جشن ۵ سالگی فضاپیمای جونو

به گزارش روش سئو ناسا به تازگی در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصاویر باشکوهی منتشر نمود و نوشت: بیایید اوقات خوش را با هم جشن بگیریم.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، در ژوئیه سال ۲۰۱۶، فضاپیمای “جونو” ناسا طی یک مأموریت به سیاره “مشتری” رسید تا به کاوش و مشاهده ابرهای متراکم این سیاره غول پیکر گازی بپردازد و به دانشمندان در زمین کمک نماید تا به سوالات در ارتباط با منشا منظومه شمسی گسترده خود پاسخ دهند.
“جونو” از زمان ورودش به این سیاره، گنجینه ای از اطلاعات پرارزش در مورد ریشه سیاره، ساختارهای داخلی، جو و مگنتوسفر مشتری را در اختیار دانشمندان قرار داده است.
جونو نخستین مأموریت برای مشاهده جو عمیق مشتری و فضای داخلی آن است و همینطور مناظر خیره کننده ای از ابرهای رنگی این سیاره و قمرهای گالیله ای ثبت کرده است. ما پنج سالگی ورود جونو به مشتری را با انتشار این تصاویر چشم نواز جشن گرفتیم.
فضاپیمای جونو
“جونو” نام فضاپیمای رباتیک بدون سرنشین ناسا است که در چهارم ژوئیه ۲۰۱۶ در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت. این کاوشگر فضایی در پنجم اوت ۲۰۱۱ از فلوریدا به فضا پرتاب شده و شرکت “لاکهید مارتین” و “مؤسسه تحقیقات جنوب غربی” سازنده و پیمان کار هدایت آن هستند. این فضاپیما در مدار قطبی این سیاره قرار گرفته تا ترکیب، میدان گرانشی، میدان مغناطیسی و مگنتوسفر مشتری را بررسی کند.
“جونو” همینطور تلاش هایی برای یافتن سرنخ هایی در مورد چگونگی تشکیل این سیاره، همچون احتمال داشتن یک هسته سنگی، مقدار آب موجود در ژرفای جو آن، توزیع انبوه جرمی و بادهای عمیق آن که سرعت آن می تواند تا ۶۱۸ کیلومتر (۳۸۴ مایل) در ساعت برسد، خواهد داشت. بعد از فضاپیمای گالیله که از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ این سیاره را دور زد، “جونو” دومین فضاپیمایی است که مدار “مشتری” را دور می زند.
چندی قبل فضاپیمای جونو(Juno) ناسا برای مطالعه بهتر قمر “مشتری” در فاصله ای نزدیک به آن قرار گرفت. فضاپیمای جونو ۷ ژوئن(۱۷ خرداد) ساعت ۱: ۳۵ پس از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۲۲: ۰۵ به وقت تهران) در فاصله ی ۶۴۵ مایلی(۱۰۳۸ کیلومتر) از سطح بزرگ ترین قمر مشتری یعنی گانیمد(Ganymede) قرار گرفت. از ۲۰ مه سال ۲۰۰۰ تابحال این نزدیک ترین فاصله ای است که یک فضاپیما با بزرگ ترین قمر منظومه ی شمسی تجربه کرده است.
گانیمد از سیاره ی “عطارد” هم بزرگ تر است و تنها قمر در منظومه ی شمسی است که مگنتوسفر خاص خویش را دارد، مگنتوسفر منطقه ای حباب شکل، دارای ذرات حاملگی است که این قمر را احاطه کرده اند.
تجهیزات این فضاپیما سه ساعت قبل از رسیدن به نزدیک ترین فاصله از گانیمد جمع آوری اطلاعات را شروع کردند. این تجهیزات شامل طیف سنج ماوراءبنفش(UVS) و ابزار نقشه برداری مادون قرمز(JIRAM) بود. همینطور رادیومتر میکروویو(MWR) این فضاپیما پوسته یخی گانیمد را بررسی و اطلاعاتی در مورد ترکیبات و دمای آن جمع آوری کرد.

منبع: