با ابلاغ برنامه توسعه دولت الكترونیك؛ دستگاههای اجرائی ملزم به اجرای ۲۰خدمت الكترونیكی شدند

روش سئو: برنامه اقدام رشد فاکتورهای توسعه دولت الکترونیکی با تایید رییس جمهور از طرف وزیر ارتباطات به تمامی دستگاه های اجرائی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و شهرداری های کلان شهرها ابلاغ گردید.
به گزارش روش سئو به نقل از مهر، برنامه اقدام رشد فاکتورهای توسعه دولت الکترونیکی مصوبه شماره یک جلسه بیست و یکم شورای اجرائی فناوری اطلاعات است که به تأیید رییس جمهور رسیده و توسط محمدجواد آذری جهرمی ابلاغ گردیده است. این مصوبه با استناد به ماده (۴) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ماده (۵) اساسنامه شورای اجرائی فناوری اطلاعات و بند ۶ ماده (۳) بخشنامه داخلی شورای اجرائی فناوری اطلاعات، در اجرای بند «ت» ماده ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه درباب تحقق هدف ارتقا ۳۰ رتبه ای ارزیابی سازمان ملل در شاخص توسعه دولت الکترونیکی (EGDI) برای تبیین و تسریع تکالیف دستگاه های اجرائی در ارائه خدمات الکترونیکی تعیین شده، ابلاغ گردیده است.برنامه اقدام برای رشد فاکتورهای توسعه دولت الکترونیکی چیستدر اجرای بند «ت» ماده ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه درباب تحقق هدف ارتقا ۳۰ رتبه ای ارزیابی سازمان ملل در شاخص توسعه دولت الکترونیکی (EGDI)، جمهوری اسلامی ایران در ارزیابی های منتشره در ابتدای قانون برنامه ششم توسعه در سال ۲۰۱۶ با کسب امتیاز ۰.۴۶۴۹ در رتبه ۱۰۶ قرار داشت. با اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید در سال ۲۰۲۰ با کسب امتیاز ۰.۶۵۹۳ در رتبه ۸۹ بین ۱۹۲ کشور قرار گرفته است. نظر به این که دور جدید ارزیابی شاخص توسعه دولت الکترونیکی در نیمه اول سال ۱۴۰۰ (۲۰۲۱ میلادی) انجام و نتایج آن در سال ۱۴۰۱ (۲۰۲۲ میلادی) منتشر خواهد شد برای تحقق هدف تعیین شده در قانون برنامه ششم، شورای اجرائی فناوری اطلاعات کشور الزامات و تکالیفی را برای دستگاه های اجرائی تصویب کرده است. ماده ۱- دستگاه های اجرائی متولی هریک از خدمات ذیل مکلف هستند با فوریت و حداکثر ظرف یک ماه خدمات مذکور را در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران استقرار دهند.

تبصره ۱- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات ایران) مکلف است با همکاری دستگاه های اجرائی متولی با فوریت خدمات ۲۰ گانه جدول فوق را در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند پیاده سازی و راهنمایی کاربری آنها را اطلاع رسانی عمومی کند. تبصره ۲- بمنظور جلوگیری از باردیگر کاری و تضییع اموال عمومی سازمان اداری و استخدامی API دسترسی به خدمات دولت، شناسنامه ها و ارزیابی رضایت از کاربری خدمات را حداکثر ظرف ۱۵ روز فراهم و در اختیار درگاه ملی خدمات دولت هوشمند (IRAN.GOV.IR) قرار دهد. ماده ۲- سازمان فناوری اطلاعات ایران با بهره بردن از زیرساخت های پیام ایران امکان شخصی سازی خدمات الکترونیکی دولت را ظرف یک ماه برای کاربران فراهم آورد. ماده ۳- سازمان ثبت احوال کشور با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف اند ارائه الکترونیکی درخواست برای گواهی ولادت، صدور شناسنامه و ثبت واقعه فوت را مهیا و در دسترس قرار دهند. ماده ۴- سازمان ثبت احوال کشور ارائه درخواست کارت هوشمند ملی و المثنی، بازنشانی رمز کارت هوشمند ملی را کاملاً الکترونیکی انجام داده و مراجعه حضوری با تعیین نوبت بصورت الکترونیکی حسب خدمت فقط برای احراز هویت و دریافت اطلاعات بیومتریک صورت گیرد. ماده ۵- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی موظف است خدمات الکترونیکی درخواست صدور یا تعویض گواهینامه رانندگی، گذرنامه، نقل وانتقال خودرو و ثبت اعلان حادثه را در وبگاه خود و درگاه ملی خدمات دولت هوشمند به وجود آورده و در صورت لزوم برای مراجعه حضوری زمان و مکان مراجعه برای دریافت خدمت را بصورت الکترونیکی به متقاضی اعلام نماید.مهارت برنامه نویسی در پایه های درسی پیش بینی شودماده ۶- بمنظور آمادگی حضور در دوران پسا کرونا و عصر دیجیتال و افزایش مهارت و سواد دیجیتال دانش آموزان، وزارت آموزش وپرورش با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سند سواد دیجیتال شامل تفکر رایانشی، برنامه نویسی / کد نویسی، طراحی الگوریتم و سایر مفاهیم پایه سواد و مهارت دیجیتال برای سطوح مختلف آموزشی پیش دبستان، دبستان، متوسطه و معلمان را تدوین و ابلاغ نمایند. مهارت های روزآمد ازجمله مهارت های برنامه نویسی باید در ساعات درسی رسمی تمام پایه های تحصیلی پیش بینی شود. تبصره ۱- وزارت آموزش وپرورش نسبت به تکمیل و تدوین موارد آموزش مهارتی جهت معلمان به نحوی برنامه ریزی و اقدام نماید که آموزش مهارت برنامه نویسی / کد نویسی برای دانش آموزان از سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ شروع شود. تبصره ۲- وزارت آموزش وپرورش مکلف اقدامات لازم را جهت تصویب سند سواد دیجیتال یا هرگونه مصوبه لازم برای اجرائی شدن ماده فوق را از مراجع ذی ربط خصوصاً شورای عالی آموزش وپرورش به عمل آورد. تبصره ۳- اسناد و مدارک تحصیلی الکترونیکی ارائه شده توسط وزارت آموزش وپرورش که با رعایت مقررات مربوط صادرشده برای تمامی دستگاه های اجرائی معتبر است. بدین منظور وزارت آموزش وپرورش موظف است تا آخر سال ۱۴۰۰ نسبت به حذف ارائه کلیه اسناد و مدارک تحصیلی کاغذی اقدام نموده و سایر دستگاهها نیز موظف اند فرآیندهای داخلی خودرا مطابق با این مصوبه اصلاح نمایند. در این راستا وزارت آموزش وپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف اند نسبت به جایگزینی «گواهی الکترونیکی اختتام تحصیلات دوره دوم آموزش متوسطه» و «گواهی الکترونیکی ریزنمرات دانش آموزان» بجای اسناد کاغذی در پروسه ثبت نام مهرماه ۱۴۰۰ دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی عالی اقدام نمایند. ماده ۷- وزارت علوم تحقیقات و فناوری موظف است با همکاری وزارت آموزش وپرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازوکار سنجش میزان سواد دیجیتال آحاد مردم ازجمله گروه های لطمه پذیر را ظرف یک ماه تعیین و به همراه دستورالعمل نحوه ارتقای آن جهت تصویب به شورای اجرائی فناوری اطلاعات ارائه نماید. ماده ۸- شهرداری کلان شهرها موظف می باشند ظرف دو ماه خدمت الکترونیکی درخواست مجوز ساخت / نوسازی ساختمان ها را طراحی، پیاده سازی کرده و بوسیله درگاه های الکترونیکی خود در دسترس کاربران قرار دهند. ماده ۹- بمنظور ایجاد یکپارچگی در نظام اطلاع رسانی و خدمات مقابله با همه گیری بیماری کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موظف است ظرف یک ماه کلیه اطلاعات مرتبط شامل وضعیت شهرها از حیث شیوع بیماری، اطلاعیه های صادره از جانب مراجع ذیصلاح، ثبت نام و اطلاع رسانی واکسن، آموزش های بهداشتی را ضمن ارائه در وبگاه های تخصصی در درگاه ملی دولت هوشمند و سامانه دولت همراه در دسترس مردم قرار دهد.وظایف تمامی دستگاه های اجرائی و شهرداری کلان شهرهاماده ۱۰- کلیه دستگاه های اجرائی و شهرداری کلان شهرها موظف اند: ۱) در طراحی، پیاده سازی و استقرار (شامل آموزش، آگاه سازی، به کارگیری و مشارکت پذیری) خدمات الکترونیکی خود، برای گروه های لطمه پذیر ازجمله افراد دارای ناتوانی جسمی، زنان، جوانان، اقشار کم درآمد، کم سواد، سالمندان و مهاجران قابلیت های موردنیاز و تمهید کانال های متنوع دسترسی به خدمات برحسب نوع لطمه پذیری را فراهم نمایند.۲) در اجرای بند «ث» ماده ۶۷ قانون برنامه ششم و بخشنامه اجرائی آن برای ارائه خدمت یکپارچه توسط دستگاهها، داده ها و اطلاعات بین دستگاهی موردنیاز ارائه هر خدمت، توسط دستگاه خدمت دهنده بوسیله مرکز ملی تبادل اطلاعات دریافت و ارائه شود. در صورت فقدان وب خدمات الکترونیکی درخواست به کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی ارائه شود.۳) بیانیه صیانت از داده ها و حفاظت از حریم خصوصی کاربران خودرا منتشر و در دریافت داده ها و اطلاعات کاربران لحاظ نموده و بطور دقیق بر اجرای آن نظارت کنند.۴) خدمات الکترونیکی بوسیله درگاه های یکپارچه دولت و همین طور (مرورگرهای تحت وب/ موبایل، برنامه کاربردی موبایل یا پیامک و …) با قالب های ساده و قابل فهم برای گروه های مختلف ازجمله گروه های لطمه پذیر ارائه شود. آن دسته از خدماتی که نیازمند احراز هویت اشخاص است بصورت غیرحضوری با بهره گیری از خدمات برخط احراز هویت یا کارت هوشمند ملی متناسب با سطح اعتماد (LOA) موردقبول دستگاه خدمت دهنده و بدون ستاندن مستندات کاغذی احراز هویت شوند.۵) راهنمای کامل مراحل و پروسه ارائه خدمات (از شروع تا پایان) با شفافیت و بسادگی و ترجیحاً با بهره گیری از محتوای چندرسانه ای در درگاه ارائه خدمات دستگاه درج و پیش از شروع هر پروسه و لزوم عضویت در درگاه در دسترس همگان باشد.۶) اطلاع رسانی بازه زمانی ارائه خدمات الکترونیکی (ساعت اداری یا ۲۴ ساعت در هفت روز هفته) و میزان دسترس پذیری خدمت بطور شفاف در درگاه ارائه خدمت اعلام گردد. در صورت قطعی های پیش بینی شده و رخدادهای غیرقابل پیش بینی اختلال در ارائه خدمات، اطلاع رسانی شفاف در درگاه دستگاه اجرائی الزامی است.۷) دریافت بازخورد کاربران برای هر خدمت و پاسخ به سوالات در درگاه ارائه خدمت پیاده سازی شود. در این بخش لازم است پیش از دریافت نظرات کاربران، مدت زمان پاسخگویی به نظرات اعلام؛ و با رعایت الزامات حریم خصوصی این نظرات نمایش داده شود.۸) انتشار بازخورد کاربران و پاسخ به سوالات برای هر خدمت در پرتال ملی خدمات دولت الکترونیکی به آدرس IRAN.GOV.IR بوسیله ایجاد سرویس (API) ارسال بازخورد کاربران و پاسخ به سوالات توسط دستگاه های ارائه دهنده خدمت صورت گیرد.۹) دستگاه های اجرائی موظف می باشند میزان استفاده از خدمات خود بوسیله درگاه های مختلف ارائه خدمت را به تفکیک انواع کاربران شامل گروه های لطمه پذیر پایش و گزارش مرتبط را ضمن ارسال به دبیرخانه شورای اجرائی فناوری اطلاعات بصورت ماهانه در وبگاه خود منتشر کنند.۱۰) طبق گزارش میزان استفاده خدمات لازم است بصورت مستمر لطمه شناسی دلیلهای عدم به کارگیری خدمات الکترونیکی توسط تمام گروه های کاربری انجام شده و با اصلاح شیوه ارائه خدمات، ارتقای دسترس پذیری و بهینه سازی کانال های دسترسی، به کارگیری خدمات الکترونیکی رشد مستمر داشته باشد. رتبه بندی خدمات برمبنای نظرات کاربران در پرتال ملی خدمات دولت الکترونیکی به آدرس IRAN.GOV.IR بطور مستمر و پویا منتشر و در دسترس باشد.۱۱) داده ها و اطلاعات غیر طبقه بندی ناشی از وظایف محوله را با رعایت ضوابط مجموعه داده های باز و کاربردی در درگاه DATA.GOV.IR در دسترس عموم قرار دهند. ضوابط مربوط به این سامانه توسط کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی تعیین شده و در دوره های زمانی معین بروز رسانی شود.۱۲) قبل از طراحی و پیاده سازی یا در اصلاح فرآیندهای الکترونیکی خدمات یا پیاده سازی مجدد، نظرات کاربران درباب نحوه الکترونیکی شدن خدمت را بصورت الکترونیکی دریافت و در طراحی خدمت لحاظ کرده و نحوه اعمال نظرات کاربران در طراحی خدمات مذکور را در درگاه ارائه خدمت منتشر و به اطلاع کاربران رسانده شود. ماده ۱۱- وزارت کشور مکلف است در اجرای مصوبه جلسه ۱۶ شورای اجرائی و بمنظور نهایی سازی نقشه راه اجرائی شهر هوشمند تسریع نماید.

منبع: