تركیبی اثربخش برای درمان كووید-۱۹

یک گروه بین المللی از پژوهشگران در بررسی جدید خود دریافته اند که شاید ترکیب دو دارو بتواند به درمان کووید-۱۹ کمک نماید.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از نیوزسنترال، کووید-۱۹ همچنان در سراسر جهان، جان مردم را می گیرد و افراد بسیاری را مبتلا می کند. بااینکه واکسن هایی برای پیش گیری از مبتلاشدن به کووید-۱۹ در دسترس قرار گرفته اند اما درمان افرادی که هم اکنون به این بیماری مبتلا هستند نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. واکسن ها تاثیر ۱۰۰ درصد ندارند و این موضوع، نیاز به داروهای ضد ویروسی موثر را بیش از هر زمان دیگری نشان میدهد. علاوه بر این، تعدادی از افراد به خاطر مشکلات سلامتی خود نمی توانند واکسن دریافت نمایند و انواع جدیدی از کروناویروس نیز درحال ظهور هستند که می توانند به ایمنی واکسن نفوذ کنند. این نشان میدهد که باید به موضوعی فراتر از پیشگیری فکر نماییم.
گروهی از پژوهشگران ژاپنی، آمریکایی و انگلیسی، پروژه ای را برای ابداع درمان های موثر آغاز نموده اند. هدف آنها یافتن درمانی برای کووید-۱۹ است.
پژوهشگران برای دستیابی به این هدف، ابتدا یک سیستم آزمایشی را جهت بررسی داروها ابداع نموده اند که می تواند به کنترل عفونت کمک نماید. پژوهشگران در این سیستم، نوعی از سلول ها موسوم به “VeroE6/TMPRSS2” را به کار گرفتند که به کروناویروس آلوده شده بودند.
پروفسور “کویچی واتاشی” (Koichi Watashi)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: ما برای فهمیدن این مساله که آیا داروی مورد نظر می تواند بر عفونت ناشی از کروناویروس غلبه کند یا خیر، باید سلول های VeroE6/TMPRSS2 را هم در معرض دارو و هم در معرض کروناویروس قرار می دادیم تا ببینیم که آیا دارو می تواند مانع کوشش های ویروس در عفونی کردن سلول ها شود.
پژوهشگران از این سیستم آزمایشی جهت بررسی داروهایی استفاده کردند که هم اکنون برای کاربرد بالینی تایید شده اند؛ همچون داروهایی مانند “رمدسیویر” (Remdesivir) و “کلروکین” (Chloroquine) که برای درمان کووید-۱۹ تایید شده اند. پژوهشگران در این پروژه، دو دارو را یافتند که می توانند کروناویروس را بصورت موثر مهار کنند؛ “Cepharanthine” که برای درمان التهاب به کار می رود و “Nelfinavir” که برای درمان عفونت “HIV” تایید شده است.
پژوهشگران دریافتند که Cepharanthine با پیش گیری از اتصال ویروس به پروتئین روی غشای سلول که به دروازه سلول شباهت دارد، ورود ویروس به سلول را مهار می کند. در مقابل، Nelfinavir با مهار پروتئینی که ویروس با تاکید بر آن تکثیر می شود، از تکثیر شدن ویروس در سلول پیشگیری می کند.
باتوجه به اینکه داروها مکانیسم ضد ویروسی متمایزی دارند، استفاده از هر دو دارو به همراه یکدیگر می تواند تاثیر ویژه ای بر بیماران داشته باشد. مدلهای محاسباتی پیش بینی می کنند که ترکیب این دو دارو می تواند پاکسازی کروناویروس از ریه را سرعت بدهد.
در هر حال، نتیجه به دست آمده بدان معنا نیست که این داروهای جدید را در مراکز درمانی کووید-۱۹ خواهیم دید. ترکیب این دو دارو هنوز جهت استفاده در سامانه های مراقبت از سلامتی آماده نیست. یافته های این پژوهش هنوز باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرند.
این پژوهش، در مجله “iScience” به چاپ رسید.