رئیس جمهور آمریكا دستور داد تحقیق درمورد پرورش ویروس كرونا در آزمایشگاه

در پی اظهارات روز گذشته رییس جدید ناسا در خصوص احتمال تولید ویروس کرونا در آزمایشگاه ووهان چین، حالا امروز ˮجو بایدنˮ رییس جمهور آمریکا به آژانس های جاسوسی فرمان داده است که فرضیه نشت کووید-۱۹ از آزمایشگاه را بررسی نمایند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، بر اساس بیانیه شورای امنیت ملی ایالات متحده، “جو بایدن” رییس جمهور این کشور از سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده درخواست کرده است که نظریه “نشت کووید-۱۹ از آزمایشگاه” را بررسی نمایند.
این فرضیه ای است که می گوید ویروس کرونا در آزمایشگاهی در موسسه ویروس شناسی ووهان به وجود آمده است و بعد از نشت عمدی یا تصادفی از آن محل، موج جهانی آلودگی و شیوع خودرا آغاز نموده است.
هنوز هیچ چیز در مورد ریشه ویروس کرونا اثبات نشده است. ما هنوز اثبات قطعی در مورد این که این ویروس از آزمایشگاه آمده است، نداریم و این مساله اثبات نشده است.
طبق اعلام شورای امنیت ملی ایالات متحده، “جو بایدن” گفته است: تا به امروز، جامعه اطلاعاتی ایالات متحده روی دو سناریوی احتمالی به اجماع رسیده است، اما در مورد این مساله به نتیجه نهایی نرسیده است.
این بیانیه دو سناریوی به وجود آمدن ویروس کرونا در اثر تماس انسان با یک حیوان آلوده یا نشت این ویروس در یک حادثه آزمایشگاهی را فرض کرده است.
هم اکنون قدرتمندترین آژانس های اطلاعاتی دنیا فاقد مدارک لازم برای حمایت یا انکار قطعی این فرضیه یعنی نشت کووید-۱۹ از آزمایشگاه هستند، اما بنظر می رسد رییس جمهور آمریکا مصمم است که به پاسخ مشخص این سوال برسد.
این در حالیست که گفته های عجیب “بیل نلسون” رییس جدید ناسا روز گذشته در خصوص احتمال نشت عمدی یا ناخواسته ویروس کرونا از آزمایشگاه سر و صدای زیادی به پا کرده است.
حالا رییس جمهور ایالات متحده از آژانس های جاسوسی خواسته است تا تلاش خودرا برای کشف این مساله دو برابر کنند.
قبل از این، گروهی از متخصصان سازمان بهداشت جهانی(WHO) گفته بودند که فرضیه نشت کووید-۱۹ از آزمایشگاه، فرضیه ای بسیار بعید برای منشاء ویروس کرونا است. اما بعداً این تحقیقات توسط دیگران مورد بررسی قرار گرفت و به عدم شفافیت چین درباره این مساله رسید.
اما خواه ویروس کرونا ویروس در نهایت در یک آزمایشگاه تولید و به بیرون درز کرده باشد یا نه، بهترین مدارک و شواهد احتمالاً در خود چین باقی مانده است و نیازی به گفتن نیست که این امر می تواند رسیدن به نتیجه گیری محکم را بسیار دشوار کند.
در اطلاعیه رییس جمهور آمریکا آمده است: من اکنون از جامعه اطلاعاتی خواسته ام که تلاش خودرا برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که می تواند ما را به نتیجه نهایی [درباره این موضوع] نزدیک کند، دو برابر کنند و در ۹۰ روز به من گزارش دهند.
ما از زمانی که امواج اولیه شیوع ویروس کرونا جهان را درنوردید و جامعه انسانی را تغییر داد، مسیری طولانی را طی کرده ایم و در صورتیکه پیشرفت فناوری ها کمک زیادی به درمان بیماران کرده است، دانستن قطعی منشاء این ویروس توانایی ما را برای جلوگیری از تکرار یک بیماری همه گیر دیگر در آینده بهبود می بخشد.