گزارش تحلیلی مهر؛ قوانین سایبری كشورها در بزنگاه مهم انتخابات

روش سئو: با برگزاری کمپین های انتخاباتی در فضای مجازی و افزایش تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی، حالا بیش از پیش لزوم قانونگذاری برای رویارویی با اقدامات پلت فرم ها احساس می شود.

به گزارش روش سئو به نقل از مهر، تا چند سال پیش اطلاع رسانی و رقابت میان نامزدهای انتخاباتی و احزاب سیاسی در اختیار رسانه های سنتی یعنی روزنامه ها و تلویزیون بود. اما با ظهور شبکه های اجتماعی و فناوری های آنلاین، برگزاری انتخابات های پارلمانی و ریاست جمهوری در کشورها رنگ دیگری به خود گرفته است. حالا کاندیداهای ریاست جهوری و احزاب مختلف، ترجیح می دهند در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی مخاطبان را جذب کنند و تبلیغات انجام دهند. این شبکه ها محملی فراهم نموده اند تا آنها عقاید، ایده ها، شعارها و برنامه های خودرا بدون در نظر گرفتن زمان و مکان برای جمعیت وسیعی از رأی دهندگان ارائه نمایند و همزمان سریع بازخورد محتوای انتشاریافته را دریافت نمایند.
اما تبلیغات در این فضا از سویی مستلزم رعایت کردن قوانینی است و از طرف دیگر با چالش هایی هم راه است. انبوهی از اخبار جعلی، نفرت پراکنی و محتوای مشوق خشونت در این شبکه ها که در بازه های انتخاباتی منتشر می شوند تعدادی از این چالش ها هستند. همین طور احتمال سوءاستفاده از اطلاعات شخصی کاربران نیز وجود دارد.
برای کاهش این مشکلات، پلت فرم ها دست به تدوین و اجرای قوانینی زده اند. اما از آنجائیکه بیشتر آنها آمریکایی هستند، قوانین شان مربوط به این کشور و دربرگیرنده قوانین این کشور است. بدین جهت سایر کشورها نیز مبادرت به وضع قوانین خاص خود در این زمینه کرده اند.
شرایط انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا یکی از مثال های مهم در زمینه تأثیر شبکه های اجتماعی بر فضای انتخابات بود. دونالد ترامپ چهار سال پیش از آن با تاکید بر حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی، طرفداران زیادی برای خود جذب کرده بود. اما در روزهای انتخابات یوتیوب، توئیتر و فیسبوک بارها به پست های حاوی اخبار جعلی وی واکنش نشان داده و به آنها برچسب زده بودند. به زعم این پلت فرم ها در بازه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ انتشار محتوای جعلی و نفرت پراکنانه در حساب های کاربری ترامپ شدت گرفت و نقطه اوج سوءاستفاده وی از شبکه های اجتماعی مربوط به رویدادهای بعد از باخت وی در این رقابت بود.
همچنین در ششم ژانویه ۲۰۲۱ گروهی از حامیان ترامپ به ساختمان کنگره این کشور حمله کردند. بلافاصله بعد از این رویداد زنگ خطر برای شبکه های اجتماعی به صدا درآمد. توئیتر، فیسبوک، یوتیوب و برخی از شبکه های اجتماعی دیگر حساب های کاربری ترامپ را مسدود کردند. اکنون نیز حساب کاربری رئیس جمهور پیشین آمریکا برای همیشه در توئیتر تعطیل شده و زمان رفع مسدودیت آن در فیسبوک و یوتیوب نیز معین نیست.
قدرت پلت فرم ها در روزهای انتخابات آمریکا بیش از پیش بر همه آشکار شد. اقدامات آنها در فضای مجازی به مفهوم واقعی کلمه حذف گزینشی و مدیریت محتوا بود. بعد از این ماجرا نگرانی ها از قدرت فزاینده شبکه های اجتماعی که حتی می تواند جلوی رئیس جمهور امریکا را نیز بگیرد، بیشتر شد. در این میان کشورهایی که قانونی برای رویارویی با قدرت پلت فرم ها ندارند باید بیشتر نگران باشند.
برخی قوانین شبکه های اجتماعی درباب انتخابات سیاسی:
یوتیوب
این شبکه اشتراک گذاری ویدئو به گوگل متعلق می باشد. طبق دستورالعمل این شرکت هرگونه محتوای نفرت پراکنی، آزار و اذیت، روش های فریبکارانه و تهییج خشونت، ممنوع می باشد. این قوانین شامل محتوای مربوط به انتخابات نیز می شود.
این شبکه اجتماعی به برخی محتواهای ناقض قوانین خود اشاره می کند: مانند محتوایی که بطور فنی دستکاری یا طوری تنظیم شده که کاربران را گمراه کند و خطری جدی در بر دارد. مانند ویدئویی دستکاری شده. محتوایی که مردم را درباره رأی دادن گمراه می کند، محتوایی که ادعای جعلی درباره صلاحیت کاندیداهای سیاسی یا مقامات منتخب مطرح کند، محتوایی که حاوی اطلاعات هک شده باشد و افشای آنها در فرایندهای دموکراتیک مانند انتخابات و آمارگیری اختلال بوجود آورد. محتوایی که افراد را تشویق می کند در فرایندهای دموکراتیک اختلال ایجاد کنند.
فیس بوک
این پلت فرم در روزهای انتخابات آمریکا اعلام نمود از یک هفته پیش از انتخابات آگهی تبلیغاتی قبول نمی کند، پست هایی که در آن ادعا می شد اگر مردم در رأی گیری شرکت نمایند، به کووید ۹ مبتلا می شوند، حذف شدند و یک لینک به اطلاعات معتبر درباره این بیماری به پست مذکور ضمیمه می شد.
پست هایی که اهتمام در زیر سوال بردن نتایج انتخابات یا روش های رأی گیری را داشتند نیز برچسب می خوردند.
توئیتر
این شبکه اجتماعی نیز در پستی وبلاگی قوانین خود درباره انتخابات را بطور کامل توضیح داده است. طبق قوانین این شبکه اجتماعی هیچیک از کاربران همچون کاندیداهای ریاست جمهوری نمی توانند ادعای برندگی در انتخابات کنند مگر آنکه مقامات آنرا اعلام نموده باشند. نتیجه انتخابات باید از طرف مقامات اعلام گردد. توئیت هایی که به اختلال در پروسه انتخابات یا نتایج رأی گیری منجر شوند، مانند اقدامات خشونت بار حذف خواهد شد. این قانون مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی نیز می شود.
واتس اپ
واتس اپ نیز قوانین خاصی را در بازه های برگزاری انتخابات اجرا می کند. درباب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این شبکه اجتماعی با شبکه جهانی راستی آزمایی و اعضای آن همکاری کرد تا سرویس گزارش دهی محتوای مخرب را بوجود آورد. سازمان های راستی آزمایی می توانند با کمک سرویس یاد شده با کاربران سراسر جهان درباره محتوای گمراه کننده، حذف و تأیید محتوا فعالیت کنند. همین طور این پلت فرم اهتمام دارد حساب های کاربری که در انتشار پیام های اسپم و اتوماتیک دخالت می کنند را شناسایی کند.
قوانین کشورها برای شبکه های اجتماعی در بازه های انتخاباتی
اما رویارویی با نتایج گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی در فرایندهای انتخاباتی فقط محدود به آمریکا نیست. هرچند این پلت فرم ها خود قوانینی را اعمال می کنند اما تعدادی از کشورها نیز دراین زمینه پیشتاز هستند و اهتمام کرده اند با وضع قوانینی مسئولیت شبکه های اجتماعی درباره نظارت بر محتوای منتشر شده را بیشتر کنند.
فرانسه
فرانسه یکی از کشورهایی است که اهتمام دارد دراین زمینه شفاف عمل کند. به نوشته یورو نیوز، در سال ۲۰۱۸ میلادی در پارلمان فرانسه تصویب گردید که نظارت سختگیرانه تری بر شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک و توئیتر تحمیل شود. این قانون به قضات اجازه می دهد دستور حذف سریع اخبار جعلی در کمپین های انتخاباتی را صادر کنند. کاندیداهای انتخاباتی می توانند به دادگاه مراجعه کنند تا طی بازه ای ۳ ماهه پیش از برگزاری انتخابات از انتشار اخبار جعلی جلوگیری شود.
ایتالیا
سازمان AGCOM (نهاد رگولاتوری و ناظر بر رقابت صنعت ارتباطات) ایتالیا در ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی دستورالعملی برای دسترسی عادلانه به پلت فرم های آنلاین طی کمپین های انتخاباتی تصویب کرد. در دستورالعمل مذکور به تضمین اجرای عدالت در وضعیت یکسان، دسترسی به ابزارهای اطلاعاتی و سیاسی و روش های شفاف و غیر تبعیض آمیز اشاره شده است. دیگر نکته مهم ضمانت شفافیت تبلیغات سیاسی آنلاین و مکانیسم گزارش دهی محتوای غیرقانونی می باشد. پلت فرم های آنلاین باید چنین گزارش هایی را ارجحیت دهند و به AGCOM نیز ارسال نمایند. همین طور آنها باید مکانیسمی برای گزارش دهی هرگونه محتوای غیرقانونی از طرف کاربران فراهم آورند. دیگر مورد مهم دراین زمینه آنست که شرکت های آنلاین، سرویس ها و ابزارهای راستی آزمایی در بازه های انتخاباتی به کار گیرند.
ایرلند
ایرلند درباب شبکه های اجتماعی قوانین واضح و روشنی دارد و دستورالعملی برای تمام احزاب سیاسی درباره تبلیغات آنلاین طی بازه های انتخاباتی دارد. برمبنای آن کمپین های انتخاباتی نمی توانند پیام یا ایمیل به افراد بفرستند و اطلاعات تماس طرف سوم در این پروسه قابل استفاده نیست.
همچنین محتوای تبلیغات سیاسی باید بطور مناسب از محتواهای دیگر متمایز شود.
از سوی دیگر از سال ۲۰۱۷ میلادی تا حالا دولت ایرلند یک گروه درون سازمانی به وجود آورده که هدف آن بررسی امنیت انتخابات و جلوگیری از انتشار اخبار جعلی است.
کانادا
همچنین نشریه گلول اند میل اشاره می کند در ۲۰۱۹ میلادی و قبل از برگزاری انتخابات فدرال کانادا، دولت این کشور از شبکه های اجتماعی و پلت فرم های دیجیتال خواست برای مقابله با اخبار جعلی کمک کنند. فیسبوک، مایکروسافت و گوگل توافق کردند دراین زمینه از اقدامات دولت پشتیبانی کنند.
آلمان
نشریه پولیتیکو در گزارشی اشاره می کند فیسبوک اعلام نموده پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی آلمان در ماه سپتامبر اقداماتی جهت ایمن سازی پلت فرم خود و همین طور ارجحیت دادن به سیاستمداران آلمانی انجام می دهد. این شبکه اجتماعی پروتکلهای امنیتی خودرا برای سیاستمداران، مقامات دولتی گسترش می دهد.
هند
یکی از چالش های بزرگ سیاسی اجتماعی در هند گستره وسیع اخبار جعلی در این کشور است. دویچه وله در گزارشی در سال ۲۰۱۹ میلادی اشاره می کند برمبنای دستور دولت هند احزاب سیاسی باید محتوای نفرت پراکنانه و اخبار جعلی را از حساب های کاربری شبکه های اجتماعی خود پاک کنند.
در سال جاری فیسبوک اعلام نمود مشغول ایمن سازی پلت فرم خود پیش از انتخابات ایالتی در هند است. فیسبوک ادعا می کند با محتوای نفرت پراکنی، اخبار جعلی و سرکوب رأی دهندگان مقابله و با مقامات انتخاباتی در هند همکاری می کند تا کانال هایی برای حذف محتوای ناقض قانون هند و دریافت دستورات قانونی بوجود آورد.
به گزارش روش سئو به نقل از مهر، تأثیرگذاری پلت فرم های آمریکایی در برهه های حساس کشورهای مختلف هر روز بیشتر از روز گذشته ثابت می شود و بنا بر این اغلب کشورهای دنیا می کوشند قوانینی را با هدف حفظ منافع ملی خود برای شبکه های اجتماعی و فعالیت آنها در کشورشان وضع کنند. این کشورها تلاش می کنند که فعالیت این پلت فرم ها را با قوانین کشور خود خصوصاً در موقعیت های مهمی مانند انتخابات، سازگار کنند. این در حالیست که توجه به وضع قوانین و مذاکره درباره نحوه فعالیت این پلت فرم های خارجی در کشور ما همچنان و در برهه های حساس مورد غفلت قرار گرفته است.

منبع: