دانشمندان یك كهكشان قدیمی را رصد كردند

کهکشان های مارپیچی دارای ساختارهای داخلی مشخصی همچون برآمدگی ستاره ای، قرص و بازوهای مارپیچی هستند اما زمان تشکیل این ساختارها موضوعی ناشناخته است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، به تازگی دانشمندان موسسه علوم طبیعی با تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از آرایه میلی متری بزرگ آتاکاما، موفق به کشف یک کهکشان باستانی ماریپیچی شکل شده اند که تنها ۱.۴ میلیارد سال بعد از بیگ بنگ به وجود آمده است. دانشمندان در اینباره گفتند، این کهن ترین کهکشان در نوع خود است که تابحال مشاهده شده است.
“تاکافومی تسوکویی”(Takafumi Tsukui) دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه “SOKENDAI” ژاپن و نویسنده اصلی مقاله اظهار داشت: هیجان زده ام چونکه هیچگاه شاهد چنین مدارک واضحی از چرخش قرص، ساختار مارپیچ و ساختار توده متمرکز در کهکشان دوردست نبودم. کیفیت داده های آرایه میلی متری بزرگ آتاکاما به قدری خوب بود که من توانستم جزئیات زیادی را مشاهده کنم و به شکلی حس کنم که این کهکشان در نزدیکی من است.
کهکشان راه شیری، کهکشانی مارپیچی است. تقریباً ۷۰ درصد کهکشان های جهان مارپیچ هستند. مطالعات قبلی نشان داده است که اگر تاریخ جهان را بررسی نماییم درمی یابیم که تعداد کهکشان های مارپیچی در طول تاریخ جهان به سرعت کاهش یافته است.
کهکشان های مارپیچی چه زمانی تشکیل شده اند؟
دانشمندان متوجه یک کهکشان به نام “BRI ۱۳۳۵-۰۴۱۷ ” در آرشیو علمی آرایه میلی متری بزرگ آتاکاما شدند. این کهکشان که تقریباً ۱۲.۴ میلیارد سال پیش به وجود آمده است، میزبان مقدار زیادی گرد و غبار بود و نور ستاره را پنهان می کرد که این امر مطالعه دقیق این کهکشان را سخت می کرد. از آنجائیکه آرایه میلی متری بزرگ آتاکاما می توانست انتشار رادیویی یون های کربن این کهکشان را تشخیص دهد، دانشمندان توانستند دریابند درون این کهکشان چه می گذرد. آنها دریافتند که ساختار مارپیچی کهکشان از مرکز آن ۱۵ هزار سال نوری امتداد دارد و اندازه آن یک سوم کهکشان راه شیری است. ماده بین ستاره ای BRI ۱۳۳۵-۰۴۱۷ تقریباً برابر با ماده بین ستاره ای کهکشان راه شیری است.
تسوکویی اظهار داشت: از آنجائیکه BRI ۱۳۳۵-۰۴۱۷ یک جسم بسیار دور است، در این رصد ما قادر به مشاهده لبه واقعی کهکشان نبودیم.
در اینجا، یک سوال مطرح می شود و آن این است که چگونه این ساختار مارپیچی مشخص تنها ۱.۴ میلیارد سال بعد از بیگ بنگ شکل گرفته است؟ دانشمندان برای پی بردن به پاسخ این سوال، چندین دلیل احتمالی را در نظر گرفتند و اعلام کردند که علت آن می تواند تعامل آن با یک کهکشان کوچک باشد.
از آنجائیکه این کهکشان به صورت فعال در حال تشکیل ستارگان است، دانشمندان دریافتند که گاز قسمت خارجی کهکشان از نظر گرانشی ناپایدار است و این امر برای تشکیل ستاره مناسب می باشد. دانشمندان خاطرنشان کردند “BRI ۱۳۳۵-۰۴۱۷” نقش مهمی در مطالعه تکامل شکل کهکشان در طول تاریخ طولانی جهان خواهد داشت.

منبع: