تشخیص سریع آلزایمر با مطالعه روی پروتئین های خون

در صورتیکه علت اصلی بیماری آلزایمر هنوز مشخص نیست پژوهشگران شرح می دهند که چگونه نشانگرهای زیستی که مدت ها پیش از بروز علایم خودشان را نشان می دهند می توانند به تشخیص سریع و درمان بهتر بیماران کمک کنند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، در تحقیقات جدیدی که ادعا می شود جامع ترین مطالعه در نوع خود است مشخص شده که غلظت برخی پروتئین ها در خون می تواند به تشخیص بیماری بسیار زودتر از بروز علایم کمک کنند و همین طور تعدادی از این پروتئین ها در ایجاد بیماری نقش دارند.
دانشمندان در حال بررسی ابزارهای مختلفی برای تشخیص سریع آلزایمر هستند. از آزمایش خون گرفته تا معاینات چشم و آزمایش بویایی، آنها دلیل خوبی هم برای این کار خود دارند. از آنجائیکه آلزایمر درمان ندارد، بهترین زمان برای مقابله با آن قبل از شروع علایم است. با استفاده از این فنآوری ها پژوهشگران شاید بتوانند نشانه هایی از آلزایمر را سال ها و حتی دهه ها پیش از بروز علایم تشخیص دهند.
در بین این روش ها، آزمایش خون به نظر راه امیدوار کننده ای است. استفاده از آزمایش خون در خیلی از مطالعات با نتایج دقیقی همراه بوده است. تصور می شود وجود پروتئین هایی به نام تاو و آمیلوئید در خون موجب تشکیل پلاک های سمی مغز و ایجاد بیماری می شود.
در مطالعات جدید پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز(Johns Hopkins) به بررسی نمونه خون بیش از ۴۸۰۰ فرد میانسال و مسن پرداختند. این نمونه ها در حدود ۱۰ سال قبل جمع آوری شده بودند و حدودا ۵۰۰۰ پروتئین مختلف در پلاسمای آنها پیدا شد. میزان غیرطبیعی ۳۸ مورد از این پروتئین ها در خون به طرز قابل توجهی به خطر مبتلاشدن به آلزایمر طی پنج سال بعد از نمونه گیری ارتباط داشت.
بعد از آن، پژوهشگران نمونه ی خون ۱۱ هزار فرد جوان که در سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ جمع آوری شده بود مورد بررسی قرار دادند. میزان غیرطبیعی ۱۶ مورد از ۳۸ پروتئین ذکر شده در خون آنها با احتمال مبتلاشدن به آلزایمر در دو دهه بعدی زندگی ارتباط داشت.
تحقیقات جدا بر روی خون چند فرد ایسلندی که گونه هایی از این پروتئین ها را در خون خود داشتند و در یک دهه ی بعد در معرض خطر مبتلاشدن به آلزایمر بودند، این یافته ها را تایید می کند.
این تحقیقات ممکنست به کشف نشانگرهای زیستی فرای نشانگرهای خونی منجر شود. دانشمندان این دسته از پروتئین ها را با مطالعات ژنتیکی قبلی در رابطه با آلزایمر مقایسه کردند و شواهدی قوی از تاثیر یکی از این پروتئین ها به نام “SVEP۱” در ایجاد بیماری آلزایمر یافتند. این پروتئین قسمتی از شبکه ی پروتئینی بزرگتری بود که با زوال عقل ارتباط دارد.
جوزف کورش(Josef Coresh) نویسنده ی اصلی این مقاله می گوید: این جامع ترین بررسی در نوع خود تا به امروز است و چندین مورد بیولوژیکی که به ایجاد آلزایمر مربوط هستند را مشخص می کند. تعدادی از این پروتئین ها تنها برای تشخیص بیماری مناسب هستند اما برخی دیگر می توانند موجب بروز آن شوند و هدف قرار دادن آنها می تواند به ایجاد درمان در آینده کمک نماید.