توسط محققان ام آی تی صورت گرفت ایجاد نقشه ای جامع از ژنوم كروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲

روش سئو: سال قبل پژوهشگران دانشگاه ˮام آی تیˮ موفق به تعیین توالی کامل ژنوم کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ شدند؛ گرچه در آن لحظه بیشتر ژنوم شناخته شده بود، اما هنوز موضوع مکمل کامل ژن های کدکننده پروتئین حل نشده بود.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، حال دانشمندان بعد از انجام یک مطالعه گسترده ژنومی، مجموعه ژن های کدکننده پروتئین ویروس را تعیین کردند. آنها با موفقیت توانستند دقیق ترین و کاملترین تفسیر ژن از ژنوم کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را ایجاد کنند.
آنها چندین ژن کدکننده پروتئین را شناسایی نمودند و دریافتند که تعداد دیگری از ژن های پیشنهادی برای هیچ پروتئینی کدگذاری نمی کنند.
دانشمندان تقریباً ۲۰۰۰ جهش را که در سویه های مختلف کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ رخ می دهد، بررسی کردند. انجام این کار به آنها امکان داد میزان توانایی جهش ها در تغییر توانایی ویروس در دور زدن سیستم ایمنی بدن را ارزیابی کنند. قبل از این، دانشمندان برای انجام چنین تجزیه و تحلیل تکنیک های محاسباتی را توسعه داده بودند.
همین روش ها برای مقایسه ژنوم انسان با ژنوم سایر پستانداران نیز مورد استفاده قرار گرفتند. دانشمندان همراه با پنج ژن کدکننده پروتئین ثابت، ۶ ژن کدکننده پروتئین را در ژن کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ شناسایی نمودند. آنها همین طور کشف کردند که این منطقه کدکننده ژنی به نام ORF3a، همین طور کدکننده یک ژن اضافی به نام ORF3c است. این ژن دارای پایه های آر ان ای ست که با ORF3a همپوشانی دارند، اما در یک ساختار بازخوانی متفاوت مشاهده می شوند.
پژوهشگران اظهار کرده اند احیانا پنج منطقه دیگر نیز هستند که ممکنست ژن ها پروتئین های عملکردی را کدگذاری نکنند. بگفته دانشمندان در آینده می توان ژن های کدکننده پروتئین بیشتری را یافت که هنوز کشف نشده اند.