كرونا حجم ماده خاكستری مغز را تغییر می دهد

به گزارش روش سئو برپایه مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه ایالتی ˮجورجیاˮ و موسسه فناوری جورجیا انجام شده است حجم ماده خاکستری مغز در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که تحت روش اکسیژن درمانی قرار گرفته و تب را تجربه کرده اند در لوب پیشانی مغز کاهش یافته است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، یافته های این مطالعه نشان داد که کاهش حجم ماده خاکستری مغز با میزان وخامت حال بیماران مبتلا به کووید-۱۹(حتی شش ماه بعد از ترخیص از بیمارستان) ارتباط دارد.
ماده خاکستری برای پردازش اطلاعات در مغز حیاتی می باشد و غیرطبیعی بودن حجم ماده خاکستری امکان دارد بر عملکرد و ارتباط نورون ها تاثیر بگذارد. این مطالعه نشان داده است ماده خاکستری در شبکه قدامی می تواند یک منطقه اصلی برای درگیری مغز در اثر مبتلا شدن افراد به کووید-۱۹ باشد.
محققان این مطالعه اسکن توموگرافی کامپیوتری، سن، جنسیت و بیماری ۱۲۰ بیمار دارای علایم عصبی همچون ۵۸ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ حاد و ۶۲ فرد که به کووید-۱۹ مبتلا نبودند را تجزیه و تحلیل کردند. آنها از تحلیل مورفومتری مبتنی بر منبع استفاده کردند.
“کوایکوآی دوان”(Kuaikuai Duan) نخستین نویسنده این مطالعه اظهار داشت: علم نشان داده است که ساختار مغز بر عملکرد آن تاثیر می گذارد و غیر طبیعی بودن بخش هایی از مغز که در تصویربرداری مشخص می شود، بعنوان یکی از تاثیرهای اصلی کووید-۱۹ شناخته شده است.
تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد ماده خاکستری مغز بیمارانی که حال آنها در اثر مبتلا شدن به این بیماری بسیار وخیم بوده است، کاهش یافته است. گفتنی است حجم ماده خاکستری در بیمارانی که تحت اکسیژن درمانی قرار گرفته بودند هم در مقایسه با بیمارانی که اکسیژن درمانی دریافت نکرده بودند، هم به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود. ماده خاکستری مغز بیمارانی که تب داشتند هم در مقایسه با بیمارانی که تب را تجربه نکرده بودند، به صورت قابل توجهی کاهش یافته بود. نتایج نشان داده است کووید-۱۹ امکان دارد از راه تب یا کمبود اکسیژن بر شبکه پیشانی- گیجگاهی تاثیر بگذارد.
یافته ها نشان داد که تغییرات ماده خاکستری در ناحیه پیشانی مغز امکان دارد زمینه ساز ظهور اختلالات خلقی باشد که این موارد هم معمولاً در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ مشاهد می شود.

منبع: