احتمال مبتلاشدن به ویروس كرونا برای دومین بار چقدر است؟

یک مطالعه رصدی بزرگ از مؤسسه ملی سلامت آمریکا(NIH) نشان داده است مبتلاشدن به ویروس کووید-۱۹ می تواند حداقل برای چند ماه فرد را از عفونت مجدد محافظت کند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، مطالعه جدیدی که اطلاعات بیش از سه میلیون نفر را بررسی نموده است، نشان میدهد که عفونت یا ابتلای مجدد به ویروس “SARS-CoV-۲”، ویروسی که سبب بیماری کووید-۱۹ می شود، هنوز بسیار نادر است.
این تحقیق تأیید می کند که یک آزمایش آنتی بادی مثبت به دنبال ابتلای اولیه می تواند با خطر بسیار کمتری نسبت به ابتلای دوم در آینده ارتباط داشته باشد، با این وجود هنوز مشخص نیست که این محافظت تا چه مدت ادامه دارد.
بعد از عبور از موج بزرگ مبتلاشدن به کووید-۱۹ در نیمه اول سال ۲۰۲۰، دانشمندان آغاز به نظارت دقیق بر روی داده های این بیماری کردند تا دریابند که احتمال ابتلای انسان به این ویروس برای دومین بار چقدر است.
آزمایش طلایی “PCR” به طرز باورنکردنی به قطعات ویروس کرونا حساس است. بنا بر این آزمایش “PCR” بیماران مبتلا شده به کووید-۱۹ تا ماه ها بعد از بهبودی همچنان مثبت می شود.
در ماه آگوست سال قبل میلادی دانشمندان دانشگاه “هنگ کنگ” نخستین مورد تایید شده از ابتلای مجدد به کرونا را گزارش کردند. از آنجائیکه این مورد خاص داده های ژنومی از هر دو عفونت را ارائه داد، پژوهشگران توانستند تأیید کنند که عفونت دوم یک سویه متفاوت از ویروس کرونا است.
حالا با گذشت بیش از یک سال از ظهور این بیماری همه گیر، هنوز سوالاتی در مورد مدت زمان مصونیت به دنبال عفونت اولیه وجود دارد. خیلی از پژوهشگران اهتمام کرده اند با اندازه گیری سطح آنتی بادی های ایمنی در بیماران بعد از عفونت اولیه، پاسخی برای این سوال پیدا کنند.
چندین مورد از این بررسی های آنتی بادی نشان داد که سطح آن می تواند چند ماه بعد از ابتلای اولیه به سرعت کم شود. اما این معیار خاص نمی تواند بطور مستقیم با خطر عفونت مجدد معادل باشد، چونکه سیستم ایمنی بدن ما از تاکتیک های زیادی برای مبارزه با عفونت استفاده می نماید و تعدادی از پژوهشگران معتقدند که ایمنی طولانی مدت در مقابل کووید-۱۹ ممکنست بسادگی تنها با ردیابی سطح آنتی بادی قابل اندازه گیری نباشد.
نتایج این مطالعه حاکی از آنست که افرادی که سابقه قبلی آلودگی به ویروس کرونا را دارند، ۸۳ درصد کمتر احتمال دارد که برای دومین بار به این ویروس آلوده شوند و دوره محافظت به طور متوسط پنج ماه است.
“داگلاس لووی”، نویسنده این مطالعه جدید از مؤسسه ملی سرطان آمریکا یادآوری می کند که یافته های این مطالعه تنها می تواند نشان دهد که یک عفونت طبیعی کرونا ممکنست با ایمنی جزئی در مقابل عفونت مجدد ارتباط داشته باشد. وی می گوید بیماران بهبودیافته از کووید-۱۹ هنوز باید واکسینه شوند، برای اینکه معین نیست که این مصونیت طبیعی چه مدت می تواند دوام داشته باشد. ضمن اینکه نرخ بالقوه ابتلای مجدد از انواع جدید ویروس کرونا در این تحقیق جدید در نظر گرفته نشده است.
این مطالعه در مجله JAMA Internal Medicine انتشار یافته است.