نسل بعدی فضانوردان می توانند دارای معلولیت باشند

به گزارش روش سئو سازمان فضایی اروپا و بریتانیا به دنبال فضانوردان بعدی خود هستند اما این دفعه برای نخستین بار فقط به دنبال فردی با سلامت بدنی کامل نمی گردند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، برنامه ی استخدام فضانوردان دو سازمان فضایی اروپا و بریتانیا امروز شروع شده است و هدف آن استخدام و آموزش افراد برای اعزام به ماه قبل از آخر دهه ۲۰۲۰ است.
در این دوره، آژانس فضایی اروپا برای نخستین بار در تاریخ از سال ۲۰۰۸ مبادرت به استخدام افرادی با معلولیت می کند و این افراد را تشویق می کند تا درخواست خود برای این کار را ثبت کنند.
افرادی که یک پایشان را از دست داده اند و یا یک پایشان کوتاه تر از پای دیگرشان است. فرقی نمی کند این مشکل در اثر حادثه به وجود آمده باشد یا در هنگام تولد و همینطور افرادی که قدی کوتاه تر از ۱۳۰ سانتی متر دارند واجد شرایط این استخدام هستند. آژانس فضایی اروپا به صورت کل به دنبال شش فضانورد دائمی و ۲۰ فضانورد رزرو است که هرگاه نیاز بود آنها را خبر کند. این سازمان سه سفر سرنشین دار به ایستگاه فضایی “دروازه ی ماه” که مقرر است در مدار ماه ساخته شود و امیدوار است بتواند اروپایی ها را به سطح قمر برساند، برنامه ریزی نموده است.
فراک دی وین(Frank De Winne) از مرکز آموزش فضانوردان آژانس فضایی اروپا می گوید: فضانوردان هنگامی که به ایستگاه فضایی “دروازه ی ماه”(Lunar Gateway) می روند از هر کس دیگری از زمین دورتر خواهند شد. پنج تا ۱۰ سال اول خواهیم دید که فضانوردان به ایستگاه بین المللی فضایی خواهند رفت اما بعد از آن فرصت هایی برای سفر به ماه و فراتر از ماه خواهیم داشت.
این فرد خوش شانس راه “هلن شارمان”(Helen Sharman) که اکتشافات فضایی برای بریتانیا را در سال ۱۹۸۹ شروع کرد ادامه خواهد داد. راهی که توسط “تیم پیک”(Tim Peake) در سال ۲۰۱۵ دنبال شد.
خانم شارمان نخستین فضانورد بریتانیایی بود که برای مأموریت “جونو”(Juno)که ماموریتی مشترک بین بریتانیا و اتحاد جماهیر شوروی بود انتخاب گردید و در ماه مه سال ۱۹۹۱ به مدت هشت روز در فضا ماند. وی همینطور نخستین زنی بود که از ایستگاه فضایی میر(Mir) دیدن کرد.
با این حال آقای پیک نخستین بریتانیایی بود که با بودجه ی دولتی در ۱۵ دسامبر سال ۲۰۱۵ به ایستگاه فضایی بین المللی رفت. او شش ماه را در آنجا گذراند و تبدیل به نخستین بریتانیایی شد که یک راهپیمایی کامل فضایی انجام داده است.
آقای پیک یکی از نفراتی بود که به همراه پنج نفر دیگر در برنامه ی استخدام فضانورد آژانس فضایی اروپا در سال ۲۰۰۸ شرکت کرده بود و این آخرین باری بود که این آژانس چنین برنامه ای را اجرا کرد.
جان وومر(Jan Womer) مدیرکل این آژانس فضایی می گوید: آنها در حال جذب افراد هستند. باآنکه هنوز افرادی که قبلا استخدام شدند فعال می باشند چونکه نیاز است این تداوم حفظ شود و اطلاعات به آرامی بین نسل ها منتقل شود.
وی اضافه کرد: ایستگاه بین المللی فضایی مقصد ما در آینده است اما ما همینطور نگاهی به ماه داریم به خصوص “دروازه ی ماه” ازاین رو به دنبال فضانوردانی جدید هستیم.
وومر می گوید: تمام فضانوردان “فضانوردان اروپایی” هستند. او می گوید که درک می کند که آنها وطنشان را دوست دارند و مورد افتخارند اما آنها قلبا اروپایی هستند و در سرتاسر قاره موفقیت آنها جشن گرفته می شود.
اگرچه بیشتر از هر وقت دیگری افراد علاقه مند ثبت نام می شوند، اما هنوز محدودیت های جدی به جهت اینکه چه کسی فضانورد شود وجود دارد. برای مثال افرادی واجد شرایط هستند که بعنوان یک خلبان آزمایشی تجربی کار کرده باشند و یا مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر در رشته های علوم پایه، پزشکی، مهندسی، ریاضیات و یا کامپیوتر داشته باشند. روان صحبت کردن زبان انگلیسی هم ضروریست و بعلاوه ی آن توانایی کنترل احساسات در شرایط سخت و علاقه مندی به شرکت در آزمایش های در ارتباط با علوم.
آژانس فضایی اروپا به دنبال شش فضانورد دائمی برای انجام مأموریت ها است و همچنان فضانوردانی موقت برای مأموریت های کوتاه. این مأموریت مدت زمان محدودی خواهد داشت که با فضانوردان موقت انجام می شود اما آنها با کارفرمای خود می مانند و توسط این آژانس به صورت موقت استخدام می شوند.
دیوید پارکر(David Parker) از آژانس فضایی اروپا می گوید: این افراد می توانند از اعضایی که با این آژانس همکاری می کنند باشند همچون دولت های وابسته مثل کانادا که علاقه مندند در بودجه کمک کنند.
آن ها به دنبال بیشتر از ۲۰ داوطلب در این حوزه هستند.
آقای پیک می گوید: در خلال دهه های آینده اکتشافات فضایی جذاب تر خواهد شد چونکه ما به ماه و فراتر از آن به مریخ سفر خواهیم کرد.
برای آن که مأموریت های فضایی موفقیت آمیز باشد به افرادی با انگیزه و با پس زمینه های مختلف نیاز است که این قابلیت ها باهم ترکیب شود و افراد به صورت یک تیم کار کنند.
نسل بعدی شهروندان انگلستان چیزهای زیادی برای عرضه به دنیا خواهند داشت و من به هر کسی که آرزو دارد مرزهای ممکن ها را را جابجا کند پیشنهاد می کنم از این فرصت استفاده نماید و عضوی از پیشگامان فضایی در آینده باشد.
ثبت نام از راه سایت آژانس فضایی اروپا در تاریخ ۳۱ مارس به مدت دو ماه آغاز خواهد شد. برای ثبت نام باید یک سی وی CV، مدارک پزشکی و مدارکی برای اثبات اینکه واجد شرایط هستید بر روی سایت بارگذاری کنید.
جنیفر انگوان(Jennifer Ngo-Anh) یک دانشمند فضایی در این سازمان می گوید: این کار چالش برانگیز است و احتیاج به داوطلبانی دارند که می توانند با گروه های بین المللی و میان رشته ای کار کنند. داوطلبان باید توانایی انجام حرکات ظریف و با دقت داشته باشند و در شرایط سخت بتوانند آرامش خودشان را حفظ کنند. همینطور یک گروه قوی از آنها حمایت خواهد نمود. او افزود: فضانوردان مشهودترین بخش برنامه های فضایی هستند و به فعالیتهای عمومی و ارتباط با مردم قبل، در حین و بعد از مأموریت کمک می کنند.
پس از دوره ثبت نام به مدت ۱۷ ماه افراد تحت بررسی و آزمایش قرار می گیرند تا در اکتبر ۲۰۲۲ منتخب های نهایی اعلام شوند.
آماندا سولوی(Amanda Solloway) وزیر علوم انگلیس می گوید: فضانورد شدن آرزوی خیلی هاست و سفر تیم پیک به فضا در سال ۲۰۱۵ به میلیون ها بریتانیایی نشان داد که این رویا می تواند به حقیقت تبدیل گردد در حالیکه انگلستان قاطعانه به دنبال ارسال افراد به فضاست.
وی اضافه کرد: در حالیکه بخش فضایی انگلیس بیشتر از هر زمان دیگری از حمایت دولت برخوردار می باشد زمان آن فرا رسیده که نسل جدید از فضانوردان بریتانیایی به عرصه بیایند. در حالیکه ما با شرکای اروپایی خود در حال جابجاکردن مرزهای علم و اکتشافات هستیم.
نقش فضانوردان شناخته شده ترین نقش در عرصه ی فضایی است اما ۴۲ هزار نفر در بریتانیا در این حوزه کار می کنند که نقش های متفاوتی دارند از مهندسان هوا فضا گرفته تا وکیل ها.
ثبت نام از ۳۱ مارس آغاز خواهد شد و تا ۲۸ ماه مه ادامه پیدا خواهد نمود و بعد از آن برای ۱۷ ماه داوطلبان از نظر روانشناختی، عملکردی، پزشکی بررسی خواهند شد و دو مصاحبه هم در پیش دارند. سپس در اکتبر ۲۰۲۲ منتخبان نهایی اعلام می شوند.
تیم پیک می گوید: این روند دشوار است اما تعداد زیادی از مرحله ی ثبت نام به مرحله ی اول نخواهند رسید. ازاین رو توجه به جزئیات بسیار مهم می باشد.
سامانتا کریستوفورتی(Samantha Cristoforetti) فضانورد فعلی این سازمان می گوید: این کار شامل علوم و فناوری، دستگاههای پیچیده، عملیات های محیطی، گروه های بین المللی، آمادگی جسمانی و البته سوار موشک شدن می شود.
فرانک دی وین می گوید: نخستین مأموریت به ایستگاه بین المللی فضایی خواهد بود. چونکه این ایستگاه هنوز مرکز اصلی عملیات های آژانس فضایی اروپاست. آنها در مأموریت های طولانی مدت به ایستگاه فضایی خواهند رفت و اکتشافات فضایی انجام خواهند داد و در آینده شاید پا بر ماه بگذارند.
جان وومر می گوید: تفاوت ها برای ما مشکل ساز نیست، بلکه سرمایه ی ماست. تفاوت ها چیزی است که ما مورد بررسی قرار می دهیم مانند جنسیت، سن، معلولیت ها و سایر خصوصیت های فردی. ما همینطور به زنان پیشنهاد می نماییم که در این برنامه شرکت نمایند چونکه داشتن گروه های ترکیبی هیجان انگیز است اما برای نخستین بار می خواهیم از افراد دارای معلولیت استفاده نماییم.
او ادامه داد که فضانوردان آینده سوار بر فضاپیماهای شرکتهای بوئینگ، اسپیس ایکس و سایوز به فضا خواهند رفت.
آژانس فضایی اروپا می خواهد تا با شرکتهای تجاری برای یافتن راهی ایمن برای ارسال فضانوردان دارای معلولیت کار کند تا آنها بتوانند کار مفید و معناداری در ایستگاه فضایی انجام دهند و تا آن زمان این گروه از افراد بعنوان فضانوردان رزرو خواهند ماند.
دی وین اضافه کرد: وقت آن رسیده تا امکان ارسال فضانوردان با مشکلات جسمی به فضا ارزیابی شود.
دیوید پارکر می گوید که آنها در حال بررسی موانع ارسال افراد دارای معلولیت به ایستگاه بین المللی فضایی هستند و بنابراین هم اکنون این افراد باید در فهرست انتظار بمانند اما هدف نهایی ارسال آنها به ایستگاه فضایی است. آنها قصد دارند تا با شرکایشان در ایستگاه بین المللی فضایی کار کنند چونکه خودشان فضاپیما برای ارسال خدمه ندارند.
پارکر می گوید: ما باید با متخصصان این زمینه، شرکتهای ارسال فضاپیما و شرکتهای فناوری پزشکی کار نماییم.

منبع: