استفاده از هوش مصنوعی برای بالا بردن موفقیت حاملگی IVF

انجام روش لقاح مصنوعی(IVF) کار ساده ای نیست و ازاین رو تنها افرادی که به شدت تمایل به بچه دار شدن دارند از این روش استفاده می نمایند. با این وجود این دسته از افراد هم همیشه به آرزویشان نمی رسند چون که میزان موفقیت این عمل بین ۲۲ تا ۳۰ درصد است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، حالا استارت آپ “Embryonics” که یک زن موسس آن است ادعا می کند که می تواند با استفاده از هوش مصنوعی این درصد احتمال باروری را افزایش دهد.
برای درک اینکه این شرکت چه کاری انجام می دهد، ابتدا باید مراحل لقاح در خارج از بدن یا آی وی اف(IVF) را بدانید. لقاح در خارج از بدن یا آی وی اف شامل بارور کردن تخمک زن با اسپرم و ایجاد رویان در آزمایشگاه است. سپس این رویان در رحم زن قرار داده /کاشته می شود.
بعد از این کار، روزانه باید به آن زن هورمون تزریق شود که این امر با عوارض جانبی ناخوشایند همراه می باشد. حتی پس از همه این مشکلات خیلی اوقات حاملگی اتفاق نمی افتد و این به آن دلیل است که رویان انتخاب شده توسط پزشکان از سلامت و قدرت کافی برخوردار نیست.
باآنکه علم در خیلی از سطوح پیشرفت کرده است اما هنوز غیر از نظر پزشک راهی بهتر جهت بررسی زنده بودن رویان وجود ندارد و این جا است که استارت آپ “Embryonics “وارد عمل می شود.
این شرکت از هوش مصنوعی(AI) برای تعیین تخمک های مناسب یعنی تخمک هایی که به حاملگی منجر می شوند استفاده می نماید. این شرکت به این منظور هشت هزار و ۷۸۹ فیلم تایم لپس رویان در حال رشد را تجزیه و تحلیل کرد و از آنها برای آموزش الگوریتمی برای پیشبینی احتمال انتخاب رویان مناسب بهره برد و بنابر گفته آنها به نظر می آید رویکرد آنها موثر هم بوده است. هفته گذشته در یک آزمایش که با حضور ۱۱ زن در سنین ۲۰ تا ۴۰ سال انجام شد، شش نفر از آنها حاملگی موفقیت آمیزی داشته اند و پنج نفر دیگر هم منتظر نتیجه هستند.
این آزمایش نشان دهنده موفقیت بیشتر از ۵۰ درصد این روش است و اگر بقیه زنان هم آبستن شوند امکان دارد حتی این درصد بیشتر هم شود. این می تواند خبری عالی برای افرادی که در نظر دارند روش لقاح مصنوعی را انتخاب کنند، باشد.
البته این نخستین بار نیست که شاهد استفاده از هوش مصنوعی برای تعیین رویان در لقاح خارج از بدن هستیم چون که در سال ۲۰۱۹ هم گزارشی منتشر گردید در خصوص اینکه الگوریتم یادگیری عمیق گوگل برای شناسایی و تعیین کیفیت(خوب، متوسط یا ضعیف) رویان های لقاح مصنوعی و احتمال موفقیت آمیز بودن آنها در صورت کاشت آموزش داده شده بود. آنها دریافتند که هوش مصنوعی می تواند رویان های زنده را همانند یک متخصص شناسایی کند. با این وجود شرکت “Embryonics”، این فرایند را با استفاده از هوش مصنوعی یک گام جلوتر برده است تا رویان های مناسب را حتی بهتر از متخصصان شناسایی کند.

منبع: