پرورش مبلمان در آزمایشگاه!

پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست(MIT) به زودی خواهند توانست مانند گوشت، مواد گیاهی را نیز به شکل های دلخواه در محیط آزمایشگاه پرورش دهند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، گوشت های آزمایشگاهی امروزه در حال رواج هستند و شنیدن اخبار آنها دیگر چندان تعجب برانگیز نیست. اما شنیدن اینکه پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست به دنبال پرورش چوب در آزمایشگاه هستند، شاید کمی عجیب باشد.
دلیلهای زیادی وجود دارد که نشان میدهد این کار ایده خوبی خواهد بود. گفتنی است که تولید چوب در آزمایشگاه زمان بسیار کمتری نسبت به روند طبیعی آن که چند دهه طول می کشد تا به چوبی تبدیل گردد که ما برای تولید از آن استفاده می نماییم، نیاز دارد.
نکته دوم و شاید با اهمیت تر از مورد قبل اینکه چوب تولید شده در آزمایشگاه موجب کاهش نیاز به قطع درختان در جنگل های با ارزش زمین می شود که برای تولید اکسیژن مورد نیاز ما و پاک سازی هوا از آلاینده ها مهم است. همین طور چوب آزمایشگاهی در هر زمان و هر مکان دردسترس است.
پژوهشگران در چکیده مقاله خود نوشتند: سیستم های فعلی برای تولید مواد بیولوژیکی گیاهی ناکارآمد هستند، اما این کار یک چاره جدید است که برمبنای کشت انتخابی بافت های گیاهی قابل تنظیم با بهره گیری از تکنیک های مقیاس پذیر و بدون نیاز به زمین زراعی است و توسط عواملی همچون فصل، آب و هوا یا در دسترس بودن منابع محدود نمی گردد.
پژوهشگران می گویند که سلول های ایجاد اشیای چوبی از برگ های گیاه “گل آهاری”(zinnia) استخراج می شوند و برای رشد نیازی به خاک و نور خورشید ندارند. این سلول ها حتی می توانند در آزمایشگاه در قالب های خاص ریخته شوند و به شکل های خاصی مانند صندلی رشد کنند.
این روش می تواند موجب کاهش خیلی از ضایعات در رابطه با محصولات چوبی شود. از آنجائیکه درختان به شکل استوانه ای رشد می کنند، بدین سبب وقتی مبلمان را از آنها می سازیم، ناخواسته مقدار زیادی چوب را هدر می دهیم که در خیلی از موارد هدر می رود و استفاده نمی گردد.
این مطالعه هنوز در مراحل اولیه است، به این معنا که فعلا هیچ مبلمان تولید شده توسط “گل آهاری” را نخواهیم دید. با این وجود، این گام مهمی در جهت ساخت پایدارتر محصولات چوبی سازگار با محیط زیست است.
این روش در صورت موفقیت می تواند موجب محبوبیت بیشتر محصولات چوبی نسبت به پلاستیک های خطرناکی شود که موجب آلودگی زمین و اقیانوس ها می شوند.
این مطالعه در مجله Cleaner Production انتشار یافته است.