با ارسال ۱۴۳ ماهواره به مدار زمین ثبت یك ركورد دیگر برای اسپیس ایكس

به گزارش روش سئو شرکت فضایی خصوصی ˮاسپیس ایکسˮ(SpaceX) در جدید ترین پرواز فضایی خود با ارسال همزمان ۱۴۳ ماهواره به مدار زمین موفق به ثبت یک رکورد دیگر برای خود شد، ضمن اینکه این مأموریت همینطور نخستین مأموریت اشتراکی این شرکت بود.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، شرکت فضایی “اسپیس ایکس” بعد از اندکی تأخیر، رکورد ارسال ماهواره به مدار زمین را شکست. این شرکت در مأموریت معروف به “ترنسپورتر-۱”(Transporter-۱) که اصطلاحا یک مأموریت اشتراکی(rideshare) است، مبادرت به ارسال بی سابقه ۱۴۳ ماهواره همچون ۱۳۳ ماهواره تجاری و دولتی و ۱۰ ماهواره اینترنتی “استارلینک”(Starlink) کرد.
این پرتاب با موشک “فالکون ۹”(Falcon ۹) انجام شد که در نهایت بعد از پرتاب، با موفقیت بر روی یک کشتی بدون سرنشین در اقیانوس اطلس فرود آمد.
این نخستین مأموریت اشتراکی اسپیس ایکس تحت برنامه “اسمال ست رایدشر”(SmallSat Rideshare) بود. این پروژه به اسپیس ایکس کمک می نماید تا تحویل تاسواره ها و سایر فضاپیماهای کوچک را برای مشتریانی که امکان دارد غیر از شرکت در یک پرتاب اشتراکی، هزینه انجام یک پرتاب مستقل را نداشته باشند، عملی شود.
گفتنی است که هزینه این نوع پرتاب از یک میلیون دلار آغاز می شود. به عبارت دیگر، این برنامه به منظور رقابت با شرکتهای رقیب همچون “راکت لب”(Rocket Lab) و “ویرجین اوربیت”(Virgin Orbit) تدوین شده است.
شرکت اسپیس ایکس در حاشیه انجام این پرتاب اضافه کرد: ماهواره های استارلینکی که در این مأموریت پرتاب شدند، نخستین ماهواره ها از این مجموعه هستند که در مدار قطبی مستقر می شوند.
ضمن اینکه این مأموریت به اسپیس ایکس قدرت رقابت می دهد، برای تثبیت این شرکت هم مهم می باشد. تا به امروز خیلی از پرتاب های اسپیس ایکس متمرکز بر پرتاب محموله های بزرگ متعلق به شرکتهای ارتباطات ماهواره ای، دولت و دیگر مشتریان متعارف آن بوده است، اما این برنامه جدید، مشتریان بیشتری را برای اسپیس ایکس به ارمغان می آورد و به آن کمک می نماید تا از ناوگان موشکی خود بیشترین بهره را ببرد.
اسپیس ایکس چهارشنبه هفته گذشته(۲۰ ژانویه) هفدهمین سری از ماهواره های استارلینک را شامل ۶۰ ماهواره دیگر بوسیله یک موشک فالکون به مدار زمین فرستاد. با این ماهواره های جدید تعداد ماهواره های استارلینک در مدار زمین به ۹۵۰ ماهواره رسید.