سنسورهای پوشیدنی كه با حركات بدن كاربر شارژ می شوند

روش سئو: پژوهشگران آمریكایی، سنسورهای جدیدی ابداع نموده اند كه نیروی مورد نیاز خودرا از حركات بدن كاربر به دست می آورند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، پیشرفت در ابداع سنسورهای پوشیدنی کم هزینه که می توانند علاوه بر ضربان قلب و دمای بدن، سطح قند خون و تغییرات متابولیک را بررسی نمایند، به پژوهشگران و متخصصان حوزه سلامت امکان می دهد تا با روش هایی که پیش تر امکان پذیر نبود، به بررسی سلامت بیماران بپردازند اما این سنسورهای پوشیدنی مانند همه ابزارهای الکترونیکی، به یک منبع نیرو نیاز دارند. باتری ها می توانند یکی از این منابع نیرو باشند اما گزینه ایده آلی نیستند برای اینکه سنگین و بزرگ هستند و شارژ آنها تمام می شود.
“وی گائو”(Wei Gao)، استادیار مهندسی پزشکی “موسسه فناوری کالیفرنیا”(Caltech)، نوعی از این سنسورهای پوشیدنی ابداع کرده و روش جدیدی را برای تامین نیروی آنها عرضه کرده است. این سنسورهای جدید، با کمک بدن کاربر شارژ می شوند.
گائو و گروهش قبل از این سنسوری ابداع کرده بودند که می توانست فاکتورهای سلامتی را در عرق بدن کاربر بررسی کند و نیروی خودرا نیز از عرق بدن به دست بیاورد. آنها حالا روش جدیدی برای تامین نیروی سنسورهای پوشیدنی بی سیم عرضه کرده اند. این حسگرها، نیروی خودرا از حرکات بدن کاربر به دست می آورند.
در این روش، ورقه نازکی شامل چند ماده همچون تفلون، مس و پلیمید به پوست کاربر متصل می شود و با حرکت کردن او، مقدار کمی الکتریسیته تولید می کند. این اثر موسوم به “اثر برق مالشی” (triboelectricity)، نوعی الکتریسیته تماسی است.
گائو اظهار داشت: فناوری ما همزمان با حرکت کردن بدن کاربر، جریان الکتریکی تولید می کند. مکانیسم ورای این فناوری، بسیار ساده است.
وی ادامه داد: ما در ساخت این فناوی، از موادی استفاده کردیم که از نظر تجاری در دسترس هستند و هزینه کم و دوام بالایی دارند.
میزان الکتریسیته ای که این حسگرها نیاز دارند، زیاد نیست و حسگرها می توانند الکتریسیته تولید شده را ذخیره کنند. هرچه کاربر بیشتر حرکت نماید، سنسور می تواند داده های بیشتری را جمع آوری کند.
گائو و گروهش تصمیم دارند که با ارتقای حسگرها، امکان تامین نیروی آنها را از چندین روش فراهم آورند.
این پژوهش، در مجله “Science Advances” به چاپ رسید.

منبع: