تركیه به مراحل نهایی واكسن كووید-۱۹ نزدیك می شود

یكی از وزرای تركیه تأیید كرد، آزمایشات انسانی برای واكسن های ویروس كرونا در تركیه به زودی آغاز خواهد شد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی صباح، “مصطفی وارانک”(Mustafa Varank)، وزیر صنعت و فناوری ترکیه اظهار داشت: آزمایش های بالینی به زودی برای سه واکسن ویروس کرونا که در ترکیه توسعه داده شده، آغاز خواهد شد.
وارانک هنگام بازدید از یک شرکت داروسازی که در زمینه تولید واکسن در جنوب شرقی استان آدیامان فعالیت می کرد اظهار داشت که فرآیندهای بالینی برای سه واکسن در حال انجام می باشد. بعد از اتمام مراحل صدور تاییدیه، آنها تولید واکسن برای آزمایشات انسانی را آغاز خواهند کرد.
وی گفت، دانشمندان ترکیه ای تلاش زیادی کرده اند و در کار خود در زمینه واکسن و دارو مصمم هستند. تابحال دو پروژه واکسن مرحله آزمایش حیوانات را به انتها رسانده اند.
وزیر صنعت و فناوری ترکیه افزود، شرکت “وتال” که در آدیامان بازدید کرده است، تحت نظارت دانشمندی از دانشگاه سلجوق در استان مرکزی قونیه به مرحله نهایی آزمایشات حیوانی رسیده است. آنها سپس برای تأییدیه به وزارت بهداشت مراجعه خواهند کرد. بنابراین، ما حالا در مرحله آزمایش بالینی برای سه واکسن هستیم. همراه با تولید، عرضه انبوه آن نیز مهمست.
وارانک اضافه کرد: وتال همچون شرکت هایی است که قادر به تولید انبوه واکسن است.
وزارت بهداشت حالا در حال ارزیابی واکسن هایی است که به مرحله بعدی آزمایشات حیوانی رسیده اند. وارانک اظهار داشت: ما معتقدیم که به زودی به آزمایش فاز ۱ خواهیم رسید.
در اوایل این ماه، ترکیه آزمایشات فاز ۳ نهایی یک واکسن آزمایشی چینی کروناویروس را شروع کرد. این واکسن بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ کارمند بهداشتی طی ۱۰ روز تزریق خواهد شد، دوز دوم واکسن نیز ۱۴ روز پس از واکسن دیگر تزریق می شود.
“فاحرتین کوکا”(Fahrettin Koca) وزیر بهداشت ترکیه ماه گذشته اعلام نمود که ترکیه همین طور در حال ارزیابی یک درخواست از روسیه برای آزمایشات فاز ۳ برای واکسن ازمایشی آنها است. مقامات ترکیه اخیراً اعلام نموده اند که واکسن کرونا می تواند در اوایل سال ۲۰۲۱ در دسترس باشد. حدود ۱۸ مطالعه در این کشور در حال انجام می باشد، هشت مورد برای تولید واکسن و ۱۰ مورد برای توسعه دارو است.
طی چند هفته گذشته ترکیه شاهد رشد مجدد میزان مبتلایان به ویروس کرونا بوده است، بطوریکه نرخ عفونت روزانه به آرامی اما بطور مداوم در حال صعود است. وزارت کشور ترکیه هفته گذشته در کوشش برای جلوگیری از افزایش بیشتر مبتلایان، استفاده از ماسک را در تمام استانها الزامی کرد.