چین می گوید وضعیت ماموریت مریخی تیان ون-۱ پایدار می باشد

روش سئو: سازمان ملی فضایی چین(CNSA) اعلام نمود كه وضعیت ماموریت ˮتیان ون-۱ˮ كه شامل یك مدارگرد، یك سطح نشین و یك مریخ نورد است و در حال سفر برای رسیدن به سیاره سرخ است، پایدار می باشد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، سازمان ملی فضایی چین(CNSA) اطلاعات پیرامون کاوشگر “تیان ون-۱”(Tianwen-۱) را که در ماه ژوئیه با موفقیت به فضا پرتاب شد، به روزرسانی کرد.
سازمان ملی فضایی چین می گوید این کاوشگر در شرایط پایدار قرار دارد و الان در راه سفر به سیاره سرخ، بیش از ۱۵ میلیون کیلومتر از زمین فاصله گرفته است و ۴۷۰ میلیون کیلومتر دیگر را برای رسیدن به مریخ در پیش دارد.
ضمن اینکه چین هنوز اطلاعات چشمگیری درباره فضاپیمای مرموز قابل استفاده مجدد خود که دو روز بعد از پرتاب “تیان ون-۱” به زمین بازگشت، منتشر نکرده است.
“تیان ون-۱” یک ماموریت میان سیاره ای از طرف سازمان ملی فضایی چین(CNSA) به مریخ برای ارسال یک فضاپیمای رباتیک است که شامل یک مدارگرد، یک سطح نشین و یک مریخ نورد است. این ماموریت با موفقیت از سایت پرتاب های فضاپیمای مرکز فضایی “ون چانگ” در ۲۳ ژوئیه سال ۲۰۲۰ با موشک “چانگ ژنگ ۵” شروع شد و الان در راه مریخ قرار دارد. اهداف بیان شده آن جستجوی شواهدی از زندگی کنونی و باستانی و ارزیابی محیط سیاره سرخ است.
نام “تیان ون” که به مدلول پرسش های آسمانی یا پرسش هایی برای بهشت است، از یک شعر بلند به همین نام که توسط “چیو یوان” حدود ۳۴۰–۲۸۸ پیش از میلاد سروده شده، برگرفته شده است. وی از بزرگترین شاعران چین باستان است.

بااینکه “تیان ون-۱” با رسیدن به مریخ در نهایت در حدود ۱۹۵ میلیون کیلومتر از زمین فاصله خواهد داشت، اما در مجموع باید ۴۷۰ میلیون کیلومتر مسافت را طی نماید. این به سبب این واقعیت است که این کاوشگر چهار مانور انتقال مدار و اصلاح مسیر را انجام می دهد تا در یک مسیر منحنی به تدریج به سمت سیاره سرخ حرکت نماید.
سازمان ملی فضایی چین می گوید “تیان ون-۱” اوایل ماه گذشته میلادی نخستین اصلاح مداری را انجام داده است.
این ماموریت که متشکل از یک مدارگرد، یک فرودگر یا سطح نشین و یک مریخ نورد است، جاه طلبانه ترین ماموریت مریخی چین تا به امروز است. اگر همه چیز خوب پیش برود، چین بعد از ایالات متحده تبدیل به دومین کشوری خواهد شد که یک سفینه فضایی را با موفقیت بر روی کره مریخ فرود می آورد.
چین در این به روزرسانی فضاپیمای آزمایشی قابل استفاده مجدد خودرا که یکشنبه گذشته در محل فرود مشخص شده خود بازیابی شد، تحولی دانست که در نهایت حمل و نقل فضایی نسبتاً کم هزینه را برای این کشور فراهم می آورد. البته جزئیات بیشتری از مشخصات این فضاپیما فاش نشده است.
چین از سال ۲۰۰۳ و از زمان تبدیل شدن به سومین کشور تاریخ بعد از روسیه و ایالات متحده که موفق شده اند انسان به فضا بفرستند، به تلاش خود در حرکت در راه پیشرو بودن در صنعت فضا ادامه داده است.

برنامه فضایی چین از سال ۱۹۶۱ میلادی با پرتاب موشک به فضا شروع شد و با ساخت ماهواره با کمک شوروی گسترش یافت.
در سال ۱۹۷۰ میلادی چین توانست پنجمین کشوری شود که ماهواره ساخت خودرا به فضا می فرستد. بعد از آن چین برنامه فرستادن انسان به فضا را در دستور کار خود قرار داد و بالاخره در سال ۲۰۰۳ میلادی موفق شد بعد از شوروی و آمریکا سومین کشور جهان باشد که انسان به کیهان می فرستد.
چین همین طور پیشنهاد همکاری در ایستگاه فضایی جهانی را داد ولی این پیشنهاد با مخالفت آمریکا روبرو شد. به همین دلیل، چین برنامه ساخت یک ایستگاه فضایی چینی را در دستور کار خود قرار داده است.
حالا که بلند پروازی های فضایی چین شروع شده است، بنظر می رسد این کشور با ناسا و “اسپیس ایکس” در سال های آینده رقابت شدیدی داشته باشد.

منبع: