نخستین پرواز استارشیپ هفته آینده انجام می شود

به گزارش روش سئو شركت اسپیس ایكس اعلام نمود زمان انجام اولین پرواز پنجمین نمونه اولیه اندازه كامل موشك پرحاشیه استارشیپ تغییر كرده است و این پرواز به احتمال فراوان هفته آینده صورت خواهد گرفت.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از تسلاراتی، پنجمین نمونه اولیه “استارشیپ”(Starship) در مقیاس کامل متعلق به شرکت فضایی خصوصی “اسپیس ایکس”(SpaceX) می تواند نخستین نمونه از این موشک باشد که پرواز را حدود یک هفته دیگر تجربه می کند، البته اگر تست موتور “رپتور”(Raptor) که برای اوایل هفته آینده برنامه ریزی شده است، به خوبی پیش رود.
مهندسان و کارکنان اسپیس ایکس الان در حال تکمیل نصب موتور “Raptor SN۲۷” روی این موشک که به نام “استارشیپ شماره ۵”(SN۵) شناخته می شود و آماده سازی این موشک عظیم الجثه فولادی برای نخستین تست کریوژنیک مرطوب و تست آتش موتور در حالت ایستا هستند.
تست آتش ایستای موتور این موشک ابتدا قرار بود در تاریخ ۸ و سپس ۱۰ ژوئیه صورت گیرد که حالا برای روز دوشنبه ۱۳ ژوئیه برنامه ریزی شده است.
اگر همه چیز در این آزمایش ها خوب پیش رود، اسپیس ایکس تنها سه روز بعد از اتمام آزمایش های اولیه می تواند نخستین پرواز استارشیپ را در مقیاس کامل انجام دهد.
“استارشیپ” هم مانند موشک های “فالکون ۹” و “الکون هوی”، باید صدها یا حتی هزاران آزمایش قبل از پرواز را با موفقیت پشت سر بگذارد تا از سلامت موتورهای آن بعد از احتراق اطمینان حاصل شود و هنگامی که موتورهای “رپتور” یا “مرلین” سالم به نظر برسند، موشک دستور آزاد شدن از گیره ها را می گیرد و از زمین بلند می شود.

شاید بزرگترین نقطه عدم اطمینان نخستین پرواز آزمایشی کامل استارشیپ، پایه های فرود تا حدودی مرموز آن باشد که تقریباً طراحی کاملاً متفاوتی از پایه های فرود “فالکون ۹” دارند. این پایه ها در بخش موتور موشک قرار دارند و برای فرود، به شکل تلسکوپی به سمت پایین بیرون می آیند.
برپایه تصاویر انتشار یافته از این پایه ها، آنها احیانا مجهز به مکانیسم های جذب شوک ابتدایی هستند، به این مفهوم که استارشیپ باید بتواند فرودهای کمی سخت تر را تحمل کند.
احتمالاً اسپیس ایکس این پایه ها را آزمایش کرده است، اما عملکرد آنها در شرایط واقعی یک راز سر به مهر باقی مانده است.
ازاین رو شرکت اسپیس ایکس در ۷ تا ۱۰ روز آینده روزهای شلوغی را پیش رو دارد، چون که پرتاب “Starlink-۹” هم برای یازدهم ژوئیه، تست آتش ایستای استارشیپ برای ۱۳ ژوئیه و پرتاب برنامه “ANASIS II” توسط موشک “فالکون ۹” برای ۱۴ ژوئیه برنامه ریزی شده است و پرتاب بالقوه SN۵ هم احیانا ۱۶ ژوئیه انجا شود.

منبع: