راز دیرینه التهاب حاصل از استرس كشف شد

محققان می گویند در یك مطالعه جدید مشاهده كرده اند كه علیرغم این واقعیت كه استرس، سیستم ایمنی بدن را سركوب می كند، اما استرس شدید سبب تحریك آزاد سازی یك سلول ایمنی به نام ˮIL-6ˮ از سلول های چربی قهوه ای می شود كه بیماری التهابی را به دنبال دارد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یک مطالعه جدید تحت رهبری پژوهشگران دانشگاه “ییل”(Yale)، ​​راز دیرینه ای را در مورد اینکه استرس حاد چگونه به رغم اینکه خیلی از هورمون های استرس در واقع سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند، به تقویت بیماری التهابی می انجامد، کشف کرده اند.
این مطالعه فاش کرد هنگامی که یک ارگانیسم با استرس منظم مواجه می شود، سلول ایمنی خاصی توسط سلول های چربی آزاد می شود.
چندین دهه است که ارتباط بین استرس و بیماری التهابی کاملاً روشن است و خیلی از بیماری های مزمن در اثر استرس حاد شعله ور می شوند. با این وجود، زیربنای این مساله همیشه یک تناقض غیرقابل توضیح بوده است، چونکه هورمون هایی مانند کورتیزول و آدرنالین که در مواجهه با استرس در بدن آزاد می شوند، اثرات سرکوب کننده برای سیستم ایمنی بدن دارند، در صورتیکه بنظر می رسد استرس موجب تحریک التهاب می شود.
“اندرو وانگ” نویسنده مسئول این مطالعه توضیح می دهد: ما شاهد حوادث فوق العاده استرس زایی بوده ایم که بیماری التهابی را بدتر می کنند و تاکنون دلیل آنرا نمی دانستیم.
مطالعه جدید روی مشاهدات آزمایشگاهی انجام شد. گرفتن نمونه خون از موش ها همیشه یک روش استرس زا برای آنها است و پژوهشگران متوجه ارتباط این استرس با افزایش سطح هورمون “اینترلوکین ۶″(IL-6) شدند. افزایش سطح “IL-6” قبلاً در شرایط خود ایمنی و استرس حاد شناسایی شده بود، اما نحوه آزاد شدن آن مورد مطالعه قرار نگرفته بود.
نتایج این مطالعه جدید که توسط پژوهشگران، کاملاً غیر منتظره توصیف شده است، نشان میدهد که “IL-6” در مواجهه با استرس حاد توسط سلول های چربی قهوه ای ترشح می شود. این یک مکانیسم ایمنی است که وقتی که با یک وضعیت استرس زا روبرو می باشیم، التهاب را تقویت می کند و هنگامی که سیگنالینگ بین مغز و سلول های چربی قهوه ای در موش ها بسته شد، این حیوانات دیگر وقتی با شرایط استرس زا مواجه می شدند، واکنش التهابی نشان نمی دادند.

اما یک سؤال هنوز هم بی پاسخ مانده است؛ اینکه کدام عملکرد تکاملی توضیح می دهد که چرا استرس موجب ایجاد چنین مکانیسم لطمه پذیری برای سیستم ایمنی می شود؟
در اینجا پژوهشگران دریافتند که “IL-6” نقشی اساسی در میانجی گری کم شدن قند در خون دارد. در اصل، این هورمون به بدن برای افزایش تولید گلوکز لازم بعنوان سوخت کمک می نماید.
بنابراین، این یافته ها مسیرهای تحقیقاتی قانع کننده و جدیدی را نه فقط برای برخی از شرایط خود ایمنی، بلکه همین طور برای خیلی از اختلالات سلامت روان ارائه می دهند. هنگامی که “IL-6” در موش ها بسته شد، آنها کاهش قابل توجهی در علایم هیجان نشان دادند که این مساله نشان میدهد این مکانیسم ایمنی ممکنست در اضطراب و افسردگی نقش داشته باشد.
داروهای مهار کننده “IL-6” هم اکنون وجود دارند و از آنها برای درمان شرایط خود ایمنی مانند روماتیسم مفصلی استفاده می شود و داروی “توسیلیزوماب”(Tocilizumab) نخستین مهارکننده مورد تایید FDA است که الان بعنوان یک داروی ضد افسردگی تحت آزمایش قرار دارد.
این مطالعه جدید در مجله Cell انتشار یافته است.

منبع: