با تلاش پژوهشگران آمریكایی صورت گرفت ابداع تركیب شیمیایی جدیدی برای رسیدن به انرژی تجدیدپذیر

به گزارش روش سئو پژوهشگران آمریكایی، تركیب شیمیایی جدیدی ابداع نموده اند كه می تواند امكان رسیدن به انرژی تجدیدپذیر را با هزینه كمتر فراهم آورد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از ساینمگ، پژوهشگران “دانشگاه ویرجینیای غربی” (WVU)، تركیب شیمیایی جدیدی ابداع نموده اند كه می تواند راه را برای رسیدن به انرژی تجدیدپذیر هموار كند.
این تركیب، نوعی “فتوسنسیتایزر” (photosensitizer) است؛ بدین مفهوم كه می تواند واكنش های شیمیایی را در مواجهه با نور، تقویت كند. این تركیب، كاربردهای بسیاری برای بهبود كارآیی فناوری های نوین از پنل های خورشیدی مولد الكتریسیته گرفته تا تلفن های همراه به دنبال خواهد داشت. این فناوری ها هم اكنون، به فلزات مانند ایریدیم و روتنیم نیاز دارند تا كار خویش را انجام دهند اما ذخیره محدود این فلزات در جهان باعث می شود كه دستیابی به آنها دشوار و پرهزینه باشد.
“كارستن میلزمن” (Carsten Milsmann)، استادیار شیمی دانشگاه ویرجینیای غربی اظهار داشت: ما دریافتیم كه تلاشهای كمی در ارتباط با بررسی فلزات فراوانی مانند تیتانیوم و زیركونیوم صورت گرفته است، چونكه كار كردن با این فلزات معمولا ساده نیست. فلزات پرهزینه به خاطر داشتن خصوصیت های شیمیایی مطلوب كه به آسانی كاربرد و بررسی آنها منجر می شود، همیشه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. ما امیدواریم كه بتوانیم این روال را تغییر دهیم.
تركیب جدیدی كه این گروه پژوهشی ابداع نموده اند، از فلز زیركونیوم ساخته شده كه فراوان تر و دستیابی به آن ساده تر است؛ بنابراین گزینه ای پایدار و مقرون به صرفه به حساب می آید. این تركیب جدید می تواند ثبات خویش را در شرایط گوناگونی مانند هوا، آب و تغییرات دما حفظ كند؛ در نتیجه كار كردن با آن در محیط های گوناگون، بسیار ساده است.
از آنجائیكه این تركیب می تواند نور را به انرژی الكتریكی تبدیل كند، شاید بتوان از آن در ابداع پنل های خورشیدی كارآمدتر هم بهره برد.
“میلزمن” افزود: مشكل بیشتر پنل های خورشیدی این است كه در ایام ابری، خوب كار نمی كنند. این پنل ها نسبتا مقرون به صرفه و كم هزینه هستند و طول عمر بالایی دارند؛ اما برای داشتن عملكرد درست، به نور زیادی نیاز دارند. یكی از راهكارهای این مشكل، تهیه پنل های حساس به رنگ است كه در آنها، یك تركیب رنگی می تواند نور را برای تولید الكتریسیته در همه شرایط آب و هوایی جذب نماید.
از طرفی، شاید این تركیب را بتوان در دیودهای آلی منتشركننده نور هم بهره برد كه انرژی الكتریكی را به نور تبدیل می كنند و به معكوس شدن عملكرد پنل خورشیدی منجر می شوند. این خصوصیت باعث می شود كه این تركیب، یك منبع بالقوه نور برای تولید نمایشگرهای كارآمدتر تلفن همراه باشد.
“میلزمن” افزود: خیلی از نمایشگرهای تلفن همراه، ایریدیم را شامل می شوند كه یك تركیب مهم پرهزینه است. مزیت دیود منتشركننده نور این است كه بیشتر انرژی آن، به نور تبدیل می شود. منابع نور در گذشته كافی نبودند، چونكه فقط مقدار كمی از انرژی دریافتی را به نور تبدیل می كنند.
گام بعدی پژوهشگران این است كه تركیب جدید خویش را به صورت محلول در آب عرضه كنند تا شاید بتوان از آن در حوزه زیست پزشكی هم بهره برد.
این پژوهش، در مجله “Nature Chemistry” به چاپ رسید.