آموزش سگ ها برای بو كشیدن كووید-۱۹ !

روش سئو: پژوهشگران انگلیسی به دنبال آموزش سگ ها برای بو كشیدن و تشخیص ابتلای فرد به بیماری كروناویروس جدید هستند. آنها قبلا موفق به انجام این كار برای تشخیص بیماری هایی نظیر مالاریا توسط سگ ها شده اند و امیدوارند برای كروناویروس نیز قابل انجام باشد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، پروژه های تحقیقاتی طولانی مدت و بسیاری وجود دارد كه هدف آن استفاده از حساسیت بینی سگ ها برای تشخیص خطرات برای سلامتی انسان همچون مواد منفجره، سرطان و بیماری های دیگر است. اما آیا سگ ها می توانند به ما در مبارزه با یكی از جدی ترین خطراتی كه در تاریخ معاصر با آن روبرو شده ایم، كمك كنند؟
دانشمندان انگلیسی در تلاش هستند تا روش جدیدی را برای آموزش سگ ها بكار گیرند تا آنها بتوانند بوی كوید-۱۹ را استشمام كنند و امیدوارند كه سگ ها بتوانند راهی غیر تهاجمی برای تشخیص این بیماری عرضه كنند و به جلوگیری از شیوع آن كمك كنند.
این پروژه توسط پژوهشگران دانشگاه “دورهام”(Durham) انجام می شود كه با كارشناسان دانشكده بهداشت “LSHTM” به همراه سگ های خیریه پزشكی همكاری می كنند.
همین گروه مطالعه ای را در سال ۲۰۱۸ منتشر نمودند كه در آن چگونگی آموزش یكی از نژادهای سگ را برای تشخیص بوی مالاریا در جوراب های پوشیده شده توسط كودكان آلوده شرح دادند. مهارتی كه پژوهشگران امیدوارند روزی بتواند در بنادر و پایانه های ورودی برای متوقف شدن شیوع بیماری ها صورت گیرد.
پژوهشگران هم اكنون به دنبال آموزش این قابلیت به سگ ها برای تشخیص بیماری همه گیر كروناویروس هستند.
پروفسور “جیمز لوگان” رئیس گروه كنترل بیماری ها در LSHTM می گوید: كار قبلی ما نشان داد كه سگ ها می توانند مبتلاشدن به مالاریا را با دقت بسیار بالا -بالاتر از معیارهای سازمان بهداشت جهانی- تشخیص دهند.
وی ادامه داد: ما می دانیم كه سایر بیماری های تنفسی مانند كووید-۱۹ بوی بدن ما را تغییر می دهند، بدین سبب احتمال بسیار بالایی وجود دارد كه سگ ها بتوانند آنرا تشخیص دهند. این ابزار جدید تشخیصی می تواند واكنش ما به شیوع كووید-۱۹ را در كوتاه مدت، خصوصاً در ماه های آینده متحول كند و می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

راه دیگری كه ممكنست سگ ها بتوانند كسانی كه مبتلا به كووید-۱۹ هستند را شناسایی كنند، تغییرات در دمای پوست آنها است كه ممكنست نشانه تب باشد.
بگفته پژوهشگران، سگ های آموزش دیده می توانند روش های غربالگری موجود را تكمیل كنند و بطور بالقوه می توانند تا ۲۵۰ نفر را در ساعت غربال كنند.
پژوهشگران سگ ها را با استفاده از همان روش هایی كه قبلاً برای آموزش سگ ها در تشخیص سرطان، عفونت های باكتریایی و پاركینسون بهره برده بودند، آموزش می دهند.
دكتر “كلر گست” مدیرعامل و بنیان گذار خیریه سگ های تشخیص پزشكی می گوید: در اصل ما یقین داریم كه سگ ها می توانند كووید-۱۹ را تشخیص دهند. حالا ما در حال بررسی این مسئله هستیم كه چگونه می توان با خیال راحت مطمئن شد كه سگ ها بوی ویروس را در بیماران تشخیص می دهند.
وی ادامه داد: هدف این است كه سگ ها بتوانند هر كسی را همچون افرادی كه دارای علایم هستند، غربالگری كنند و به ما بگویند كه آیا نیاز به آزمایش دارند یا نه. این روش می تواند سریع، مؤثر و غیر تهاجمی باشد و اطمینان حاصل شود كه از منابع محدود كیت های آزمایش فقط در مواردی كه واقعاً مورد نیاز است، استفاده می شود.

منبع: