تاثیر نوع كتاب های غیر درسی بر نمرات امتحانات مدرسه!

روش سئو: نتایج یك مطالعه جدید و گسترده نشان میدهد نوع كتاب های غیر درسی كه كودكان و نوجوانان روزانه برای خواندن انتخاب می كنند، بر نمره امتحانات مدرسه آنها مستقیما تاثیر می گذارد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، براساس یك مطالعه جدید و بزرگ كه توسط دانشگاه مالاگا و كالیفرنیا لس آنجلس(UCL) انجام شده است، چیزی كه كودكان و نوجوانان در خارج از مدرسه می خوانند، مستقیماً بر عملكرد تحصیلی آنها تأثیرگذار است.
این تحقیق شامل بررسی بیشتر از ۴۳ هزار دانش آموز است كه یك دفعه در سن ۱۰ تا ۱۱ سالگی و سپس باردیگر در سن ۱۳ تا ۱۴ سالگی مورد بررسی قرار گرفتند. این بررسی، شواهد قابل توجهی را ارائه می دهد در خصوص اینكه دانش آموزانی كه از خواندن كتاب های با كیفیت بالا به شكل روزانه لذت می برند، در آزمون های مدرسه نمره بالاتری می گیرند.
میانگین نمرات دانش آموزانی كه كتاب می خوانند، بطور شایان توجهی بالا رفت.
این مطالعه هیچ مزیت مشابهی را برای دانش آموزانی كه روزانه روزنامه، كتاب های مصور یا مجلات می خواندند، نشان نداد و تاثیر خواندن كتاب های با كیفیت تنها با خواندن داستان های كوتاه مشابهت هایی داشت.
این یافته ها نتایج مهمی برای والدین، معلمان و سیاست گذاران آموزشی دارد و این گروه تحقیقاتی بین المللی سفارش می كند كه جوانان وقت مطالعه خودرا صرفاً به كتاب اختصاص دهند.
“جان جریم” یكی از پژوهشگران این مطالعه می گوید: ما شاهد افزایش بیشتر از ۱۰ درصدی نمرات این دانش آموزان بودیم. در دنیای دیجیتالی بطور فزاینده ای مهم این است كه جوانان تشویق شوند كه وقت خودرا به خواندن كتاب های خوب اختصاص دهند.
وی ادامه داد: دیگر اشكال خواندن كه كمتر پیچیده هستند و ذهن خواننده را كمتر درگیر می كنند، بعید بنظر می رسد كه همان مزایا را برای رشد شناختی دانش آموز به ارمغان بیاورد و نباید بعنوان قسمتی از زمان مطالعه آنها حساب شود. این امر خصوصاً برای دانش آموزانی كه نمرات پایینی كسب می كنند، بسیار مهمست.
“لوئیس آلخاندرو لوپز-آگودو” سرپرست این مطالعه از دانشگاه مالاگا اظهار داشت: خواندن یك مهارت اساسی است كه در كل زندگی ما نقشی اساسی كلیدی دارد. نتایج ما شواهدی را ارائه می دهد كه نشان میدهد نه تنها اینكه نوجوانان كتاب می خوانند یا نه مهم می باشد، بلكه اینكه چه چیزی می خوانند نیز مهمست.
قبلاً مشخص شده است كه میزان زمانی كه كودكان هنگام خواندن می گذرانند به پیشرفت مهارت های سوادآموزی آنها كمك می نماید. این قابلیت با تمرین و با تلاش بیشتر برای متون طولانی تر و چالش برانگیزتر افزایش می یابد.
بااینكه تابحال كمتر مطالعه ای بر این مسئله تاكید كرده بود كه نوع مطالبی كه كودكان برای خواندن انتخاب می كنند بر دستاوردهای آنها در مدرسه تأثیر دارد.
نتایج این مطالعه نشان داد كودكان هرچه بیشتر كتاب بخوانند، در امتحانات مدرسه بهتر عمل می كنند، اما این اثر در مورد كتاب های مصور، روزنامه ها و مجلات صادق نیست.
این در حالیست كه مزایایی در خواندن داستان های كوتاه برای كودكانی كه حداقل یك دفعه در ماه آنها را می خوانند، دیده شد، اما پژوهشگران به این نتیجه رسیدند كه افزایش تعداد این موارد به شكل هفتگی یا روزانه بعید است كه فایده بیشتری به همراه داشته باشد.
این مطالعه همین طور الگوهای خوانش را در گروه های مختلف كودكان بررسی كرد:
-به نظر می رسد دختران داستان های كوتاه، كتاب و روزنامه ها را بیشتر از پسران می خوانند، در صورتیكه پسران كتاب های مصور و مجلات را بیشتر می خوانند.
-نوجوانان دارای پس زمینه و برآمده از یك خانواده مشوق به مطالعه و تحصیل كرده بطور كلی انواع متون را بیشتر از دیگران می خوانند.
-دانش آموزان موفق در امتحانات مدرسه در زمان مطالعه غیر درسی خود به مطالعه قصه ها و رمان های كوتاه و كتاب ها می پردازند.
این مطالعه در مجله Oxford Review of Education انتشار یافته است.

منبع: