كاهش ترافیك و تصادف با كمك ربات های خزنده!

روش سئو: پژوهشگران آمریكایی، الگوریتم جدیدی را روی گروهی از ربات های خزنده به كار گرفتند تا كاهش ترافیك و تصادف را روی آنها بررسی نمایند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه نورث وسترن، از آنجا كه به كارگیری وسایل نقلیه خودران روز به روز بیشتر به واقعیت نزدیك می شود، نیاز به روشی برای هدایت ایمن آنها و پیش گیری از ترافیك و تصادف، ضروری بنظر می رسد.
پژوهشگران “دانشگاه نورث وسترن” (NU) برای حل كردن این مشكل، الگوریتمی ابداع نموده اند كه تصادف نكردن خودرو های خودران را تضمین می نماید.
آنها این الگوریتم را روی نمونه شبیه سازی شده ۱۰۲۴ ربات و ۱۰۰ ربات واقعی در آزمایشگاه به كار گرفتند.

ربات ها در این آزمایش توانستند به صورت ایمن و كارآمد در كمتر از یك دقیقه با یكدیگر هماهنگ شوند و به صورت از پیش تعیین شده حركت كنند.
“مایكل روبنشتاین” (Michael Rubenstein)، سرپرست این پروژه اظهار داشت: طبیعی است كه هیچ كس تمایلی ندارد خودروی خودرانش در جاده تصادف كند یا گرفتار ترافیك شود. ما با درك نحوه كنترل ربات ها می توانیم چگونگی كنترل خودرو های خودران را هم درك نماییم تا تعامل آنها با یكدیگر به صورت ایمن صورت گیرد.
یكی از مزایای به كار بردن ربات های كوچك بجای ربات های بزرگ این است كه به كنترل متمركز نیازی ندارند؛ در نتیجه سیستم همكاری آنها به سرعت با شكست مواجه نمی گردد.

“روبنشتاین” اضافه كرد: اگر سیستم، كنترل متمركز داشته باشد و یكی از ربات ها از كار بایستد، كل سیستم مختل می شود. در این سیستم، هیچ نیروی متمركزی وجود ندارد تا كار ربات ها را به آنها گوشزد كند. هر ربات، تصمیمات خودرا می گیرد و اگر متوقف شود، بقیه ربات ها به كار خود ادامه می دهند.

این الگوریتم برای پیش گیری از تصادف، زمین زیر ربات ها را به صورت یك شبكه مورد بررسی قرار می دهد. با كمك این فناوری كه به GPS شباهت دارد، هر ربات از محل قرار گرفتن خود در شبكه آگاه خواهد شد.

هر ربات قبل از تصمیم گیری برای حركت، حسگرهایی را به كار می برد تا با ربات های نزدیك خود ارتباط برقرار كند و فضاهای خالی یا اشغال شده را در شبكه تشخیص دهد.

“روبنشتاین” افزود: ربات ها از حركت كردن به سمت هر نقطه خودداری می كنند، مگر این كه آن نقطه خالی شود و بدانند كه ربات دیگری به آنجا نمی رود.
پژوهشگران باور دارند كه این الگوریتم می تواند در خودرو های خودران به كار برود و از بروز تصادف و ترافیك پیشگیری كند.

این پژوهش، در مجله IEEE” Transactions on Robotics” به چاپ رسید.

منبع: