همكاری هیوندای و كیا برای ایجاد سامانه تغییر دنده!

روش سئو: شركت های خودروسازی هیوندای و كیا با همكاری یكدیگر، سیستم تغییر دنده خودرو بر اساس پیش بینی از مسیر پیش رو را برای خودرو های آینده ابداع نموده اند كه هم در حالت خودران و هم توسط راننده قابل استفاده خواهد بود.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، در خودرو های دارای گیربكس اتوماتیك، عوض كردن دنده فقط مربوط به سرعت نیست، یا حداقل نباید باشد. حالا شركت های “هیوندای” و “كیا” سیستمی را توسعه داده اند كه دنده را بر طبق جاده پیش رو تغییر می دهد.
این سامانه كه در نوع خود نخستین توصیف می شود، به سیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) متصل به سامانه تغییر دنده مشهور است. این سامانه برای بهبود راندمان سوخت، افزایش كارایی، كاهش فشار راننده و به حداقل رساندن سایش و استهلاك گیربكس ها به وجود آمده است.
این سامانه داده ها را از منابعی مانند واحدهای راداری درون خودرو كه فاصله بین خودرو و ترافیك اطراف آنرا اندازه گیری می كند، تهیه می كند و از یك دوربین در جلوی خودرو نیز استفاده می نماید تا خطی كه خودرو در آن است را تشخیص دهد. همین طور قادر می باشد نقشه های سه بعدی فوری از مسیر و محیط اطراف تهیه نماید. این نقشه ها اطلاعاتی در مورد ارتفاع، شیب، خمیدگی و شرایط ترافیكی در راه پیش رو را ارائه می دهند.
این سامانه بر طبق تمام این ورودی های تركیبی، یك روش بهینه برای تغییر دنده به كار می برد. بعنوان مثال در آزمایش هایی كه در یك جاده پر پیچ و خم انجام شد، خودروی مورد آزمایش كه مجهز به این سامانه بود، سر پیچ ها ۴۳ درصد كمتر دنده كاهش داد. بدین سبب به سبب بهبود عملكرد خودرو، راننده ۱۱ درصد كمتر ترمز گرفت.

این سامانه همین طور هنگام ورود به بزرگراه، خودرو را به صورت خودكار به حالت اسپرت منتقل می كند و به آن اجازه می دهد فوری با سرعت خودرو های دیگر تطبیق پیدا كند.
این سامانه علاوه بر این ها، از دنده معكوس برای كاهش سرعت خودرو در هنگام عبور از دست اندازها، مسیرهای شیب رو به پایین یا ورود به مناطقی با محدودیت سرعت پایین تر استفاده می نماید.
امید می رود كه این سامانه بعد از توسعه بیشتر بتواند بوسیله شبكه های LTE یا ۵G با سیستم های زیرساخت ارتباط برقرار كند و این امكان را بدهد تا وضعیت چراغ های راهنمایی پیش رو را بداند.
هیوندای و كیا قصد دارند این فناوری را در خودرو های آینده خود تعبیه كنند تا هم توسط راننده انسانی و هم سامانه بدون راننده قابل استفاده باشد.

منبع: