استخراج كود بیولوژیك از موی انسان!

به گزارش روش سئو پژوهشگران موسسه ˮCSMCRIˮ هند به تازگی موفق به استخراج كودبیولوژیك از موهای انسان شده اند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از تك اكسپلوریست، هر ساله حدود ۳۰۰ هزار تن موی انسان وارد چرخه زباله می شود و از بین می رود. باآنكه موهای انسان تجزیه پذیر هستند اما تجمع آنها در زباله ها به علت دفع غیرقابل كنترل منجر به ایجاد مشكلات جدی برای محیط زیست خواهد شد. دانشمندان موسسه(CSMCRI) چاره ای برای رفع این مشكل عرضه كرده اند. آنها موفق به توسعه فرایندی شده اند كه از راه آن می توانند كود بیولوژیكی را از موهای بدن انسان استخراج كنند. آنها همینطور موفق به استخراج ملانین و كراتین از آن شده اند.
“ملانین”(melanin) یك اصطلاح گسترده برای گروهی از رنگدانه های طبیعی موجود در خیلی از موجودات زنده است. تولید ملانین در بخشی از سلول ملانوسیت به نام ملانوزوم از اسیدآمینه تیروزین اتفاق می افتد. پوست، مو و بخصوص پوست با رنگدانه تیره حاوی ملانوزوم هایی با مقادیر بیشتر ملانین هستند. كراتین(Keratin) یك پروتئین سنتز شده است كه در خیلی از موجودات زنده یك عنصر ساختاری است. كراتین همینطور بهترین نمونه پروتئین فیبری است. در پستانداران ناخن و مو از كراتین ساخته شده است.
ارزش هركیلوگرم كراتین در بازار ۲۱۰ تا ۲۸۰ دلار است، در حالیكه ملانین از طلا گران تر است و هر گرم آن حدود ۵۶ تا ۷۰ دلار فروخته می شود. ملانین برای درمان انواع سرطان مورد استفاده قرار می گیرد در حالیكه كراتین در صنایع آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد.
پژوهشگران هندی طی این مطالعه برای جداسازی ملانین و كراتین از “مایع یونی هیدراته”(hydrated ionic liquid) استفاده كردند. این مایع می تواند موهای انسان را به صورت كامل حل(تجزیه) كند. این محلول از ۶۰ درصد محلول آبی و ۴۰ درصد نمك مایع در دمای اتاق تشكیل شده است.
دكتر “كملش پراساد”(Kamlesh Prasad) از موسسه CSMCRI اظهار داشت: نمك معمولی كه استفاده می نماییم در دمای اتاق جامد است، اما این نوع متفاوتی از نمك است كه در دمای معمولی اتاق مایع است. از این برای حل نمك های جامد استفاده می شود.
طی این مطالعه ۵۰ گرم از نمونه موی انسان مورد آزمایش قرار گرفت. برای از بین بردن رد شامپو، خاك و روغن، موها با یك چاره تخصصی كاملاً شسته شدند. سپس موها به مدت ۹ ساعت در مایع یونی هیدراته قرار گرفتند تا موهای انسان در آن حل شده و سپس یك محلول سیاه از آن به جای ماند.
هنگامی كه اسید هیدروكلریك به این محلول افزوده شد، ملانین سیاه بعنوان رسوب ظاهر شد. بعد از استخراج ملانین، پژوهشگران به محلول مذكور استون اضافه نمودند و سپس موفق به استخراج كراتین شدند.
دكتر پراساد در ادامه اضافه كرد: مایع یونی هیدراته می تواند ۲۰-۲۵ درصد از موهای انسان را به صورت كامل حل و تجزیه كند. ملانین و كراتین هم به ترتیب در حدود ۱۰-۲۲ و ۳۸-۳۶ درصد از محلول استخراج شدند.
بعد از استخراج ملانین و كراتین، از مایع باقیمانده پسماند هم می توان بعنوان كود بهره برد كه برای تشكیل آن از كود جلبك دریایی به نسبت ۵۰: ۵۰ استفاده می شود. دكتر پراساد تخمین زد كه از یك كیلوگرم از موهای انسان می توان ۲۰۰ گرم ملانین، ۳۶۰ گرم كراتین و ۳۰۰ میلی لیتر مایع یونی استخراج كرد كه از آن هم می توان بعنوان كود استفاده نمود.
هند جزو یكی از بزرگترین صادركنندگان موهای انسان به حساب می آید. دكتر پراساد در پایان اظهار داشت: با عنایت به فراوانی موهای انسان در هند می توان از آنها بعنوان یك ماده بیولوژیكی كه كاربردهای فراوانی دارد، استفاده نمود.