در مركز تحقیقات مخابرات انجام می شود؛ ساخت رایانه‏ كوانتومی مبتنی بر فناوری ابررسانا

روش سئو: مجری پروژه مطالعه ابعاد فنی رایانش كوانتومی و امكان سنجی بومی سازی آن از وجود آزمایشگاه های مجهز و پتانسیل مناسب برای ساخت رایانه‏ های كوانتومی مبتنی بر فناوری ابررسانا آگاهی داد.
به گزارش روش سئو به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدهادی بكایی با اشاره به اینكه پروژه «مطالعه ابعاد فنی رایانش كوانتومی و امكان سنجی بومی سازی آن» یكی از ۴ پروژه مربوط به تدوین نقشه راه فناوری كوانتومی است، گفت: اخیرأ سوژه فناوری‏ های كوانتومی در خیلی از كشورهای پیشرو مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و در ایران هم نهادهای مختلفی همچون سازمان انرژی اتمی، دانشگاه عالی دفاع ملی و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به این مساله ورود كرده اند.
وی با اشاره به اینكه هر مجموعه و نهادی از دیدگاه و ابعاد كاربردی خود، فناوری‏ های كوانتومی را مورد تحلیل و ارزیابی قرار می دهد، اظهار داشت: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با عنایت به اهمیت و نیاز كشور در آینده به این فناوری بعنوان یك فناوری توانمندساز در خیلی از حوزه‏ ها، سوژه مطالعه ابعاد مختلف فناوری كوانتومی و تدوین نقشه راه در این عرصه را در لیست اولویت‏ ها قرار داده است.
بكایی با استناد به یكی از گزارش‏ های موسسه هادسون آمریكا، رقابت بین ابرقدرت‏ ها برای رسیدن به این فناوری را معادل رقابت كشورها در جنگ جهانی دوم برای دستیابی به بمب اتمی دانست، تا جایی كه دارنده این فناوری‏ می ‏تواند مسلط به كشورها شده و از دیگر كشورها در جهت منافع خود بهره ‏برداری كند.
كامپیوترهای كوانتومی قدرت بالایی در پردازش اطلاعات دارند
مجری پروژه «مطالعه ابعاد فنی رایانش كوانتومی و امكان سنجی بومی سازی آن» امتیاز بارز كامپیوترهای كوانتومی را نسبت به كامپیوترهای كلاسیك، قدرت بالای پردازش آنها عنوان نمود و اظهار داشت: با عنایت به پیشرفت‏ های اخیر در حوزه رایانش كوانتومی، رسیدن به زمان برتری كامپیوترهای كوانتومی بسیار نزدیك بوده و كارشناسان آنرا كمتر از ۵ سال دیگر پیش‏ بینی می‏ كنند.
به گفته وی، دوره برتری كامپیوترهای كوانتومی زمانی است كه این كامپیوترها قادر خواهند بود مسائلی را حل كنند كه كامپیوترهای كلاسیك قادر به حل آن‏ها در زمان معقول نیستند.
بكایی با اشاره به خبر اخیر ناسا افزود: این زمان ۵ سال پیش ‏بینی شده است. هرچند خبرهای ضد و نقیضی نیز درباب رسیدن به این برتری در زمان حاضر نیز شنیده می‏ شود كه البته جزئیات و صحت و سقم آن هنوز معلوم نیست.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به یكی از حوزه‏ هایی اشاره نمود كه در آینده بسیار وابسته به فناوری رایانش كوانتومی خواهد بود و اظهار داشت: مدل‏ ها و الگوریتم‏ هایی كه هم اكنون در حوزه یادگیری ماشین استفاده می‏ شود، به قدری پیچیده شده اند كه دیگر نمی توان بوسیله كامپیوترهای معمولی، آن‏ها را پوشش داد و نتیجه دلخواه را در زمان مناسب به دست آورد.
دستیابی به دانش ساخت رایانه‏ های كوانتومی با فناوری ابررسانا
مجری پروژه « مطالعه ابعاد فنی رایانش كوانتومی و امكان سنجی بومی سازی آن» در پاسخ به یكی از سوالات رایج بین عموم در خصوص اینكه آیا كامپیوتر كلاسیك در داخل كشور ساخته شده كه مبادرت به برنامه‏ ریزی برای ساخت كامپیوترهای كوانتومی كرده اید؟ اظهار داشت: طراحی، تولید و استفاده از هر تكنولوژی، توجیه و منطق خودرا دارد. ما دانش فنی و نظریه ساخت كامپیوتر كلاسیك را داریم اما هم اكنون توجیه اقتصادی برای انجام این كار وجود ندارد. چونكه تمام قطعات و تجهیزات در رابطه با هزینه‏ های معقول قابل خریداری و استفاده است.
وی اضافه كرد: در عوض ساخت رایانه‏ های كوانتومی در جهان در اول راه بوده و با ورود ایران به این حوزه می ‏توان انتظار داشت علاوه بر استفاده از این پتانسیل برای حل مسائل داخلی، به بازار مالی این حوزه ورود كرده و از منافع آن در سطح منطقه و حتی جهان استفاده نمود.
عضو پژوهشكده فناوری اطلاعات اظهار داشت: هم اكنون در خیلی از كشورها روی ساخت كامپیوتر ‏های كوانتومی مبتنی بر فناوری ابر رسانا كار شده و نمونه‏ های اولیه و كاربردی آن از مرحله آزمایشگاهی عبور كرده و خیلی از چالش ها و مسائل آن حل شده است. ما هم بنای اولیه خودرا برای رسیدن به دانش ساخت رایانه‏ های كوانتومی با استفاده از فناوری ابررسانا اختصاص داده‏ ایم، هر چند باید نیم ‏نگاهی هم به دیگر روش‏ های ساخت داشته باشیم تا در صورت ضرورت در آینده بتوان از آنها نیز استفاده نمائیم.
به گفته بكایی، آزمایشگاه های خوبی از ابررسانه‏ ها در كشور داریم كه می‏ توان از پتانسیل آنها در این راه، نهایت استفاده را كرد.
مجری پروژه «مطالعه ابعاد فنی رایانش كوانتومی و امكان سنجی بومی سازی آن» از وجود آزمایشگاه ‏های مجهز و پتانسیل مناسب برای ساخت رایانه‏ های كوانتومی مبتنی بر فناوری ابررسانا آگاهی داد و اظهار داشت: اولویت اول ما در حوزه رایانش كوانتومی ساخت پردازنده كوانتومی در اشل آزمایشگاهی با استفاده از فناوری ابررسانا است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره كرد: هم اكنون نسخه اولیه اقدامات لازم برای دستیابی به دانش فنی رایانش كوانتومی تدوین شده كه با نهایی‏ سازی آن و تامین بودجه لازم در آینده ورود عملیاتی به این حوزه را كلید خواهیم زد.

منبع: