بلواوریجین در حال ساخت ماه نشین ناسا است

به گزارش روش سئو شركت فضایی ˮبلو اوریجینˮ(Blue Origin) برای طراحی یك ˮماه نشینˮ(lunar lander) برای برنامه ˮآرتمیسˮ ناسا با شركت هایی به نام ˮلاكهید مارتینˮ(Lockheed Martin)، ˮنورثروپ گرومنˮ(Northrop Grumman) و ˮدارپرˮ(Draper) همكاری كرده است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، “جف بزوس”(Jeff Bezos) بنیانگذار شركت “بلواوریجین” روز سه شنبه در “كنگره بین المللی فضانوردی ۲۰۱۹” در واشنگتن دی سی از امضای این توافقنامه اطلاع داد و اظهار نمود هدف این توافق توسعه یك “سیستم سطح نشین انسانی”(Human Landing System) است تا فضانوردان آمریكایی بتوانند تا سال ۲۰۲۲ بار دیگر به ماه گام نهند.
اگر ناسا به هدفش كه بازگشت به ماه طی پنج سال آینده است، برسد نه تنها به یك سطح نشین سرنشین دار جدید نیاز دارد بلكه به یك نسل جدیدتر از ماژول كوچك ماه كه در خدمت برنامه آپولو است هم نیاز دارد. این بدان معناست كه یك سطح نشین بسیار بزرگ تر و پیچیده تر كه توانایی حمل بارهای بیشتر را دارد و می تواند برای مدت زمان طولانی تر روی ماه بماند و تا حدی قابل استفاده مجدد باشد، نیاز دارد.
برای دستیابی به این هدف، چهار شركت فضایی تصمیم گرفته اند تیمی تشكیل دهند كه هر كدام مسئولیت یك قسمت از ساخت فضاپیما را بر عهده بگیرند.
بنابر گزارش ها، بلو اوریجین بعنوان پیمانكار اصلی با مسئولیت كلی در مدیریت برنامه ها، مهندسی سیستم ها و ایمنی مأموریت فعالیت خواهد نمود. علاوه بر این امور، بلواوریجین ساخت قطعه ای برای فرود موسوم به(Descent Element) را بر عهده خواهد داشت. این فضاپیما هم همانند فضاپیمای “ماه آبی یا بلو مون”(Blue Moon) طراحی شده و مجهز به موتور BE-۷ شركت بلواوریجین است و می تواند سطح نشین را به سطح ماه ارسال نماید.
در همین حال، لاكهید مارتین برای بازگشت فضانوردان به مدار قطعه ای برای صعود موسوم به(Ascent Element) قابل استفاده مجدد را خواهد ساخت و مسئولیت عملیات پرواز و آموزش را هم بر عهده خواهد گرفت. شركت نورثروپ گرومن هم قطعه انتقال موسوم به(Transfer Element) را تولید می كند كه سطح نشین را به ماه می رساند و شركت دراپر هم روی بخش های هدایت فرود و اویونیك فضاپیما كار می كند.
اصطلاح “اویونیك” یا الكترونیك هوانوردی(Avionics) یك تكواژ مركب است كه از تركیب دو كلمه(Aviation و Electronics) بوجود آمده و معمولا اشاره به تجهیزات الكترونیكی هواپیما، ماهواره و فضاپیما مانند نمایشگرها، كامپیوترها، حسگرها، عملگرها و فرستنده-گیرنده های آنها دارد.
“باب اسمیت”(Bob Smith)، مدیر عامل شركت بلو اوریجین اظهار داشت: چالش های ملی خواهان پاسخ ملی است. ما مفتخریم كه با همكاری چند شركت فضایی دیگر می توانیم وسیله ای را كه هدف آن ارسال فضانوردان ناسا به ماه است را توسعه دهیم.