ابداع سیستمی برای اصلاح كج نمایی رنگی و بهبود تصویربرداری از چشم

روش سئو: چشم یكی از مهم ترین اعضای بدن انسانها به حساب می آید و اگر این عضو مهم گرفتار مشكلاتی شود می تواند زندگی فرد را به كلی تغییر دهد. پژوهشگران آمریكایی در مطالعه اخیرشان سیستمی را توسعه داده اند كه تصویربرداری از چشم و اصلاح ˮكج نمایی رنگیˮ را آسان می سازد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از مدگجت، فناوری هایی كه هم اكنون برای تصویر برداری از چشم موجود است بسیارخوب است اما پیشرفت در توسعه چنین دستگاه هایی می تواند به پزشكان در تشخیص دقیق تر بیماری ها كمك نماید.
بیشتر تجهیزات چشم پزشكی موجود هم اكنون دارای فناوری برای اصلاح “كج نمایی رنگی” یا “ابیراهی رنگی”(Chromatic aberration) است كه به رنگ بستگی ندارد. هرچند كج نمایی رنگی بسته به طول موج نور مورد استفاده تغییر می كنند اما هنوز هم اصلاح آن مورد توجه قرار نگرفته است.
كج نمایی رنگی یا ابیراهی رنگی در علم نورشناسی كه با علامت اختصاری CA نیز نشان داده می شود، عبارت است از عدم انطباق رنگ های نور شكست یافته در محل همگرایی كه موجب ایجاد تصویر غیر واضح می گردد. این حالت بخاطر ضریب شكست متفاوت رنگ ها در عدسی ایجاد می شود. انحراف تصویر حاصل از دستگاه نوری از تصویر واقعی، كج نمایی می باشد كه در تصویرسازی با نورهای مركب به سبب وجود طول موج های مختلف نور، كج نمایی رنگی خواهیم داشت. كج نمایی رنگی در حاشیه های تاریك و روشن تصویر خودنمایی می كند، چون در این نقاط رنگ ها بواسطه ضرایب شكست متفاوت بر روی یك نقطه منطبق نمی شوند و این بخاطر این است كه نقطه كانونی در هر لنزی بسته به طول موج نور ورودی متفاوت می باشد.
بتازگی پژوهشگران “دانشگاه واشنگتن”(University of Washington) آمریكا سیستمی را توسعه داده اند كه می تواند ناهنجاری های كج نمایی رنگی هر چشم را اصلاح كند و به شكلی از چشم ها تصویربرداری كند تا پزشكان علاوه بر تشخیص و نظارت بر بیماری، نحوه درك شان از رنگ ها نیز بیشتر شود. علاوه بر این، از این فنآوری می توان برای تصویربرداری از سلول های حساس به نور چشم در طول موج های مختلف نور نیز بهره برد.
سیستمی كه پژوهشگران توسعه داده اند “نورسنج بادال”(Badal optometer) نام دارد و از یك جفت لنز تشكیل شده است كه با فاصله مشخصی از یكدیگر قرار دارند. تغییر فاصله بین دو لنز، فوكوس را بدون تغییر در اندازه تصویری كه بوسیله لنزها تغییر می كند، تغییر می دهد.
پژوهشگران دو فیلتر را كه در عین انتقال طول موج بیشتری از نور، بازتاب های كوتاه تر دارند را نیز در این سیستم تعبیه كره است. این فیلترها در داخل یك نورسنج بادی سنتی ثابت نگه داشته شده اند به شكلی كه هنگامیكه فاصله بین لنزها تغییر می كند، باندهای انتقال یافته و بازتاب شده از طول موج، سطح متفاوتی از فوكوس را برای جبران ناهنجاری كج نمایی رنگی چشم برای دو باند طول موج نشان می دهند. با تنظیم دقیق انتخاب فیلترها، فاصله بین لنزها و روشنایی چند رنگ، از این مجموعه می توان برای اندازه گیری و جبران ناهنجاری كج نمایی رنگی به روشی خاص بهره برد.

منبع: