با تلاش پژوهشگران استرالیایی صورت می گیرد تعامل آسان میان انسان و ماشین با كمك چاپ ۳بعدی

به گزارش روش سئو پژوهشگران استرالیایی توانستند با استفاده از مواد نرمی كه قابلیت چاپ سه بعدی دارند، رابط هایی را برای تعامل آسان میان انسان و ماشین فراهم نمایند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از مجله ادونسد ساینس نیوز، یكی از مهم ترین خصوصیت های یك سیستم هوشمند، رابطی است كه امكان تعامل و ارتباط آسان میان سیستم اصلی و كاربر را فراهم می آورد.
ربات های نرم، از مواد شكل پذیر و سازگار ساخته می شوند و در مقایسه با ربات های معمولی كه از تركیبات خشك و جامد ساخته شده اند، عملكرد ایمن تری در محیط های پویا دارند؛ در نتیجه امكان تعامل مستقیم با انسان برای آنها ساده تر است.
رابط های نرمی كه حالا مورد استفاده قرار دارند، با كمك قالب ریزی مواد نرم ساخته می شوند و همیشه نمی توانند تعادل مورد نظر را میان عملكرد و ساختار برقرار كنند؛ در نتیجه طراحی و ساخت یك رابط كم هزینه با خصوصیت های عملكردی مورد نظر، امری ضروری می باشد.
گروهی از پژوهشگران “دانشگاه ولونگونگ”(UOW) استرالیا توانستند با استفاده از “روش اجزای محدود”(FEM) و مواد نرمی كه قابلیت چاپ ۳ بعدی دارند، رابط هایی طراحی نمایند كه در مقایسه با رابط های دیگر، واكنش سریع تر، دوام، اطمینان و طول عمر بیشتری دارند.
“چاربل تواك”(Charbel Tawk)، دانشجوی دانشگاه ولونگونگ و از نویسندگان این پژوهش اظهار داشت: ما عناصر رابط را برای برقراری ارتباط میان انسان و ماشین طراحی نموده ایم. از این رابط ها می توان در فناوری هایی مانند دستكش های پوشیدنی، دكمه های نرم فشاری و دسته كنترل بازی بهره برد و همینطور آنها را در ساخت سنسورهای نرم برای دست مصنوعی به كار برد.
پروفسور “گورسل آلیسی”(Gursel Alici)، سرپرست این پروژه اظهار داشت: یافته های ما، گام مهمی برای نزدیك شدن فناوری هایی مانند دست مصنوعی به همتای طبیعی آنها یعنی انسان ها به شمار می روند. این پژوهش می تواند تلاش های اخیر كه در این عرصه صورت گرفته اند، تكمیل كند تا كارایی ربات های نرم را به حوزه های دیگری مانند پزشكی برساند چونكه تعامل میان انسان و ماشین در چنین حوزه هایی ضروری می باشد.
عناصر نرم حسی می توانند برای مكان یابی سیستم های رباتیك نرم هم به كار روند تا اطلاعات مورد نیاز برای تعامل میان سیستم رباتیك و محیط اطراف آن كه انسان ها را هم شامل می شود، فراهم نمایند.
آلیسی اضافه كرد: بدین ترتیب، امكان ساخت یك سیستم نرم با قابلیت سازگاری و ایمنی بالا فراهم می شود كه می تواند به سرعت با محیط اطراف خود ارتباط برقرار كند.