تشخیص به موقع آلزایمر با یك آزمایش خون ساده

به گزارش روش سئو محققان شركت ˮآی.بی.امˮ روش جدیدی برای تشخیص زودهنگام آلزایمر توسعه داده اند كه با كمك هوش مصنوعی انجام می شود.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، تابحال محققان زیادی در تلاش بوده اند كه برای بیماری “آلزایمر” درمانی پیدا كنند كه آخرین تلاش ها هم با شكست روبرو شده است.
حال محققان شركت “آی.بی.ام”(IBM) پتانسیل این را دارند كه باعث یك پیشرفت بزرگ در درمان این بیماری شوند.
این محققان از قدرت فناوری “یادگیری ماشین” استفاده كردند تا راهی برای شناسایی یك نشانگر بیولوژیكی در رابطه با بیماری آلزایمر پیدا كنند.
این نشانگر زیستی پپتیدی به نام “آمیلوئید-بتا”(amyloid-beta) است.
پپتیدها پلیمرهای كوچكی هستند كه از به هم پیوستن اسیدهای آمینه با ترتیب مشخص و با پیوند پپتیدی تشكیل شده اند.
تشخیص “آمیلوئید-بتا” توسط این محققان از راه یك آزمایش خون ساده صورت می گیرد.
“آمیلوئید-بتا” تركیبی است كه در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر یافت می شود.
چاره عرضه شده توسط محققان “آی.بی.ام” همینطور می تواند خطر ابتلاء به آلزایمر را پیش از انجام اسكن مغزی از بیماران تشخیص دهد یا حتی پیش از بروز نشانه های بیماری، وجود آنرا مشخص نماید.
این آزمایش پزشكان را قادر می سازد به مراقبت بهتر از بیماران خود بپردازند.
بنا بر نتایج یك مطالعه كه در سال ۲۰۱۷ انتشار یافت، غلظت آمیلوئید -بتا در مایع نخاعی افراد دهه ها پیش از اینكه علائم بیماری در فرد بروز پیدا كند، تغییر می یابد.
كاری كه محققان “آی.بی.ام” انجام دادند، این بود كه از فناوری “یادگیری ماشین” استفاده كردند تا پروتئینی را كه می تواند غلظت “آمیلوئید- بتا” در مایع نخاعی را پیش بینی كند، شناسایی كنند. این پروتئین در خون وجود دارد.
شركت “آی.بی.ام” می خواهد به استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری ها ادامه دهد تا دانشمندان بتوانند بیماری هایی مانند آلزایمر را بهتر درك كنند.
گرچه كه برای تشخیص بیماری آلزایمر، آزمایش مایع نخاعی دقیق تر است ولی “آی.بی.ام” اعتقاد دارد آزمایش خونی كه توسعه داده است، می تواند با صحت ۷۷ درصد به پیش بینی آلزایمر بپردازد.
گفتنی است این آزمایش هنوز در مراحل اولیه است.