تغییر لوگوی گوگل به مناسبت بارش شهابی جوزایی امشب

روش سئو: شركت گوگل با تغییر لوگوی خود به مناسبت به اوج رسیدن پربارش ترین بارش شهابی جوزایی سال كه امشب و آغازین ساعات بامدادان فردا اتفاق می افتد، به استقبال آن رفته است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، لوگوی گوگل امروز نشانگر به اوج رسیدن بارش شهابی جوزایی است كه هر ساله با دیدنی ترین بارش شهابی، نگاه همگان را به خود جلب می كند.
بارش شهابی جوزایی ۲۰۱۸ امشب (۱۳ دسامبر) آسمان را به آتش خواهد كشید. این بارش شهابی جذاب هر ساله همین موقع در ماه دسامبر اتفاق می افتد كه از یك سیارك به نام “فایتون ۳۲۰۰” نشات می گیرد. این سیارك ۳۵ سال پیش كشف شده است و نام خودرا از پسر خدای یونان باستان (آپولو) وام گرفته است.
در سال ۲۰۱۷، ابر ماه (supermoon) رصد این بارش را سخت كرد، اما امسال اگر هوا صاف باقی بماند، می تواند بهترین سال برای تماشای بارش شهابی باشد.
برای رصد بارش شهابی امشب، نیازی به یك تلسكوپ یا دوربین دوچشمی وجود ندارد. قطعات جدا شده از سیارك فایتون(Phaethon) حدود ساعت ۲ بامدادان به وقت ایران كه انتظار بیشترین بارش با سرعت ۱۲۰ شهاب در ساعت را داریم، قابل مشاهده هستند.
گرد و غبار كیهانی امكان دارد از تصادف با یك شیء در حال پرواز دیگر احداث شود، اما احتمال بسیار كمی برای فرود یك شهاب سنگ بر روی زمین وجود دارد، چونكه آنها معمولا در اتمسفر زمین تجزیه می شوند.

لوگوی امروز گوگل، مسیر این براش شهابی را از جو زمین به سمت آسمان دنبال می كند.
مدار فایتون طوری است كه آنرا از عطارد به خورشید نزدیكتر می كند. به همین دلیل، گرمای شدید خورشید سبب میگردد قسمت هایی از این سیارك جدا شود و یك دنباله از خود به جای بگذارد.
هر ساله در ماه دسامبر، مدار زمین در راه این دنباله قرار می گیرد و این دنباله در ارتفاع ۱۲۷ هزار كیلومتری با جو زمین برخورد می كند.
برای شرایط مطلوب رصد، باید تا آنجا كه امكان دارد از نور مزاحم شهرها دور شد و رو به سمت جنوب داشت.

بارش شهابی جوزایی یكی از بزرگترین بارش های شهابی سالانه است كه كانون بارش آن در صورت فلكی جوزا به نظر می آید. این بارش شهابی، از زمانی كه بشر آنرا شناخته همیشه جزء چند بارش شهابی بزرگ سال بوده و معمولا بزرگ ترین بارش شهابی سال میگردد و بنا بر این هواداران زیادی دارد، اما گاهی جای خودرا به بارش های شهابی دیگری چون برساوشی و ربعی می دهد.
این بارش معمولا در حدود روز ۱۶ ماه آذر آغاز میگردد و در روز ۲۳ ماه آذر به اوج می رسد و در روز ۲۷ ماه آذر اختتام می یابد.
نرخ ساعتی سرسویی اوج این بارش تا سال ۲۰۰۰ میلادی معمولا به ۱۰۰ هم نمی رسید، اما سپس آن به صورت غیر عادی افزایش پیدا كرد و نرخ ساعتی سرسویی اوج این بارش سپس سال ۱۹۹۹ میلادی هیچ گاه به زیر ۱۲۰ نرسیده است و حتی در سال ۲۰۰۳ میلادی نرخ ساعتی سرسویی این بارش به ۲۵۱ رسید كه در نوع خود بی نظیر بوده است.
این بارش از معدود بارش های شهابی است كه منشأشان دنباله دار نیست و سیارك است. منشا این بارش سیارك فایتون ۳۲۰۰ است كه به نظر برخی اخترشناسان نوعی جرم به نام دنباله دار خاموش است. چگونگی تولید شهاب ها به دست سیارك ها تابحال معما باقی مانده است.

شهاب های این بارش قطر زیادی دارند و به همین دلیل، این بارش، شهاب های روشن زیادی دارد و آذرگوی ها در بین آنان فراوانند. سرعت میانگین شهاب های این بارش نسبت به سیاره زمین در اوقات اوج بارش شهابی جوزایی معمولا حدود ۳۵ كیلومتر بر ساعت است كه برای یك بارش شهابی بزرگ سرعت كمی به شمار می آید.
سیارك فایتون ۳۲۰۰ كه منشا این بارش است سال نجومی حدود ۱٫۴ سال دارد و در اوقات حضیضش با خورشید تنها حدود ۲۱ میلیون كیلومتر با خورشید فاصله دارد كه از نیم فاصله میانگین سیاره عطارد با خورشید هم كمتر است. كوتاه بودن سال نجومی این سیارك موجب میگردد كه توده ذرات این بارش به تندی تقویت شوند و بنا بر این نرخ ساعتی سرسویی اوج این بارش زیاد تغییر نمی كند.