نتایج یك تحقیق نشان داد؛ ۹۷ درصد نوجوانان موبایل دارند، نگرانی والدین ایرانی

روش سئو: نتایج یك تحقیق از وضعیت استفاده كودكان از فضای مجازی نشان داده است كه ۹۷ درصد نوجوانان ایرانی موبایل دارند و استفاده بزرگسالان و كودكان از ابزارهای فیلترشكن در ایران یكسان است.
به گزارش روش سئو به نقل از وزارت ارتباطات، حمیدرضا ششجوانی پژوهشگر و محقق حوزه كسب وكارهای فرهنگی با اشاره به تحقیقی كه در حوزه كودكان و فضای مجازی انجام شده است، اظهار داشت: این تحقیق كه از ۸ هزار نفر در كل كشور انجام شد به این منظور بود كه بدانیم نسبت كودكان با فضای مجازی به چه صورت است و به صورت مثال متوجه شدیم كه كودكان بین ۳ تا ۵ و ۱۲ تا ۱۴ سال چه میزان به گوشیهای هوشمند دسترسی دارند. ۹۷ درصد نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ ساله موبایل دارند وی با اشاره به اینكه این مطالعات، مشاوره ای برای بزرگ شدن زیست بوم كسب وكارهای فرهنگی دیجیتال در حوزه كودكان است، افزود: برپایه این مطالعات ۹۷ درصد نوجوانان (۱۵ تا ۱۷ سال) در مراكز استان ها صاحب گوشی همراه هستند، اظهار داشت: نكته جالب اینكه نتیجه این مطالعات، به نتایج بسیاری دیگر از كشورها در این زمینه شباهت دارد. شباهت رفتار تكنولوژیكی نسل Z ایران و امریكا ششجوانی به نسلی كه دردنیا به نام نسل Z شناخته می شوند اشاره نمود و اضافه كرد: این نسل كسانی هستند كه در زمان تولد آنها اینترنت وجود داشته و عصر بدون اینترنت را تجربه نكرده اند و شیوه نگرش و رویكرد این نسل با تمام نسل های قبلی متفاوت می باشد. این محقق حوزه كودكان و اینترنت تصریح كرد: بر مبنای تحقیقات، خیلی از رفتارهای نسل Z در ایران و به صورت مثال آمریكا با هم شباهت دارد و همینطور در فیلیپین و ایران درصد كودكانی كه هم موبایل و هم تبلت دارند بسیار به هم نزدیك است. این نشان داده است كه ما در یك فرآیند جهانی هستیم و ناگزیر در این مسیر حركت می نماییم. محدودیت دسترسی كودكان به اینترنت در كشورهای مختلف ششجوانی به تجربیاتی كه در كشورهای مختلف درباره استفاده كودكان از اینترنت وجود دارد اشاره نمود و اظهار داشت: یكی از روش ها، تولید محدودیت در دسترسی كودكان به اینترنت توسط دولت و والدین است كه از این طریق كودكان با محدویت می توانند به فضای مجازی و اینترنت دسترسی داشته باشند. وی با اشاره به اینكه دولت در این كشورها كمترین نقش و دخالت را دارد، اظهار داشت: تشكل های غیر دولتی، اجتماعی و والدین هستند كه به صورت واسطه با دولت عمل می كنند. این پژوهشگر خاطرنشان كرد: در بعضی كشورها هم محدودیت برای كودكان اعمال نمی كنند. اما كودكان در یك سیستم آموزشی و تربیتی از ابتدای تولد قرار دارند كه در صورت دسترسی آنان به اینترنت هم والدین نگرانی از این نظر ندارند و در حقیقت جامعه به نحوی از این كودكان مراقبت می كند. استفاده یكسان بزرگسالان و كودكان از فیلترشكن این پژوهشگر به استفاده یكسان بزرگسالان و كودكان از فیلترشكن در ایران اشاره نمود و اضافه كرد: در میان بچه های ۱۲ تا ۱۸ سال در ایران، همچنان شبكه اجتماعی محبوب، تلگرام و پس از آن اینستاگرام است. در صورتی كه تصور ما با عنایت به فیلتر تلگرام، چیز دیگری بود و زمانی كه كودكان به فیلترشكن دسترسی داشته باشند امكان كنترل وجود ندارد. والدین ایرانی از ۶ سالگی كودكان نگران استفاده از اینترنت هستند وی به میزان نگرانی والدین ایرانی درباره استفاده كودكان خود از گوشی و تبلت هم اشاره نمود و اضافه كرد: والدین ایرانی در ارتباط با استفاده كودكان ۳ تا ۵ سال خود نگرانی از بابت استفاده از اینترنت ندارند و از ۶ سالگی دغدغه والدین آغاز می گردد و تا ۱۸ سالگی با افزایش سن كودك، دغدغه والدین هم افزوده می شود و البته هر چقدر تحصیلات والدین بیشتر بوده دغدغه آنان هم كمتر شده است. نگرانی ۷۰ درصد والدین كودكان ۱۲ تا ۱۴ سال از سایتهای غیراخلاقی ششجوانی به تقسیم بندی كودكان بین ۳ تا ۵، ۶ تا ۱۱، ۱۲ تا ۱۴ و ۱۵ تا ۱۷ سال در این مطالعات اشاره نمود و اظهار داشت: ۸۰ درصد والدین برای كودكان ۶ تا ۱۱ سال خود از نظر اینكه در فضای اینترنت با چه كسانی آشنا می شوند و چه عكس و فیلم هایی می بیند، نگرانی دارند. وی ادامه داد: ۷۵ درصد والدین برای كودكان ۱۲ تا ۱۴ سال از نظر استفاده از سایت های غیر اخلاقی نگرانی دارند كه مادران بیشتر از پدران در این باره نگرانی دارند. محقق حوزه كودكان درباره راهكاری كه باید برای دسترسی كودكان به فضای مجازی و اینترنت در ایران اجرا شود هم توضیح داد: باید در این حوزه آگاهی افراد و به خصوص والدین را افزایش دهیم و از برخورد های سلبی و محدود كننده استفاده نشود و زیرساخت محتوایی مناسب این سنین فراهم گردد. ششجوانی به ۷۰ كسب وكار فرهنگی كه در حوزه كودكان در فضای مجازی فعالیت می نمایند اشاره نمود و اظهار داشت: نوع فعالیت این كسب و كارها به همراه مدل تجاری و نحوه فعالیت آنها را بررسی كردیم و این مطالعه با هدف اینكه بتوانند مدلی برای كسب و كارها دیگر باشد، انتشار یافته است. وی با اشاره به رونمایی از سند برنامه اقدام وزارت ارتباطات در توسعه فضای مجازی كودك و نوجوان توسط وزارت ارتباطات افزود: در یكی دو سال قبل كسب وكارهای حوزه كودكان در فضای مجازی رشد ۱۰ درصدی را تجربه كردند.همچنین در وزارت ارشاد اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدامات در حد گفتمان سازی انجام شده است. وی درباره اهمیت سرمایه گذاری در حوزه كودكان، اظهار داشت: تمام مطالعات توسعه ای نشان داده است كه سرمایه گذاری در حوزه آموزش كودكان به مراتب از خیلی از حوزه های دیگر نتایج بهتری برای توسعه ایران دارد.