تاریخچه جوایز نوبل فیزیك در قرن ۲۱ از سال ۲۰۰۰ تابحال كدام فیزیكدان ها نوبل گرفتند؟

روش سئو: جایزه نوبل فیزیك از سال ۱۹۰۱ كه شروع شد تا امسال، ۱۱۲ بار و به ۲۱۰ نفر اهدا شده است كه در این گزارش به علت تعدد اسامی به جوایز و پیشرفت های مختلفی كه از آغاز قرن ۲۱(۱۸ سال اخیر) در علم فیزیك رخ داده است، می پردازیم.

به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از نوبل پرایز، اعطای جایزه نوبل فیزیك از سال ۱۹۰۱ آغاز شد و تابحال كه در سال ۲۰۱۸ هستیم، هر ساله به یك تا سه نفر اهدا می گردد.

این جایزه تابحال ۱۱۲ بار اعطا شده است كه در مجموع ۲۱۰ نفر از نخبگان جهان حائز آن شده اند.

“جان باردین”(John Bardeen) تنها برنده جایزه نوبل است كه دو بار در سال های ۱۹۵۶ و ۱۹۷۲ جایزه نوبل فیزیك را دریافت كرده است. این به این مفهوم است كه در مجموع ۲۰۹ نفر جایزه نوبل فیزیك را دریافت كرده اند.

نوبل فیزیك ۲۰۱۸

جایزه نوبل فیزیك در سال ۲۰۱۸ برای پیشرفت های پیشگامانه در زمینه لیزر، مشتركا به آرتور اشكین، جرارد مورو و دونا استریكلند اهدا شد كه اشكین صاحب نصف جایزه و دو دانشمند دیگر هر كدام یك چهارم از جایزه نقدی بنیاد نوبل خواهند شد.

نوبل فیزیك ۲۰۱۷

رینر ویس، بری سی.باریش و كیپ اس.ترون به پاس خدماتشان در حوزه امواج گرانشی، جایزه نوبل را به صورت مشترك در سال ۲۰۱۷ دریافت نمودند.

نوبل فیزیك ۲۰۱۶

جایزه نوبل فیزیك در سال ۲۰۱۶ به صورت مشترك به دیوید تالس، دونكان هالدین و مایكل كوسترلیز برای اكتشافات نظری انتقال فاز توپولوژیك و فازهای توپولوژیكی ماده اهدا شد.

نوبل فیزیك ۲۰۱۵

كشف نوسانات نوترینو كه نشان می داد نوترینوها جرم دارند در سال ۲۰۱۵ باعث اهدای جایزه نوبل به تاكای كاجیتا و آرتور مك دونالد شد.

نوبل فیزیك ۲۰۱۴

سه دانشمند ژاپنی به نام های ایسامو آساكی، هیروشی آمانو و شوجی ناكامورا برای اختراع دیودهای كارآمد نور آبی كه روشنایی و صرفه جویی انرژی منابع نور سفید را فراهم می كرد، جایزه نوبل فیزیك را در این سال تصاحب كردند.

نوبل فیزیك ۲۰۱۳

فرانكو انگلرت و پیتر هیگز برای كشف نظری مكانیزمی كه به درك ما از مبدأ جرم ذرات زیر اتمی كمك می نماید، توسط بنیاد نوبل بعنوان برندگان جایزه نوبل فیزیك در سال ۲۰۱۳ انتخاب شدند.

نوبل فیزیك ۲۰۱۲

سرج هاروچ و دیوید واینلند برای ابداع روش های نوین تجربی كه قادر به اندازه گیری و دستكاری در سیستم های كوانتومی فردی بودند، توانستند نوبل فیزیك را به دست آورند.

نوبل فیزیك ۲۰۱۱

سائول پرل موتر، برایان اشمیت و آدام ریس برای كشف گسترش شتابی جهان با استفاده از مشاهدات ابرنواخترهای دور حائز جایزه نوبل فیزیك در سال ۲۰۱۱ شدند.

نوبل فیزیك ۲۰۱۰

آندره گیم و كنستانتین نووسلوف برای آزمایش های پیشگامانه در مورد مواد گرافن دو بعدی برنده جایزه نوبل شدند.

نوبل فیزیك ۲۰۰۹

چارلز كوئن كائو به خاطر دستاوردهای پیشگامانه در زمینه انتقال نور در فیبرها برای ارتباطات نوری، به همراه ویلارد اس.بویل و جورج اسمیت برای اختراع یك مدار نیمه هادی تصویری موسوم به سنسور CCD، نوبل فیزیك را در سال ۲۰۰۹ دریافت كرد.

نوبل فیزیك ۲۰۰۸

یویچیرو نامبو برای كشف مكانیزم تقارن شكسته خودبه خودی در فیزیك زیر اتمی، به صورت مشترك با ماكوتو كوبایاشی و توشی هیده ماسكاوا برای كشف منشا تقارن شكسته كه پیش بینی كننده وجود حداقل سه خانواده از كوارك ها در طبیعت بود، برنده نوبل فیزیك در این سال شد.

نوبل فیزیك ۲۰۰۷

كشف مقاومت مغناطیسی بزرگ(GMR) كه همان تغییر ناگهانی مقاومت الكتریكی است باعث شد تا آلبرت فرت و پیتر گرونبرگ برنده نوبل فیزیك در سال ۲۰۰۷ شوند.

نوبل فیزیك ۲۰۰۶

جان ماتر و جورج اسموت برای كشف فرم سیاه چاله و ناهمسان گردی تابش پس زمینه مایكروویو كیهانی در سال ۲۰۰۶ جایزه نوبل فیزیك را به خانه بردند.

نوبل فیزیك ۲۰۰۵

روی گلابر برای سهم خود در توسعه نظریه كوانتومی انسجام نوری، به همراه جان هال و تئودور هانش برای مشاركت در توسعه طیف سنجی دقیق مبتنی بر لیزر، همچون تكنیك شانه فركانس نوری برندگان جایزه نوبل در سال ۲۰۰۵ عرضه شدند.

نوبل فیزیك ۲۰۰۴

دیوید گروس، دیوید پولیتزر و فرانك ویلچك برای كشف رهایی مجانبی در نظریه تعامل قوی برنده جایزه نوبل در این سال شدند.

نوبل فیزیك ۲۰۰۳

الكسی آبریكوسوف، ویتالی گینزبرگ و آنتونی لگت برای مشاركت پیشگامانه در نظریه ابررساناها و ابرشارها حائز نوبل فیزیك شدند.

نوبل فیزیك ۲۰۰۲

ریموند دیویس جونیور و ماساتوشی كوشیبا برای كمك های پیشگامانه در زمینه اخترفیزیك، بخصوص برای تشخیص نوترینوهای كیهانی به همراه ریكاردو جیاكنی برای كمك های پیشگامانه در زمینه اخترفیزیك كه منجر به كشف منابع كیهانی اشعه ایكس شد، برنده نوبل فیزیك در سال ۲۰۰۲ شدند.

نوبل فیزیك ۲۰۰۱

اریك كورنل، ولفگانگ كترل و كارل ویمن برای دستیابی به چگالش بوز-اینشتین در گازهای رقیق اتم های قلیایی و برای مطالعات بنیادی خواص هم چگال ها جایزه نوبل را در این سال از آن خود كردند.

نوبل فیزیك ۲۰۰۰

اما نخستین نوبل قرن بیست و یك و آخرین مورد از موارد گزارش ما به پاس تلاش های بنیادی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه الكترونیك نوری و همینطور اختراع مدار یكپارچه به ژورز آلفروف، هربرت كرومر و جك كیلبی اهدا شد.