ربات شیشه پاك كن برنده جایزه برترین اختراع نمایشگاه اینتل شدبعلاوهتصاویر

روش سئو ربات شیشه پاك كن برنده جایزه برترین اختراع نمایشگاه اینتل شد+تصاویر

به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، نمایشگاه بین المللی علوم و مهندسی اینتل(ISEF) چندین سال است در حال برپایی است كه برگزیدگان قبلی آن یك سیستم خودران ارزان قیمت وسایل نقلیه، یك ابزار نرم افزاری برای تشخیص سرطان و یك سیستم برای بهبود كیفیت هوا در كابین هواپیما را توسعه داده بودند.

این نمایشگاه بعنوان بزرگترین رقابت بین المللی پیش دانشگاهی شناخته می گردد كه امسال نزدیك به ۱۸۰۰ شركت كننده از ۴۲۰ نمایشگاه مرتبط در ۸۱ كشور داشت كه همه آنها برای دریافت بخشی از جوایز و بورس تحصیلی به ارزش ۵ میلیون دلار رقابت می كنند.

اما برای جایزه “گوردون ای مور”(Gordon E Moore) تنها یك برنده وجود دارد و امسال این افتخار برای ربات اتوماتیك پاك كننده پنجره ساختمان های بزرگ تجاری نصیب “الیور نیكولز” ۱۹ ساله از سیدنی استرالیا شد.

جایزه “گوردون ای مور” كه به افتخار بنیانگذار اینتل نام گذاری شده است، ۷۵ هزار دلار ارزش دارد و امسال به طراح یك ربات تمیزكننده پنجره تحویل داده شده است كه گفته شده سقوط یك مستخدم هنگام تمیز كردن پنجره ها در مدرسه “الیور” و شكستن پای او، الهام بخش وی برای طراحی این ربات بوده است.

ساخت این ربات برای “الیور” ۲۳۰۰ دلار هزینه در بر داشته است. این ربات دارای هشت چرخ است كه در یك پیكربندی ۴ × ۲ نصب شده اند و به یك قرقره روی بام ساختمان متصل می گردد و پنجره كثیف را از بالا به پایین تمیز می كند.

این ربات قابلیت حركت به تمام جهات را دارد و بعد از تمیز كردن هر پنجره به صورت كامل، به سراغ پنجره بعدی می رود.

گفته می گردد كه این سیستم قادر به فعالیت در شرایط وزش باد با سرعت ۴۵ كیلومتر بر ساعت است و می تواند جایگزین روش های كنونی با هزینه ۱۱ هزار دلار برای هر بار تمیز كردن پنجره ها شود. ضمن این كه به كاهش صدمه انسانی كمك می نماید.

جایزه اینتل تنها جایزه ای نیست كه این تمیزكننده رباتیك موفق به كسب آن شده است. “نیكولز” در ماه فوریه جایگاه اول را در رده مهندسی بنیاد علوم و مهندسی “بیلیتون” در ملبورن به دست آورد.

دو رقیب “الیور” جایزه ۵۰ هزار دلاری مخترعین جوان نمایشگاه اینتل را به دست آوردند.

“مگانا بولیمپالی” ۱۷ ساله از آركانزاس، برای روش نوآورانه و ارزان قیمت خود برای تركیب مواد شبه الكترود و “دروویك پاریخ” ۱۸ ساله از واشنگتن برای ابداع غشای كامپوزیت كم هزینه جهت استفاده در باتری های بزرگ كه انرژی را از انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و باد ذخیره می كنند.

“روزالین هادنل” مسئول نمایشگاه اینتل اظهار داشت: اینتل از الیور نیكولز، مگانا بولیمپالی، دروویك پاریخ و همه شركت كنندگان كه با تحقیقات پیشگامانه خود به حل بعضی از بزرگترین چالش های جهانی امروز كمك كردند، تبریك می گوید.

وی اضافه كرد: زمانی كه دانش آموزان با زمینه ها، دیدگاه ها و جغرافیاهای مختلف با یكدیگر متحد شوند و ایده های خویش را به اشتراك بگذارند، هیچ محدودیتی برای آنچه كه آنها می توانند به دست بیاورند، وجود ندارد.

در كل ۸۰۰۰ دلار به مابقی ۲۴ برنده برتر اعطا شد، در حالیكه مدارس آنها هر كدام ۱۰۰۰ دلار از اینتل دریافت نمودند و صدها نفر دیگر هم در این نمایشگاه برنده شدند.