قائم مقام بنیاد ملی نخبگان مطرح كرد مقالات و استنادات در راستای حل مسائل به کار گرفته شود

به گزارش روش سئو، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اعلان اینکه مقالات و استنادات در راستای حل مسائل به کار گرفته شود، اظهار داشت: در این خصوص نیازمند اتخاذ راهبردی دو وجهی هستیم؛ اول آنکه باید همه تلاش خودرا برای حفظ مرجعیت علمی به کار گیریم و دوم باید بکوشیم مقالات و استنادات مستخرج از پژوهش های اصیل، بنیادین و کاربردی در کشور باشد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، دکتر ناصر باقری مقدم با اشاره به تاکید رهبری بر لزوم حفظ جایگاه علمی ایران در جهان، اظهار داشت: هدف اصلی مؤسسه استنادی ایجاد مرجعیت در جهان اسلام و جهان بوده و هست و معتقدیم باید بر این هدف تکیه شود. اثبات مرجعیت راه های مختلفی دارد و مقالات علمی یکی از اشاره هایی است که نشان دهنده مرجعیت است، اما مسئله حائز اهمیت این است که مقالات علمی جایگرین مرجعیت نشود.

وی با اشاره به اهمیت استنادات در عرصه های علمی و ضرورت جلوگیری از نگاه ابزاری به مقاله و مقاله محوری، اظهار داشت: باید توجه داشت که لازم است مقالات و استنادات در راستای حل مسائل به کار گرفته شود و در این خصوص نیازمند اتخاذ راهبردی دو وجهی هستیم. اول آنکه باید همه تلاش خودرا برای حفظ مرجعیت علمی به کار گیریم و دوم باید بکوشیم، مقالات و استنادات مستخرج از پژوهش های اصیل، بنیادین و کاربردی در کشور باشد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اعلان اینکه استراتژی بنیاد ملی نخبگان در مرجعیت علمی، حل مسائل کشور و جهان اسلام است، اظهار داشت: طبیعتا مقاله یکی از بروندادهای حل مساله است که می تواند کمک شایانی به تحقق اهداف مد نظر کند، اما لازم است نسبت به شاخص ها و معیارهای استنادی به عنوان فاکتورهای جریان ساز توجه بیشتری صورت گیرد.

وی اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان نیز می کوشد معیارها و انتخاب های خودرا بیش از پیش با نتایج پایگاه استنادی انطباق دهد و این امر با افزایش ساحت های نخبگانی نیز همراه خواهد بود. معتقدیم پایگاه استنادی می تواند با کمک فاکتورهای مناسب خود علاوه بر سرآمدان علمی به سایر حوزه ها و به عنوان مثال حوزه سرآمدان فناوری نیز ورود کند.

باقری مقدم با اشاره به تفاهم نامه همکاری بنیاد ملی نخبگان و مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) نیز اظهار داشت: این تفاهم نامه در امتداد تعامل پویا و سازنده و با هدف توسعه همکاری با مراکز علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری ملی، منطقه ای و بین المللی با مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام منعقد شده است.

وی به ضرورت رصد پیشرفت ها و تحولات علم و فناوری اشاره نمود و اظهار داشت: زمینه سازی و حرکت در راه نظریه پردازی، کاربردی کردن دستاوردهای علمی و رفع نیازهای ملی و بین المللی همچون اهداف همکاریهای دو نهاد خواهد بود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه به ایجاد چارچوب همکاری مشترک میان بنیاد و مؤسسه درباب منابع اطلاعاتی و تهیه بخشنامه ها اشاره نمود و اظهار داشت: شناسایی و ایجاد پایگاه داده سرآمدان علم و فناوری و دیپلماسی علم و فناوری همچون کارهایی است که در امتداد بهره مندی از توانایی و امکانات دو مجموعه در تعامل با یکدیگر رنگ عمل به خود خواهد گرفت.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی نخبگان، تفاهم نامه همکاری بنیاد ملی نخبگان و مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) با حضور دکتر ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد و دکتر سید احمد فاضل زاده رییس مؤسسه(ISC) منعقد شده است که «همکاری در تدوین معیارهای سرآمدی در عرصه های مختلف علم و فناوری»، «همکاری در شناسایی سرآمدان علم و فناوری برمبنای فاکتورهای مورد تائید طرفین»، «اهدای جایزه ISC به سرآمدان علم و فناوری با حمایت بنیاد و مطابق قوانین مربوط»، «ایجاد پایگاه داده سرآمدان علم و فناوری با همکاری طرفین و توسط ISC»، «همکاری و تعامل اثربخش در برگزاری همایش ها و رویدادها با موضوعات مربوط به اجتماع و نظام نخبگانی»، «همکاری و مشارکت در امتداد اجرائی شدن دیپلماسی علمی و فناوری میان کشورهای اسلامی»، «همکاری در تهیه بخشنامه های در رابطه با موضوع تفاهم نامه»، «استفاده از امکانات و تجهیزات طرفین برای پیشبرد اهداف و طرح های مشترک» و «همکاری در توسعه سکوهای علم و فناوری نان و دانا و سرآمدان» از مفاد این تفاهم نامه است.