تاکید بر ایجاد نسخه پشتیبان برای محافظت از منابع ژنتیکی

به گزارش روش سئو، البرز سرپرست مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ضمن اشاره به وجود منابع ژنتیکی پرارزش در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اظهار داشت: این موسسه به خوبی توانسته از منابع ژنتیکی خود پشتیبانی و برخی بیماری های انسانی و دامی را ریشه کن کند.

به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی آقایی در حاشیه بازدید از بانک منابع ژنتیکی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، با اشاره به اینکه استانداردسازی بانکهای ژن از وظایف حاکمیتی مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی کشور است، اظهار داشت: عمده منابع ژنتیکی مورد استفاده در قسمت کشاورزی، در موسسات تحقیقاتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی نگهداری می شوند.

وی اضافه کرد: با عنایت به اهمیت فوق العاده بانکهای ژن، لازم است دقت کافی در مستندسازی این منابع برپایه استانداردهای موجود یا استانداردهایی که بعدها اضافه می شود، صورت گیرد. بگونه ای که بتوان بانکهای ژن که در آینده راه اندازی خواهند شد را بر اساس همان استانداردها ایجاد کرد یا بانکهای موجود را به سطح استاندارد رساند.

سرپرست مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، ایجاد بانک پشتیبان منابع ژنتیکی را از دیگر وظایف این مرکز عنوان و خاطرنشان کرد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با عنایت به وظایفی که بر عهده دارد به خوبی توانسته از منابع خود پشتیبانی کند، این نشان داده است ظرفیتی که از نظر قانونی به دنبال اجرای آن هستیم، به صورت مجزا و تخصصی در موسسات موجود است اما اگر این منابع پراهمیت، پشتیبان نداشته باشند تمامی فعالیتهای پژوهشی و تولیدی این موسسات به خطر خواهد افتاد و عواقبی جبران ناپذیر برای کشور به بار خواهد آورد.

دکتر آقایی تصریح کرد: ایجاد نسخه دوم برای حفظ و حراست از بانکهای ژن و مجموعه هایی که منابع ژنتیکی دارند، امری ضروری و با هدف بررسی نیازها و ظرفیتهای موسسات و راه اندازی بانکهای ژن قابل استفاده برای تمام مراکز و موسسات است.

ایجاد سامانه ثبت اطلاعات منابع ژنتیکی کشور

وی همینطور از ایجاد یک سامانه برای ثبت اطلاعات منابع ژنتیکی اطلاع داد و اضافه کرد: این سامانه بزودی در حوزه های جانوری، آبزیان، دام، طیور، گیاهی، جنگلی و سایر منابع موجود، سطح بندی و ایجاد خواهد شد.

سرپرست مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ضمن اشاره به منابع ژنتیکی موجود در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی خاطرنشان کرد: به دلیل وجود همین منابع ژنتیکی ارزشمند، موسسه رازی در ریشه کنی برخی بیماری های انسانی، دامی و مدیریت کردن بیماری ها حرف اول و آخر را می زند.