نگاهی فناورانه به آینده صنعت ایران، شعار جشنواره ملی شیخ بهایی

به گزارش روش سئو، اصفهان رییس جشنواره شیخ بهایی اظهار داشت: در دوره های مختلف جشنواره شیخ بهایی تاکیدات مختلفی وجود داشته و الان در دوره ی جدید جشنواره، تاکید ما بر بحث سرمایه گذار است، چونکه یکی از اجزاء بسیار مهم این زیست بوم فناوری، سرمایه گذاران هستند.

امروز، یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه، نشست خبری جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان اجرا شد. قاسم مصلحی، رییس جشنواره شیخ بهایی و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، ضمن بیان این که برگزار کننده هفدهمین جشنواره ملی شیخ بهایی، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان است، اظهار داشت: سازمانی که این جشنواره را برگزار می نماید بنیانگذار پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در کشور است و این رخداد برای اصفهان یک افتخار به شمار می آید، چونکه این ایده از اینجا شروع شده و بعد از آن در دیگر نقاط کشور گسترش یافته. از ین جهت، امروز حدود ۳۰ الی ۴۰ پارک علم و فناوری و تعداد زیادی مراکز رشد در کشور وجود دارد.

وی با اعلان اینکه در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، حدود ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در سطوح مختلف وجود دارد، اضافه کرد: امروز شهرک علمی تحقیقاتی یک سرمایه اجتماعی دارد و شاهد آن هستیم که بخش خصوصی به آن اعتماد کرده و حاضر هستند در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان سرمایه گذاری انجام دهند.

وی در ارتباط با تعداد افراد شاغل در شهرک علمی تحقیقاتی، اظهار داشت: بیش از ۸۵۰۰ نفر بصورت پاره وقت یا تمام وقت در این شهرک مشغول به کار هستند و بیش از ۵۵۰ نفر از این تعداد مدرک دکتری دارند.

رئیس جشنواره شیخ بهایی در ارتباط با پیشینه برگزاری این جشنواره، اشاره کرد: در دوره هایی، نخستین جشنواره تحت عنوان جشنواره کارآفرینی برگزار شد، اما در طول زمان شرح وظایف و نوع کارکرد جشنواره تغییر نمود، به عبارت دیگر، شهرک موضوع کارآفرینی را بصورت تخصصی تر پیگیر شد و بدین جهت کلمه عام کارآفرینی به کلمه خاص فن آفرینی تبدیل شد و این رویه به امور و اهداف شهرک هم نزدیک است.

وی افزود: حالا هفدهمین دوره جشنواره در آستانه برگزاری است و می توان گفت، این پایداری و سماجت موجب جایگاه ویژه جشنواره در سطح ملی شده است.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با تأکید بر اهمیت بحث سرمایه گذاری در این دوره از جشنواره، اضافه کرد: در دوره های مختلف این جشنواره تاکیدات مختلفی وجود داشته و الان در دوره ی جدید جشنواره تاکید ما بر بحث سرمایه گذار است. یعنی این که ما بتوانیم بیش از پیش سرمایه گذاران را تشویق نماییم که به این مساله ورود پیدا کنند. بنابراین، یکی از اجزاء بسیار مهم این زیست بوم فن آوری سرمایه گذاران هستند.

وی بخش های این جشنواره را دو بخش عمده مسابقه ای و غیر مسابقه ای عنوان نمود و اضافه کرد: بخش غیر مسابقه ای شامل سه بخش طراحان کسب وکار، فن آفرینی و تجاری سازی فناوری و جایزه فن آفرینی صنعت ساز مرحوم شیخ زین الدین است.

مصلحی با تأکید بر این که جشنواره بصورت ملی برگزار می گردد و داوران و برگزیدگان از نقاط مختلف کشور در آن حضور دارند، اشاره کرد: در این جشنواره، طرح های مختلفی از ۲۷ استان ارائه شده است و برگزیدگان از ۱۱ استان انتخاب شده اند.

رئیس جشنواره شیخ بهایی همین طور به توضیح خاصیت های برجسته و ممتاز جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی پرداخت و همچون این خاصیت ها را جامع بودن رویداد کارآفرینی و فن آفرینی کشور، پیشرو بودن در تبیین مفاهیم نوآوری، فناوری، فن آفرینی و جذب سرمایه گذار، پویایی و خلاقیت، آینده نگری و توجه به فناوری های نوپدید و نوظهور و نیز همسویی با اهداف و برنامه ریزی های کلان کشور عنوان نمود.

وی نیز ضمن تاکید بر رونق بخشیدن به کسب و کارهای فناورانه و دانش بنیان، اهداف برگزاری جشنواره شیخ بهایی را زمینه سازی برای اثرگذاری اقتصاد دانش بنیان در توسعه پایدار و پیشرفت کشور، جهت دهی به کارهای فن آفرینانه در امتداد حل چالش های اساسی کشور و جهت گیری به سمت یک رویداد بین المللی و جذب طرح های موفق از خارج از کشور با هدف تاثیرگذاری بیشتر بر زیست بوم نوآوری و فناوری کشور بیان کرد.

در ادامه نشست، عبدالرضا کبیری، دبیر جشنواره هفدهمین جشنواره ملی شیخ بهایی و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی به تصریح شعار امسال این جشنواره پرداخت و اظهار داشت: شعار امسال این جشنواره «نگاهی فناورانه به آینده صنعت ایران» است و منظور از فن آورانه تکنولوژی نیست، بلکه انتقال تکنولوژی به صنعت است و در این رابطه لازم است که یک بازبینی اساسی در صنعت فناورانه کشور داشته باشیم.

کبیری با اعلان اینکه بیشترین تعداد طرح ها از تهران، اصفهان و خراسان رضوی به جشنواره ارائه شده است، اضافه کرد: امسال در ثبت نام اولیه، ۴۹۷ طرح دریافت شد که ۱۲۷ مورد از آنها در بخش جایزه ویژه مدیریت شهری بوده است. همچنین، در بخش فن آفرینی و تجاری سازی فناوری، ۲۰۱ شرکت کننده وجود داشت که در نهایت از میان آنها ۳ شرکت نوپا، ۳ شرکت رشد یافته و یک شرکت، حائزشرایط دریافت جایزه فناوری صنعت ساز شده است.

دبیر هفدهمین جشنواره ملی شیخ بهایی با اشاره بر اهمیت موضوع سرمایه گذاری در این دوره از جشنواره، اشاره کرد: در این دوره از جشنواره دو رویداد سرمایه گذاری با حضور سرمایه گذاران بزرگ دولتی، بخش خصوصی، سرمایه گذاران خطرپذیر و نیز حامیان کارآفرینی در ایام برگزاری جشنواره را خواهیم داشت. در سه دوره اخیر در مجموع، ۳۵ طرح موفق در جذب سرمایه گذار و ۲۵ سرمایه گذار از استانهای مختلف داشته ایم. علاوه بر این، در دوره های پانزدهم و شانزدهم جشنواره، ۴۲۰ میلیاردریال سرمایه جذب شده است و در جشنواره هفدهم، روند مذاکرات با سرمایه گذاران ادامه دارد.

به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، هفدهمین دوره جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ماه امسال، مقارن با ایام بزرگداشت دانشمند بزرگ جهان اسلام شیخ بهایی و روز ملی کارآفرینی، توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در مهمانسرای تاریخی عباسی اصفهان انجام می شود. هفدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در دو بخش مسابقه ای و غیر مسابقه ای برگزار می گردد که بخش اول شامل رقابت «طراحان کسب وکار» و «فن آفرینی و تجاری سازی فناوری» و بخش دوم شامل «فرصت های سرمایه گذاری»، «نمایشگاه» و «نشست ها و کارگاه های تخصصی» است.