استحصال پساب تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی اشترجان

روش سئو: اصفهان در ضمن یک طرح، استحصال پساب تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی اشترجان انجام شد. تصفیه خانه شهرک صنعتی اشترجان، یک تصفیه خانه با سیستم متداول می باشد که در سالهای قبل تولید شده و کیفیت پساب آن ۲۳۰ واحد صنعتی همچون صنایع مختلف شیمیایی، دارویی، برق و فلزی دارد. تصفیه پساب در این تصفیه خانه به گونه ای است که هم اکنون از پساب آن برای آب فضای سبز استفاده می شود.

امروز دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه، اولین نشست از سلسله نشست های علمی با عنوان «سلسله نشست های خبری ترجمان و تبادل دانش» به منظور آگاه سازی جامعه از جدید ترین دستاوردهای علمی و پژوهشی انجام شده توسط واحد ترجمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مدیریت مهدی احمدی فر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

یکی از طرح هایی که در این جلسه عنوان شد، طرح «بررسی کارایی فرایند تلفیقی ازناسیون-غشایی جهت استحصال پساب تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی اشترجان» بود که مجری آن محمد مهدی امین، عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت و خدمات بهداشتی و درمانی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه این طرح، پروژه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی بهداشت و محیط زیست بوده از سیده زینب موسوی، رئیس تصفیه خانه شهرک صنعتی اشترجان است، اضافه کرد: این طرح کاملا توسط دفتر محیط زیست شهرک صنعتی اصفهان حمایت شده است و حدود پنج سال به طول انجامیده است. همچنین، اهمیت این مورد فاضلاب تصفیه شده به منظور دستیابی به منبع آب مطمئن برای استفاده مجدد پساب و هدف از بکارگیری واحدهای تصفیه پیشرفته: استفاده مجدد از فاضلاب صنعتی است.

وی هدف از این طرح را، استحصال آب عنوان نمود و اضافه کرد: مطالعه بر روی این طرح در شهرک صنعتی اشترجان انجام شده است و اهمیت این مورد در آب و بحث خشکسالی و هم تغییرات اقلیم و آب و هوایی در قسمت های مختلف شهری، صنعتی، کشاورزی و غیره است.

وی افزود: برای تصفیه پیشرفته، ما باید از روشهای فنی پیشرفته به منظور دستیابی به آب باکیفیت بالا استفاده نماییم. یکی از مشکلاتی که ما مانند تمام دنیا با آن مواجه هستیم، بحث گرفتگی و فیلتراسیون غشاها، گرفتگی شیمیایی و بیولوژیکی (Chemical and Biological Fouling) آنها است. با عنایت به این که این غشاها حساس و گران قیمت هستند، ما باید با استفاده از روش هایی درصدد حفظ و نگهداری آنها باشیم.

امین هم تصریح کرد: تصفیه خانه شهرک صنعتی اشترجان، یک تصفیه خانه با سیستم متداول می باشد که در سالهای قبل ساخته شده و کیفیت پساب آن ۲۳۰ واحد صنعتی همچون صنایع مختلف شیمیایی، دارویی، برق و فلزی دارد. تصفیه پساب در این تصفیه خانه بشکلی است که هم اکنون از پساب آن برای آب فضای سبز استفاده می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در انتها اضافه کرد: در این طرح که در مقیاس نیمه صنعتی انجام شده است، اجزای تشکیل دهنده پایلوت عبارتند از: تصفیه شیمیایی که شامل انعقاد لخته سازی و ته نشینی(Coag./Floc./Sed) می شود، فیلتراسیون شنی، اولترافیلتراسیون، کربن فعال، اسمز معکوس و هم ازن زنی.

نتایج این پژوهش در ژورنال Water Process Engineering انتشار یافته است.

منبع: