۴ روش فناورانه نانویی برای افزایش راندمان در صنعت

روش سئو: توسعه مواد جدید با کارایی بالا، بهبود فرآیندهای تولید، افزایش راندمان انرژی و ارتقاء عملکرد داروها و مکمل ها ازجمله راهبردهایی است که شرکت های فناور ایرانی طی سالهای قبل ارائه کردند و بدنبال آن زمینه ارتقاء و افزایش راندمان در بخش های صنعتی را فراهم آوردند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر با هدف افزایش راندمان صنعتی، در حوزه تحقیق و توسعه فناوری نانو سرمایه گزاری نموده و ماحصل آن نانو محصولاتی بوده که بوسیله مسیرهای مختلف سبب ارتقاء راندمان صنعتی شده است.
روش هایی که شرکت های ایرانی برای به کارگیری فناوری نانو بمنظور افزایش راندمان صنعتی بهره برده اند، گوناگون و متنوع است که از آن جمله می توان به روش “توسعه مواد جدید” اشاره نمود.
شرکت های ایرانی روی توسعه نانومواد جدید مانند پوشش های نانوساختار، کامپوزیت ها و کاتالیزورها کار کرده اند و تولید نانومواد گرافن، نقاط کوانتومی، انواع نانوذرات فلزی نظیر طلا و نقره از طرف شرکت های ایرانی، افزایش راندمان محصولات صنعتی را بهمراه داشته است.
برای مثال یکی از صنایع لاستیک سازی با افزودن نانوذرات موفق به تولید واشرهای آب بند لوله و اتصالات شده که نسبت به واشرهای معمولی عملکرد بهتری دارند. کاتالیزورهای موجود در کاتالیست های داخل اگزوز خودرو با نانوذرات عملکرد بهتری پیدا کرده اند و بتن های سبک تر و مستحکم تر نتیجه افزودنی های نانویی است که در داخل کشور تولید می شود.
بهبود فرآیندهای تولید از دیگر روش های بهبود و ارتقاء صنایع بوسیله نانو است. شرکت های ایرانی درحال بررسی این مساله هستند که چگونه فناوری نانو می تواند با ایجاد روش های کارآمدتر و دقیق تر برای تولید محصولات، راندمان فرآیندهای تولید را بهبود بخشد. به عنوان مثال، یکی از شرکت های دانشی، فناوری پوشش تبدیلی نانوزیرکونیوم را به تولیدکنندگان صنعتی لوازم خانگی ارائه کرده است که کارایی خط تولید آنها را بهبود داده و پروسه نسبت به فناوری های قدیمی، تسریع شده است.
یکی از شرکت های تولیدکننده وسایل منزل راندمان خودرا با این فناوری افزایش داده است، قبل از پیاده سازی فناوری پوشش تبدیلی زیرکونیومی از طرف شرکت فناور، این شرکت تولیدکننده وسایل خانگی برای پوشش دهی هر محصول به ۳ تا ۵ دقیقه زمان نیاز داشت که این کار سرعت خط تولید را در حد ۱٫۸ متر بر دقیقه محدود می کرد. اما استفاده از پوشش تبدیلی زیرکونیومی ایرانی در این خط تولید، سرعت را چند برابر افزایش داد و سرعت خط تولید به ۴٫۲ متر بر دقیقه رسید. بدین سبب برای تولید ۲۰۰۰ محصول که قبلا ۲۴ ساعت زمان نیاز بود، هم اکنون این کار در ۸ ساعت به انجام می رسد.
به نقل از ستاد نانو، افزایش راندمان انرژی از دیگر روش های ارتقای فعالیت بخش صنعتی است؛ چونکه یکی از شرکت های تولیدکننده سرامیک، سرامیک محفظه احتراق توربین گازی حاوی نانوذرات را ساخته است که این فناوری هم اکنون در نیروگاه های برق یزد و بندرعباس استفاده می شود که عمر و عملکرد توربین های تولید برق را بیشتر می کند.
ارتقاء عملکرد داروها و مکمل ها از دیگر روش هایی است که صنایع ایران از آن بهره گرفته اند. ایران بر توسعه درمان های پزشکی جدید مانند درمان های سرطان و سیستم های دارورسانی متمرکز است. ده ها شرکت ایرانی درحال تولید مکمل های دارویی با عملکرد بهبودیافته با کمک فناوری نانو هستند. داروهای شیمی درمانی در ایران تولید و صادر می شود که نقش مؤثری در افزایش طول عمر بیماران سرطانی داشته و در عین حال عوارض کمتری را برای بیماران بدنبال دارد. در حقیقت سیستم های دارورسانی مبتنی بر تکنولوژی نانو در ایران توانسته است کارایی و ایمنی داروها را بهبود بخشد و در عین حال عوارض جانبی آنها را کم کند.

منبع: