در گفت وگو با روش سئو اعلام شد کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب در قسمت کشاورزی با سوپرجاذب های دوستدار طبیعت

به گزارش روش سئو، محققان کشور با استفاده از مواد زیست سازگار موفق به ساخت گرانول های سفالی بعنوان سوپرجاذب شدند که می تواند جایگزین مناسبی برای سیستم های تهویه هوا در مرغداری ها و گلخانه ها شود، ضمن آنکه استفاده از آن در قسمت کشاورزی باعث کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب خواهد شد.
مرتضی چابکی، مجری طرح در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به هدر رفت روزانه میلیونها متر مکعب گاز در میادین نفت و گار کشور، اظهار داشت: به علت نبود روش های بهینه بهره برداری، اغلب این انرژی عظیم خدادادی نه تنها از بین می رود، بلکه مشکلات زیاد زیست محیطی را هم به ارمغان می آورد، ضمن آنکه در کشور حدود ۱۷/۴ میلیارد مترمکعب گازی از راه “فلر”ها (مشعل های میادین نفت و گاز کشور) سوزانده می شود و از این لحاظ ایران رتبه سوم جهانی را کسب کرده است.
وی با اشاره به اینکه ایران انتشار گازهای گلخانه ای را از سال ۲۰۱۵ تابحال به میزان ۱۸ درصد افزایش داده است، اظهار نمود: در این میان تنها موردی که کمتر به آن پرداخته شده، مالیات کربن است که جوامع بین المللی بزودی دردسرهای بزرگی را به کشور تحمیل خواهند کرد.
به قول این محقق، سایر کشورها از گاز فلر، برای تولید سوخت و برق و خوراک استفاده بهینه می کنند.
چابکی با اشاره به اینکه هم اکنون مبنای پالایشگاه های مدرن دنیا استفاده حداکثری بدون فلر و فلرینگ است، تصریح کرد: این در شرایطی است که معمولا سوختن این مشعل ها و گاز همراه در ایران بعنوان نمادی از دایر بودن و روشنی فلرها یعنی پالایشگاه درحال کار و بهره برداری و رونق فعالیت آن به شمار می رفت.
وی از عرضه طرحی در این حوزه اطلاع داد و در رابطه با آن توضیح داد: در این طرح موفق به تولید سوپر جاذب هایی بر پایه مواد اولیه زیست سازگار شدیم. این جاذب ها، محصولاتی هستند که به کشور وارد می شوند و ما این محصول را با هدف صرفه جویی مصرف آب و ذخیره آب در زیر زمین برای کاربردهای کشاورزی به تولید رساندیم.
مجری طرح خاک رس و تلفیقی از ۱۲ نوع گیاه شامل گیاهانی چون “خار شتر”، “تخم شربتی”، “خاک شیر” و “کاه” و همینطور یکسری موادی که باعث تخلخل می شوند را از مواد تشکیل دهنده این سوپر جاذب نام برد و خاطرنشان کرد: این مواد با گل خام ترکیب می شوند و به مدت ۲۱ روز در زیر پلاستیک، استراحت داده می شوند تا آماده کاربرد شوند. گِل نهایی، به منظور تولید گرانول، وارد دستگاهی می شود.
چابکی تصریح کرد: وقتی ریشه گیاهان در کنار این سوپر جاذب قرار گیرد، آب گیاه تأمین خواهد شد، بگونه ای که به مدت ۶۰ روز احتیاج به آبیاری اراضی کشاورزی نیست. این امر به معنای صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب کشاورزی است.
وی افزود: زمانی که آب روی این پد سفالی به چرخش می آید، از سفال، املاح به آب اضافه شده و این املاح به گیاه می رسد؛ ازاین رو کاربرد این محصول در مزارع باعث کاهش مصرف کود شیمیایی خواهد شد.
این محقق با اشاره به اینکه بیشتر از دو سوم آب مصرفی کشور در قسمت کشاورزی، به مصرف می‎ رسد، خاطرنشان کرد: با عنایت به رخداد پدیده فرونشست در کشور، استفاده از این روش می تواند بعنوان راهکاری کم هزینه برای علاج بخشی این پدیده باشد.
وی یکی از مزیت های این محصول را عاری از میکروب و آفت دانست و اظهار داشت: از آنجاییکه این محصول در دمای ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه پخت می شود، عاری از انگل و میکروب است.
چابکی، کاهش دوره آبیاری را از دیگر مزایای این جاذب ها عنوان نمود و در اینباره توضیح داد: با استفاده از این جاذب ها، دوره آبیاری همه انواع محصولات ریشه دار، ۳ به یک شده است؛ یعنی اگر در گذشته هر درخت زرشک هر ۱۰ روز (هر ماه، ۳ بار) آبیاری می شد، با استفاده از این سوپر جاذب هر دو ماه یک مرتبه آبیاری می شود.
وی، کاربرد دیگر این مصول را در گلخانه ها و مرغداری ها ذکر کرد و اظهار داشت: پد سفالی ساخته شده می تواند جایگزین پد سلولزی مورد استفاده در گلخانه ها و مرغداری ها و هر جایی که هوای خنک لازم است، شود؛ چون که سیستم های تهویه هوا در گلخانه ها قیمت بالا دارند و سالانه بیشتر از ۳۵۰ میلیون دلار ارز از کشور برای خرید این محصول، خارج می شود.
چابکی افزود: این در شرایطی است که پد سفالی ساخته شده در این پروژه هر چه آب شورتر و املاح بیشتری داشته باشد، عملکرد و سرمایش پیوسته آن بهتر خواهد شد، ضمن آنکه هوای تولیدشده در آن همراه با عطر سفال نم خورده است.
وی ضمن اشاره به پتانسیل های موجود در کشور برای توسعه این محصول، تصریح کرد: بعداز کمیاب شدن سوخت مازوت و سهمیه بندی گازوئیل، اغلب کوره های آجرپزی تعطیل شدند و این کوره ها می توانند بستر خوبی برای تولید گرانول سفالی و پد سفالی باشند.