تولید ترکیب های بیولوژیک جایگزین سموم کشاورزی در یک شرکت دانش بنیان

روش سئو: یک شرکت دانش بنیان توانسته است با طراحی و تولید برخی ترکیبات بیولوژیک، جایگزین موثری برای سموم کشاورزی پیدا کند.

به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، این شرکت دانش بنیان در حوزه گیاه پزشکی و تولید ترکیبات بیولوژیک خاک فعالیت می کند و توانسته است در سالهای قبل، محصولات موثری طراحی و تولید نماید که جایگزین سموم کشاورزی شده اند.

مجتبی مرادزاده اسکندری، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: حوزه فعالیت ما در دو قسمت، سازمان یافته است؛ در زمینه اول مشغول تولید ترکیبات بیولوژیکی هستیم که جایگزین سموم هستند. در حقیقت این ترکیب های بیولوژیک در زمینه هایی قابل استفاده هستند که استفاده سم برای رفع اشکال بیماریهای گیاهی هیچ تاثیری ندارد، مانند بیماریهای ریشه و طوقه. در قسمت دوم هم شرکت در جایی که سموم کارایی ندارند، در حوزه مشاوره گیاه پزشکی و تغذیه گیاهی فعالیت دارد.

اسکندری بیان نمود: پروسه کاری ما بدین شکل است که وقتی وارد یک مزرعه می شویم، ابتدا بررسی می نماییم که مزرعه گرفتار چه بیماری هایی است؟ سپس برمبنای بیماریها، ترکیب های بیولوژیکی را معرفی و سفارش می نماییم. در حقیقت ترکیب های بیولوژیک، ارگانیزم های زنده ای هستند که در خود خاک وجود دارند، اما برخی خاک ها از نظر داشتن این ترکیبات فقیر هستند و ما تلاش می نماییم این ترکیب ها را تقویت و به خاک اضافه نماییم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان اظهار داشت: معتقدیم که مصرف سم باید منطقی باشد؛ یعنی از سم صحیح در زمان صحیح و به میزان درست استفاده گردد. در زمینه کشاورزی در بعضی مناطق بیماری هایی وجود دارد که سم کارایی لازم را ندارد و باید از ترکیب های دیگری استفاده نماییم. این ترکیب ها، اولین کاری که می کنند این است که روی ریشه را می پوشانند و بر سر پوشش ریشه با پاتوژن ها رقابت می کنند و میزان مقاومت گیاه را بالا می برند؛ در حالی که اگر سم را وارد خاک نماییم، تمامی موجودات مفید و مضر خاک را از بین می برد و اکوسیستم خاک را گرفتار مشکل می کند. امروزه در دنیا بجای استفاده از سم، تلاش بر غنی کردن خاک ها دارند.

وی اضافه کرد: این کاری است که کنترل بیولوژیک خوانده می شود، یعنی بیماریهای خاک و بذر را رصد کردن و با کمترین لطمه به درمان آن ‍ ها بپردازیم. ما اگر بتوانیم در کشور خود از تمام جایگزین ها به درستی استفاده کنیم، سالانه ۳۵ تن مصرف نابه جای سم را کاهش خواهیم داد. از طرفی، ماده موثره تولید سم از خارج کشور وارد می شود و عرضه راهکارهای جایگزین به پیش گیری از خروج ارز در کشور هم یاری خواهد رساند.

به گفته اسکندری، ترکیب های بیولوژیکی که این شرکت ساخته است، در استان های اصفهان، کرمان، هرمزگان، همدان، اردبیل خراسان شمالی، جنوبی و رضوی و سیستان وبلوچستان استفاده شده و الان جای خویش را در میان کشاورزان و باغداران پیدا کرده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان افزود: با توجه به اینکه یکی از کارهای شرکت ما عرضه مشاوره گیاه‎پزشکی به کشاورزان است، سعی کردیم در هر منطقه، رفت و آمد کارشناسان شرکت را بیشتر نماییم و این کارشناسان با کشاورزان وارد گفتگو شدند، کلاس ترویجی برگزار کردند، نمونه های آزمایشی بررسی گردید و امروز خود کشاورزان به این نتیجه رسیده اند که استفاده از ترکیب های بیولوژیک در کشت و کار آنها موثرتر است. برای مثال، برخی بیماریهای توتون را تشخیص دادیم و برمبنای آنها ترکیب های بیولوژیکی را به خاک افزودیم. این ترکیب ها را به کشاورزان استان گلستان عرضه دادیم و آنها سال جاری خود بدنبال این محصول آمده اند.

وی اشاره کرد: قبل از این نمونه هایی از محصولات خویش را به برخی کشورهای همسایه عرضه دادیم و آنها اظهار رضایت کردند و بدنبال این هستیم تا پیش زمینه های صادرات خویش را به کشورهای منطقه فراهم نماییم و طبیعتا در این عرصه صندوق نوآوری می تواند کمک های شایانی به صادرات ما داشته باشد.

اسکندری در ارتباط با تسهیلاتی این شرکت از صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: من به نوبه خود از حمایت ها و اقداماتی که صندوق نوآوری در زمان برگزاری نمایشگاه جامع کشاورزی به ثمر رساند تقدیر می کنم. پاویون اختصاصی شرکتهای دانش بنیان که با حمایت صندوق برگزار شده بود جایی در خور و برازنده بود و سبب بهتر دیده شدن محصولات و کارهای شرکتهای دانش بنیان شد.