با دانش بنیان ها و داستان توانستن، دولت قسمتی از ریسک کارهای دانش بنیان را بپذیرد

به گزارش روش سئو، مرکزی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان اظهار داشت: یکی از راهکارهای پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان این است که دولت قسمتی از ریسکی که این مجموعه ها باید تحمل کنند را بپذیرد.
محمدرضا اسدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به این که مجموعه دانش بنیان آریافناوران آرتابینش از شرکت های مستقر در مرکز رشد واحدهای فناوری پارک علم و فناوری استان مرکزی است، اضافه کرد: این شرکت در عرصه تولید محصولات بازرسی بصری، فعالیت تخصصی دارد. با اهمیت ترین دسته بندی محصولات بازرسی بصری در کشور، حوزه ربات های بازرسی لوله و چاه است که محور مهم فعالیت این شرکت است، هرچند علاوه بر آن در زمینه سایر محصولات دانش بنیان نیز فعالیت دارد.
وی با اعلان اینکه فعالیت در زمینه ربات های بازرسی لوله و چاه سبب دانش بنیان شدن این شرکت شد، اظهار داشت: این مجموعه توانست در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۱ به عنوان شرکت دانش بنیان برتر استان مرکزی انتخاب گردد.
اسدی اظهار داشت: در زمینه محصولات بازرسی بصری مبادرت به تکمیل سبد بازرسی بصری کردیم و بدنبال تامین نیازهای کشور رفته و در زمینه ویدئوسکوپ های صنعتی، یک محصول ثبت اختراع کردیم و بیش از ۷۰ نمونه در داخل کشور عرضه نموده و به فروش رسانده ایم و پیگیر صادرات محصولات تولیدی هستیم.
وی با اشاره به این که تولیدات این شرکت نیازهای حوزه پتروشیمی کشور را در زمینه ویدئوسکوپ ها و بروسکوپ های صنعتی برطرف کرده است، اظهار داشت: کسب عنوان استارت آپ برتر استان مرکزی و کشور، از افتخارات این شرکت است و ساخت محصول تجاری سازی موفق سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و محصول دانش بنیان برتر کشور در زمینه تجاری سازی از دیگر افتخارات ما بوده است. این شرکت در جشنواره ملی کسب وکار شیخ بهائی در استان اصفهان که با اهمیت ترین جشنواره کسب وکار کشور است، در سال ۱۴۰۰ مقام دوم را کسب کرده است.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان آریا فناوران آرتابینش در ادامه با اشاره به ایجاد فرصت شغلی برای هفت نفر بصورت دائمی و ۶ نفر پاره وقت، و افزون بر ۲۰ نفر بطور غیرمستقیم اظهار داشت: از سال ۱۳۸۰ تجهیزات استاندارد لوله گذاری وارد کشور می شد و با اهمیت ترین آنها دستگاه های آلمانی، آمریکایی و چینی بود. این دستگاهها به سبب استهلاکی که دارند بعد از مدتی نیازمند تعمیر می شوند ولی در اثر تحریم ها از طرف شرکت سازنده پشتیبانی نشدند.
وی ادامه داد: در این شرایط، این شرکت بعد از ورود به عرصه ساخت و تولید این ربات ها وارد حوزه تعمیرات این دستگاهها شد و توانست مبادرت به تعمیر آنها کرده و تکنولوژی ربات های چند کشور را بدست آورد و مبادرت به تعمیر، به روزرسانی و حتی ارتقای آنها کند.
تحریم فرصت ساز
اسدی اظهار داشت: تحریم با وجود تبعات منفی که داشته، در زمینه صنعت، تبدیل به فرصت شده اند و شرایط تحریمی برای شرکت های دانش بنیان و دانش فناور، فرصت خوبی را برای محک زدن توانایی هایشان بوجود آورده است.
او درباب رقابت محصولات تولیدی این شرکت با نمونه های خارجی، با اشاره به این که قدمت فعالیت و سرمایه گذاری تولیدات مختلف در کشورهای پیشرفته باعث شده است که محصول با کیفیتی توسط آنها تولید شود، اظهار داشت: تکنولوژی بکار گرفته شده در دستگاه هایی که توسط این شرکت دانش بنیان عرضه می شود، توانسته است نیاز داخل کشور را باکیفیت مناسب و با قیمت مناسب برطرف کند.
اسدی اظهار داشت: نکته دیگری که درباب محصولات تخصصی ساخت دیگر کشورها باید مورد توجه قرار بگیرد این است که دستگاههای تولیدی آنها از برخی آپشن ها برخوردار می باشند که متناسب با نیاز آن کشورهاست.
وی ادامه داد: اگر به شرکت های دانش بنیان داخلی این فرصت داده شود که TRL آنها ارتقا پیدا کند، دستگاه هایی باکیفیت بالاتر تولید خواهند کرد.
چرخ خطوط تولید دانش بنیان با خرید محصولات شان می چرخد
وی با تأکید بر لزوم سرمایه گذاری مسئولان خصوصاً در زمینه استانی در زمینه شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: با خرید تولیدات این شرکتها تراکنش مالی در این مجموعه ها بالا رفته و هدفگذاری های انجام شده در این بخش محقق می گردد، در حقیقت در چنین شرایطی برای تولیدکنندگان انگیزه به وجود آمده و نیاز کشور با فعالیت رو به رشد این شرکتها برطرف خواهد شد.
عدم اتخاذ سیاست های کارآمد در زمینه کارهای دانش بنیان
اسدی با تأکید بر این که در زمینه کارهای دانش بنیان سیاست های کارآمدی اتخاذ نشده است، اظهار داشت: نباید فقط در امتداد پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان متوسل به اعطای تسهیلات شد به ویژه این که این اقدام حتی می تواند برای شرکت های دانش بنیان یک تهدید باشد. اگر سیاست سفارش و خرید تولیدات شرکت های دانش بنیان دنبال شود، بمراتب بهتر از اعطای تسهیلات به آنهاست و کمک شایانی به این مجموعه ها خواهد شد.
وی با اشاره به اتخاذ سیاست های عجولانه در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین و با اعلان اینکه این سیاست ها فقط بمنظور اجرای چند اقدام عملکردی در این رابطه امسال اتخاذ شده اظهار داشت: جای فعالان این حوزه در جلسات تصمیم گیری برای شرکت های دانش بنیان خالی است و در حقیقت بدون حضور و نظرسنجی و نیازسنجی از ما، در موردمان تصمیم می گیرند.
تصمیم گیری برای دانش بنیان ها بدون حضور آنها!
اسدی با تأکید بر این که در سالی که تحت عنوان تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده جای خالی رسانه ها نیز در انعکاس مشکلات شرکت های دانش بنیان احساس می شود، اظهار داشت: امسال تنها یک جلسه در دانشگاه اراک برای شرکت های دانش بنیان تشکیل شد که کافی نبود، در صورتیکه باید جلسات مستمری با حضور بخش خصوصی و مدیران شرکت های دانش بنیان تشکیل و مشکلات بررسی و مانع زدایی انجام می شد. حتی بعد از تغییر دولت نیز در جلسات شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولتی جای شرکت های دانش بنیان خالی بود و در اتاق تجاری نیز یک کمیسیون تخصصی شرکت های دانش بنیان وجود ندارد.
توانایی شرکت های دانش بنیان در رفع اشکال آلودگی هوای اراک
او با اشاره به فعالیت افزون بر ۱۲۰ شرکت دانش بنیان در استان مرکزی اظهار داشت: موضوع آلودگی هوای اراک اساسا با ورود شرکت های دانش بنیان و با ساخت فیلترهای تصفیه نانو برطرف خواهد شد، اما متاسفانه از ظرفیت این شرکتها استفاده نشده و جای صندلی شرکت های دانش بنیان در جلساتی که برای رفع مشکلات این چنینی تشکیل می شود خالی است در صورتیکه مطالبه جدی فعالان این حوزه فرصت دادن به آنها برای مساعدت با رفع مشکلات استان است.
موفقیت نیازمند رهبری است نه مدیریت
وی به نقش مدیریت جهادی در حمایت و توسعه شرکت های دانش بنیان اشاره نمود و با اعلان اینکه در یک مجموعه موفق در حقیقت رهبری اتفاق می افتد نه مدیریت، نقش رهبری در یک واحد تولیدی را بسیار کارساز و موثر خواند و اظهار داشت: فرق مدیریت با رهبری در این است که رهبر شرکت بجای پشت میزنشینی و ایجاد فاصله بین خود، فضای تولید و کارکنان، خودرا درگیر تولید می کند.
وی ادامه داد: مدیری موفق است که خودرا بصورت واقعی درگیر تولید نماید در این صورت است که می تواند چالش ها و مانع های موجود در راه کار و دغدغه ها و مشکلات نیروی کار را به درستی درک کرده و با اشراف بیشتری بر مسائل، می تواند بدنبال سیاستگزاری، پیاده سازی برنامه ها و تحقق اهداف باشد.

وی اظهار داشت: خیلی از شرکت های دانش بنیان از پایه استارت آپی شکل گرفته اند، در چنین مجموعه هایی مدیرعامل نباید میز و اتاق جداگانه داشته باشد، او باید خودرا درگیر مسائل فنی، تولیدی، تجاری، مالی و… کند و در کنار کارکنانش در میانه میدان تولید و خدمات در زمینه های مختلف باشد تا درک درستی از قسمت های مختلف مجموعه اش داشته باشد، در این صورت سیاستگزاری های اجرائی و مالی را به درستی مدیریت خواهدنمود.
مدیریت ریموتی راه بجای نمی برد
وی با اعلان اینکه اگر این رویکرد در شرکت های بزرگ نیز ورود کند، مایه رشد و پیشرفت خواهد شد و صنعتی مانند ماشین سازی اراک می تواند یک استان را نجات داده و آنرا حتی در سطح بین المللی برجسته کند، اضافه کرد: ولی وقتی دفتر مرکزی صنایع مادر استان و خیلی از صنایع در خارج از استان است اساسا مسئولان ارشد این شرکتها که در استان مستقر نیستند، اشراف چندانی به شرایط کار نیروی انسانی شاغل در شرکت و مسائل آن ندارند و تجربه نشان داده که مدیریت ریموتی و ازراه دور هیچ وقت موفق نبوده است.
معضل چنددستگی و عدم حمایت/کوچ دانش بنیان ها
وی چنددستگی را یکی از اشکالات موجود در استان مرکزی، برخلاف سایر استانها دانست و اضافه کرد: عدم پشتیبانی از نخبگان و فعالان اقتصادی و حمایت نکردن از شرکت های دانش بنیان، باعث شده است که این شرکتها مبادرت به سرمایه گذاری در خارج از استان کنند که در این صورت این سرمایه های مهم از استان خارج می شوند.
نهاد متولی شرکت های دانش بنیان در استان وجود ندارد
اسدی اظهار داشت: از طرف دیگر، موازی کاری مجموعه های علمی و فناوری نظیر پارک های علم و فناوری، دانشگاه اراک، استانداری، … در زمینه فناوری باعث شده است که هزینه و توان زیادی مصرف شود ولی نتیجه مورد نظر حاصل نشود، در صورتیکه باید این نهادها تجمیع شوند و یک نهاد مسئول شرکت های دانش بنیان شود، تا راندمان ارتقاء یابد. هم اکنون یک نهاد متولی شرکت های دانش بنیان در استان وجود ندارد.
پیگیری مطالبات، معضل بعدی
وی با تأکید بر این که جای خالی صندلی شرکت های دانش بنیان در شوراهای سیاستگزاری و حمایتی احساس می شود، اظهار داشت: اعطای وام های میلیاردی به یک شرکت دانش بنیان، برای او سم است. بحث اعتماد به بازار شرکت های دانش بنیان را رشد می دهد نه بحث اعطای تسهیلات. در حقیقت درباب این شرکتها آنچه باید اتفاق بیفتد گردش چرخ اقتصادی بوسیله فروش محصول و کم کردن هزینه بیمه و مالیات است، نه درگیر کردن آنها با تسهیلات بانکی. وام ۵ میلیاردی وثیقه ۱۰ میلیاردی نیاز دارد که علاوه بر این که در توان شرکت دانش بنیان نیست، ریسک جدیدی را نیز به او تحمیل می کند.
او با اشاره به این که شرکتها یا سرمایه بنیان هستند یا دانش بنیان، اظهار داشت: شرکت های سرمایه بنیان با برخورداری از نقدینگی لازم مبادرت به فعالیت می نمایند، اما شرکت های دانش بنیان در ابتدای فعالیت سرمایه ای نداشته و نیازمند سرمایه در گردش هستند، مسئله ای که در این عرصه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که یک شرکت دانش بنیان نباید مدام بدنبال دریافت مطالبات و تسویه بدهی باشد و بخش اعظم انرژی خودرا صرف پیگیری دریافت مطالبات یا تسهیلات کند. این شرکتها نمی توانند برای مثال دو سال منتظر دریافت مطالبات شان از دولت بمانند.
اسدی اظهار داشت: در بحث پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان اولویت اصلی مدیریت ارشد استان جهت رشد این شرکتها باید پیگیری دریافت مطالبات آنها از دستگاه های اجرائی باشد و اولوین دستوری که در سال پشتیبانی از دانش بنیان ها باید صادر می شد این بود که سازمان های دولتی بمحض دریافت اعتبار، پرداخت مطالبات این شرکتها را در اولویت قرار دهند.
وی اظهار داشت: نباید یک شرکت دانش بنیان که سرمایه اصلی اش دانش است، مدام بدنبال دریافت معوقات خود از ادارات و دستگاه های اجرائی باشد.
استان مرکزی در زمینه زیست بوم فناوری جزو ضعیف ترین استانهای کشور است
وی با اشاره به تامین نیازهای صنعت پتروشیمی و آب و فاضلاب سایر استانهای کشور توسط این شرکت دانش بنیان اظهار داشت: استان مرکزی در زمینه زیست بوم فناوری جزو ضعیف ترین استانهای کشور است که چنین جایگاهی زیبنده این استان صنعتی نیست.
دولت قسمتی از ریسک دانش بنیان ها را بپذیرد
اسدی، خواهان مشخص شدن حد ریسک برای شرکت های دانش بنیان شد و اضافه کرد: دولت می تواند لایه های اولیه آنالیز فعالیت شرکت های دانش بنیان را قوی کرده و برای ورود مجموعه ها به این عرصه انواع داوری ها را در نظر بگیرد و وقتی یک تیم این آنالیز را پاس کرد، قسمتی از ریسکی که این مجموعه دانش بنیان باید تحمل کند، دولت بپذیرد و از آنها حمایت کند. به عنوان مثال حمایت بیمه ای و مالیاتی از شرکت های دانش بنیان توسط دولت با پرداخت یارانه دولتی تحول بزرگی را در زمینه نیروی انسانی، ایجاد اشتغال و توسعه شرکت های دانش بنیان ایجاد خواهدنمود.
فقط گرید یک معاف از مالیات است
وی ادامه داد: هم اکنون تنها گرید یک دانش بنیان، آنهم به سختی، از مالیات معاف است در صورتیکه می توان این معافیت را به گرید دو و حتی با شرایطی به گرید سه هم اختصاص داد و در حقیقت با تسهیل مسیر حرکت این شرکت ها، زمینه رشد آنها را فراهم نمود.

وی اظهار داشت: پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان نباید شعاری و بر روی کاغذ باشد بلکه باید حمایت واقعی و موثر در این عرصه تعریف و اجرا شود. اگر مقرر است حمایت ها شعاری باشد همان بهتر که دست از سر شرکت های دانش بنیان برداشته شود.
سیاست شکست خورده افزایش مراکز دانشگاهی درباب دانش بنیان ها تکرار نشود
وی اشاره کرد: لازمه صادرات محوری محصولات دانش بنیان، توقف حمایت شعاری از آنها و کار جهادی با اتخاذ سیاست های موثر در سایه برنامه ریزی صحیح است.
او اظهار داشت: سیاست افزایش مراکز دانشگاهی که از سنوات گذشته شروع شد به سبب عدم همخوانی با تقاضا و سیکل جمعیتی با شکست مواجه گردید و خیلی از دانشگاه ها به سبب نبود دانشجو تعطیل شدند، امروز نباید این تجربه درباب شرکت های دانش بنیان تکرار شود. باید بررسی کرد و دید که چسباندن برند دانش بنیان به شرکتها چه فوایدی برای آنها خواهد داشت و چه سیاست بلندمدتی برای زیست بوم دانش بنیان کشور نوشته شده و بخش دولتی و خصوصی به چه میزان این سیاست را همپوشانی خواهند کرد.
افزایش آماری شرکت های دانش بنیان هنر نیست
وی ادامه داد: افزایش شمار شرکت های دانش بنیان در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین هنر نیست بلکه هنر واقعی این است که اعلام گردد چه میزان تولید، فروش و صادرات توسط شرکت های دانش بنیان انجام شده است تا توسعه واقعی شکل بگیرد. باید اعتماد دولت به دانش بنیان ها تقویت شود.
دانش بنیان ها “ما می توانیم” را محقق کرده اند
مدیرعامل شرکت دانش بنیان آریا فناوران آرتابینش با تأکید بر تحقق شعار ما می توانیم توسط شرکت های دانش بنیان، اظهار داشت: در وضعیت تحریمی این شرکت توانسته است یک محصول خارجی را بومی سازی کند که این اقدام مصداق توانستن است ولی برای تحقق کامل این شعار نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان در بلندمدت هستیم.
وی به عدم ارتباط با اروپا و آمریکا در نتیجه تحریم ها اشاره نمود و اضافه کرد: تحریم ها مراودات مالی شرکت های دانش بنیان را با سایر کشورها با چالش مواجه کرده است. دولت باید سیاست اقتصادی لازم را برای جلوگیری از این تشنج مالی اتخاذ کند تا تحقق داده های مالی به خوبی صورت بگیرد.