کاهش آلایندگی خودرو ها و موتورسیکلت ها با کاتالیست های ۳ منظوره

به گزارش روش سئو، مهندسان یک شرکت فناور به فرمولاسیون کاتالیست های سه منظوره برای موتور سیکلت و خودرو ها دست پیدا کردند که می تواند آلایندگی خروجی اگزوز این وسایط نقلیه را به مواد کم ضرر و بی ضرر تبدیل کند.
لادن کمال زاده، مدیر تحقیق و توسعه این شرکت فناور در گفتگو با ایسنا، دستاوردهای فناورانه این شرکت را کاتالیست های سه منظوره اعلام نمود و اظهار داشت: این کاتالیست ها هم برای خودرو ها و هم برای موتور سیکلت ها قابل استفاده هستند.
وی با اشاره به اینکه در این شرکت از ۵ سال قبل خط تولید اتوماتیک کاتالیست را راه اندازی کردیم، اظهار نمود: در این شرکت با طراحی فرمولاسیون، کاتالیست های موتورسیکلت را در حد آلاینده های استاندارد یورو ۵ به تولید رساندیم.
کمال زاده خاطرنشان کرد: خیلی از شرکتهای موتور سیکلت سازی به منظور پاس کردن استانداردهای موتورهای ساخته شده، کاتالیست های مورد نیاز خویش را از این شرکت تهیه می کنند و این شرکت هیچگاه نتوانسته است این کاتالیست ها را به تولید انبوه برساند.
مدیر تحقیق و توسعه این شرکت ضمن اشاره به مزایای این محصول، تصریح کرد: کاتالیست های سه منظوره ساخته شده آلاینده های هیدروکربنی، منواکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن را تبدیل به مواد بی ضرر و یا کم ضرر برای محیط زیست می کنند.
وی نمونه این مواد بی ضرر و کم ضرر را شامل نیتروژن، بخار آب و Co۲ دانست، خاطرنشان کرد: این کاتالیست ها در مدت زمان طول عمر خود تا ۹۰ درصد آلودگی ناشی از گازهای خروجی از موتور را کم می کنند.
مدیر تحقیق و توسعه این شرکت فناور، عمر مفید کاتالیست های سه منظور ساخته شده بر مبنای استاندارد یورو ۴ را ۱۰۰ هزار کیلومتر و بر مبنای استاندارد یورو ۵ را ۱۶۰ هزار کیلومتر دانست.
کمال زاده افزود: کاتالیست های مورد نیاز شرکتهای خودروسازی برای کاربرد در خودرو های سواری، بر مبنای استاندارد یورو ۵ و با عمر مفید ۱۶۰ هزار کیلومتر است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، آلودگی هوا در جهان سالی ۸ میلیون نفر را به کام مرگ می فرستد و این مرگ و میر به صورت خاص در ارتباط با آسم، برونشیت، تنگی نفس، سکته قلبی، و آلرژی های مختلف تنفسی است. آلودگی هوا به روش های گوناگونی می تواند آثار زیان بار بلند مدت و کوتاه مدتی بر سلامت انسان ها بگذارد، در حالیکه میتوان از خیلی از این مرگ ها پیشگیری کرد.
در ایران هم خیلی از هزینه های آلودگی هوا قابل پیشگیری است، به شرط آنکه مجریان، قانون موجود را اجرایی کنند. راه دیگر جلوگیری از بعضی هزینه های آلودگی هوا، داشتن سازوکار پیشبینی و هشدارهای بموقع است.
استفاده از فناوری از دیگر راهکارهایی است که میتوان برای کاهش آلودگی هوا از آن مدد گرفت.

منبع: