خانه خلاق و نوآوری سینمای ایران

به گزارش روش سئو، رئیس مرکز فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق ضمن اشاره به این که خانه های خلاق و نوآوری سبب می شوند دنیای سینمای ایران به روز بماند، اظهار داشت: عملیات اجرایی خانه خلاق و نوآوری سینمای ایران هفته آینده آغاز می شود.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، به منظور دانش افزایی فعالان سینما و بررسی آخرین دستاوردهای فنی جلوه های بصری ایران، بنیاد سینمایی فارابی با مشارکت ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق، صندوق صنایع خلاق و مرکز نوآوری رایمون، رویداد تخصصی جلوه های بصری سینمای ایران را برگزار کرد.
پرویز کرمی در اختتامیه رویداد جلوه های بصری سینمای ایران اظهار داشت: ارتباط با هنر در ذات و فرهنگ ایرانی ها است. بچه های ایران وقتی متولد می شوند و از وقتی روی قالی ایرانی چهار دست و پا راه می روند به اصطلاح سینمایی ها حرکت تراولینگ صورت می گیرد و رنگ، تصویر، نور، نمادها و کاراکترهای ایرانی و اسطوره ای را می بینند؛ اما وقتی به دانشگاه ها نگاه می نماییم، ارتباط منطقی بین داشته های تمدنی و فرهنگی و داشته های بومی با فناوری های روزآمد و بر گرفته از این کاراکترها و اسطوره ها کم رنگ و یا قطع می شود.
به قول رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق، سینمای ایران در دنیا دارای جایگاه ویژه ای بوده و توانسته جوایز زیادی را از جشنواره های جهانی همچون دو بار جایزه جهانی اسکار را کسب کند، اما در حوزه مرچندایز و بازار جهانی در زمینه جذب مخاطب و آثاری که در بازار پردازی ها و انتقال مفاهیم باید باشد، فاصله داریم و شرکتهای دانش بنیان و خلاق می توانند به خوبی این استانداردها را پیاده سازی و در کسب جایگاه به سینما کمک کنند.
وی با تکیه بر نقش شرکتهای خلاق و خانه های خلاق و نوآوری، در انتقال مفاهیم علوم انسانی و تکمیل زنجیره ایده تا محصول در سینما، افزود: یکی از علل این که نتوانستیم در انتقال مفاهیم و تجربه ها آنچنان که باید خوب عمل نماییم، ناقص بودن زنجیره هنر-صنعت سینما در ایران بوده است که در این خصوص معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش می کند این زنجیره زیست بوم را در کشور کامل کند.
خام فروشی کاراکترها و شخصیت ها
کرمی با بیان اینکه هنوز در ادبیات و هنر کاراکترها و شخصیت های ما خام فروشی می شود، اظهار داشت: همان گونه که همه مواد معدنی و مادی خود همچون نفت، گاز و سنگ های تزئینی را خام فروشی می نماییم، در ادبیات و هنر کاراکترها و شخصیت های ادبیات و داشته های اساطیری ما هم خام فروشی می شود.
رئیس مرکز فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق افزود: ایران ادبیاتی بسیار غنی و کهن دارد و در این ادبیات کاراکترها، نمادها، اسطوره ها و شخصیت ها می توانند برای خلق آثار ادبی، فرهنگی، هنری و سینمایی در گونه ها و ژانرهای مختلف و در صنایع خلاق و فرهنگی دستمایه خلق آثار هنری قرار گیرند.
وی ضمن اشاره به این که اگر مقرر است از خام فروشی جدا شویم و با فناوری و نوآوری فرهنگ، هنر و تمدن خویش را ممزوج نماییم، احتیاج به مرکز نوآوری و خانه خلاق و نوآوری داریم، اظهار داشت: هر کدام از کمپانی های بزرگ چندین مرکز نوآوری سینمایی دارند، اما در ایران این اتفاق نیفتاده و هنوز کاراکترها ادبیاتش جهانی نشده اند.
باید با سینما تاریخ سازی کنیم
کرمی با بیان اینکه ما در ایران فیلم تاریخی می سازیم و غربی ها با سینما تاریخ می سازند، اظهار داشت: باید در تاریخ جهانی نقش پررنگ خویش را باردیگر احیا نماییم.
وی ضمن اشاره به اهمیت راه اندازی خانه های خلاق و نوآوری در حوزه سینما اضافه کرد: کاری که معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری با بنیاد سینمایی فارابی و وزارت ارشاد آغاز کرده، ایجاد خانه خلاق و نوآوری سینمای ایران است تا به واسطه آن بتوانیم داشته های ادبی، هنری و فرهنگی خویش را در حوزه فرهنگ و هنر از راه هنر صنعت سینما جهانی نماییم.
رئیس مرکز فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق ضمن اشاره به این که خانه های خلاق و نوآوری سبب می شوند دنیای سینمای ایران به روز بماند، افزود: خانه خلاق و نوآوری سینمای ایران برای ممزوج شدن هنر- صنعت سینما با نوآوری فناوری های روزآمد که یکی از آنها جلوه های بصری به حساب می آید، هفته آینده عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

منبع: