رژیم غذایی که خطر مبتلا شدن به سرطان لوز المعده را زیاد می کند

به گزارش روش سئو یک مطالعه اخیر ارتباط بین رژیم های غذایی پرچرب و افزایش ریسک مبتلا شدن به سرطان لوزالمعده را نشان داده است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از سایتک دیلی، طبق یک مطالعه جدید، موادی که گفته می شود عملکرد ورزشی را بالا می برند، می توانند گیرنده ای را هم فعال کنند که توسعه سرطان پانکراس(لوز المعده) را در موش ها سرعت می بخشد.
بر مبنای تحقیقات مرکز سرطان “روگل”(Rogel) در دانشگاه میشیگان، پیشرفت ضایعات پیش سرطانی لوزالمعده به سرطان لوزالمعده بوسیله ی یک گیرنده هسته ای سلولی تحریک می شود که توسط رژیم های غذایی پرچرب و ترکیبات مصنوعی موجود در تقویت کننده های عملکرد ورزشی تنظیم نشده فعال می شود.
استراتژی هایی برای پیشگیری و درمان آدنوکارسینوم مجرای پانکراس، یک نوع سرطان کشنده با شیوع فزاینده، ضروری می باشد. تصور می شود که حدود ۵۵ تا ۸۰ درصد افراد بالای ۴۰ سال دارای این ضایعات بی صدای پیش سرطانی پانکراس با درجه پایین هستند که علت اصلی اغلب موارد سرطان پانکراس است.
بر مبنای تحقیقات انجام شده توسط دکتر “عماد شوریقی”، ضایعات پیش سرطانی لوزالمعده در موش ها که شبیه به ضایعات یافت شده در انسان ها است، حاوی سطوح بیشتری از گیرنده ای معروف به PPARδ هستند.
گیرنده PPARδ بیان چندین ژن مهم را کنترل می کند که بر فرآیندهای بیولوژیکی همچون متابولیسم لیپید و ایجاد سرطان تاثیر می گذارد. هنگامی که PPARδ فعال می شود، سرطان پانکراس از ضایعات پیش سرطانی بسیار سریع تر ایجاد می شود.
دکتر “شوریقی” می گوید: ما علاقمند به مطالعه اثرات PPARδ بر سرطان زایی پانکراس شدیم، چونکه مشاهدات قبلی ما نشان داد که PPARδ به شدت سایر سرطان های دستگاه گوارش را ترویج می کند. اما اطلاعات بسیار محدودی در مورد نقش PPARδ در ایجاد سرطان پانکراس وجود دارد.
فعال شدن گیرنده PPARδ با قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض لیگاندهای خاص، طبیعی و مصنوعی، ارتباط دارد. برخی لیگاندها به صورت طبیعی در رژیم های غذایی پرچرب وجود دارند که با افزایش ریسک مبتلا شدن به سرطان پانکراس در انسان ها و مدلهای حیوانی مرتبط می باشد. رژیم های غذایی پرچرب با اسیدهای چرب غنی شده اند که لیگاندهای طبیعی PPARδ هستند.
سایر اشکال مصنوعی لیگاندهای PPARδ، مانند “کاردارین”(GW۵۰۱۵۱۶)، در مکمل های ورزشی یافت می شوند که هدف آنها افزایش عملکرد فیزیکی و استقامت است. GW۵۰۱۵۱۶ در ابتدا توسط شرکتهای داروسازی طراحی شد تا بدن را به استفاده بیشتر از چربی و درمان بیماری های غیرسرطانی مانند چاقی و چربی خون تشویق کند.
توسعه دارویی GW۵۰۱۵۱۶ و سایر آگونیست های قوی PPARδ جهت استفاده پزشکی مدت هاست که با عنایت به عوارض جانبی سرطانی بالقوه آنها متوقف شده است. باآنکه مطالعات در مورد چگونگی تاثیر PPARδ بر سرطان روده بزرگ به سال ۱۹۹۹ بازمی گردد و شرکتهای داروسازی توسعه لیگاند مصنوعی PPARδ را متوقف کرده اند، اما فروشگاه های اینترنتی غیرقانونی همچنان موادی مانند کاردارین را می فروشند. این دارو به طور عمده برای جوانان عرضه می شود و ادعا می کنند که به آنها کمک می نماید استقامت عضلانی و چربی سوزی داشته باشند.
دکتر “شوریقی” توضیح می دهد که در ابتدا محققان دریافتند که این لیگاندهای مصنوعی باعث کاهش خستگی در موش ها می شود. سپس این خبر به رسانه های بزرگ راه پیدا کرد و به آن لقب «قرص ورزش» دادند. وی می گوید: اما متاسفانه چیزی که رسانه ها به آن توجه نکردند، جنبه تاریک PPARδ بود. لیگاندهای مصنوعی PPARδ مانند سلول های ماهیچه ای به سلول های سرطانی کمک می کنند تا انرژی بیشتری از چربی ها بعنوان منبع سوخت دریافت نمایند.
وی ادامه داد: این برای من تکان دهنده است. مدلهای حیوانی به صورت مکرر رابطه قوی بین PPARδ و ترویج سرطان را در مورد سرطان روده بزرگ و سرطان معده نشان می دهند. حالا ما درحال به دست آوردن اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی تاثیر آن بر سرطان لوزالمعده هستیم.
عوامل مهمی که سبب پیشرفت ضایعات پیش سرطانی خاموش پانکراس به سرطان پانکراس می شوند، بخصوص آنهایی که هدف قرار دادن آنها آسان است، به صورت کامل تعریف نشده اند. در حالیکه بیشتر این ضایعات پیش سرطانی به سرطان تبدیل نمی شوند، درک چگونگی پیشرفت آنها هنوز برای یافتن مداخلاتی برای رسیدگی به نرخ فزاینده سرطان پانکراس خیلی مهم است.
یافته های این مطالعه نشان داده است افرادی که دارای ضایعات پیش سرطانی خاموش هستند، حتی آنهایی که درجه پایینی دارند، می توانند با مصرف فعال کننده های طبیعی PPARδ، مانند رژیم های غذایی پرچرب یا مصنوعی مانند کاردارین، خطر مبتلا شدن به سرطان پانکراس را بالا برند.
توسعه روشی برای پیشگیری از فعال سازی PPARδ می تواند یک رویکرد جدید برای پیشگیری از پیشرفت ضایعات پیش سرطانی به سرطان پانکراس باشد. محدود کردن قرار گرفتن در معرض رژیم های غذایی پرچرب هم می تواند برای افرادی که شیوع بالایی از ضایعات پیش سرطانی پانکراس دارند، در نظر گرفته شود. اما هم اکنون، فروش و استفاده متداول از مواد فعال کننده مصنوعی PPARδ در تقویت کننده ورزشی، مهم ترین نگرانی را بوجود می آورد.
دکتر “شوریقی” می گوید: این اطلاعات جدید باید افراد را از خطرات بالقوه جدی سلامتی ناشی از استفاده از آگونیست های مصنوعی PPARδ آگاه کند. ما در تلاش هستیم این پیام را منتشر نماییم که استفاده از آن مواد ایده خوبی نیست، چون که امکان دارد استقامت عضلانی را افزایش دهد، اما در عین حال توانایی سرطان را جهت استفاده از انرژی و توسعه هم بالا می برد.