پرورش میلیاردها سلول بنیادی در ایستگاه فضایی بین المللی

روش سئو: دانشمندان می خواهند میلیاردها سلول بنیادی را در ایستگاه فضایی بین المللی پرورش دهند تا بر یکی از موانع کلیدی در توسعه درمان های مبتنی بر سلول های بنیادی غلبه کنند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، دانشمندان مرکز پزشکی “سیدرز-ساینای”(Cedars-Sinai Medical) در لس آنجلس درحال بررسی چگونگی رشد و پرورش دسته های بزرگی از یک نوع خاص از سلول های بنیادی هستند.
هدف آنها ماموریت شان را به مدار زمین و به ایستگاه فضایی بین المللی رسانده است که در نهایت می تواند به توسعه مجموعه ای از درمان های مبتنی بر سلول های بنیادی برای مبارزه با بیماریهای کشنده کمک نماید.
“دروف سارین”(Dhruv Sareen) یکی از پژوهشگران این پروژه که حتی سلول های بنیادی خودش را نیز برای این آزمایش اهدا کرده است، می گوید: اگر همه چیز طبق برنامه جلو برود، امیدواریم در نهایت میلیاردها سلول بنیادی را در فضا رشد دهیم.
از سلول های بنیادی می توان برای تولید تقریباً هر نوع سلولی در بدن استفاده نمود. آنها به سبب سازگاری چشمگیرشان پتانسیل زیادی به عنوان ابزاری کلیدی در توسعه طیف وسیعی از درمان های بیماریها، همچون پارکینسون و بیماریهای قلبی دارند.
این سلول ها که مقرر است در ایستگاه فضایی پرورش یابند، بتازگی در یک ماموریت تامین مجدد تجهیزات ایستگاه فضایی بین المللی که توسط شرکت “اسپیس ایکس”(SpaceX) با کپسول “دراگون”(Dragon) انجام شد، به این ایستگاه فضایی رسیدند.
“سارین” می گوید: فکر نمی کنم هم اکنون بتوانم هزینه های سفر به فضا را به عنوان یک توریست بپردازم، اما حداقل حالا قسمتی از من به فضا رفته است.
چندین آزمایش سلول های بنیادی در گذشته روی ایستگاه فضایی بین المللی انجام شده است، برای اینکه شرایط ریزگرانش در ایستگاه فضایی، محیط بسیار متفاوتی را جهت بررسی روش ها و کاربردهای جدید فراهم می آورد.
بااینکه بیشتر درمان های سلول های بنیادی هنوز تا کاربردی شدن و استفاده عمومی فاصله دارند، اما فضا می تواند به غلبه بر یکی از موانع اصلی لجستیکی در تولید انبوه آنها کمک نماید.
در آینده، بیمارانی که با سلول های بنیادی درمان می شوند، بسته به نوع درمانشان به میلیاردها سلول نیاز خواهند داشت. گرانش زمین رشد مقادیر زیادی از سلول های بنیادی مورد نیاز برای درمان را دشوار می کند، بدین سبب ایستگاه فضایی بین المللی وارد می شود تا با شرایط حدودا بدون گرانش خود به پرورش این سلول ها کمک نماید.
“جفری میلمن” کارشناس مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه “واشنگتن در سنت لوئیس” توضیح داد: هم اکنون با فناوری های فعلی، حتی اگر سازمان غذا و دارو هر یک از این درمان ها را تأیید کند، ما ظرفیت توسعه و انجام آنرا نداریم.
این بدین سبب است که در زمین، بیورآکتورهای بزرگ برای رشد سلول های بنیادی مورد نیاز است. سلول ها باید به شدت به جنبش درآیند تا به هم نچسبند یا در ته مخزن ته نشین نشوند. با این وجود، جنبش می تواند به سلول ها لطمه برساند. این در حالیست که در وضعیت ریزگرانش، هیچ نیرویی روی سلول ها وارد نمی گردد و سلول ها می توانند بوسیله روشی متفاوت رشد کنند.
تیم پژوهشگران “سدراس-سینای” یک مخزن حاوی سلول های بنیادی پرتوان را که به اندازه یک جعبه کفش است، برای آزمایش خود با بودجه ناسا به ایستگاه فضایی ارسال کرد.
این مخزن حاوی پمپ ها و محلول های شیمیایی مورد نیاز برای زنده نگه داشتن سلول های بنیادی به مدت چهار هفته است. در عین حال همین آزمایش برای مورد مقایسه قرار دادن، روی زمین نیز صورت خواهد گرفت.
این مخزن پنج هفته در فضا می ماند و سپس با همان کپسول “دراگون” که به فضا رفت، به زمین بازگردانده خواهد شد.
چنین ماموریت هایی که چند محموله مختلف با یک فضاپیما به فضا می روند، ماموریت اشتراکی نامیده می شوند و به دانشمندان این امکان را می دهند که بطور مستقیم نتایج را در یک بازه زمانی کوتاه همزمان در فضا و روی زمین ارزیابی کنند. این ماموریت ها داده های جدید و ارزشمندی را ارائه می کنند که می تواند به باز شدن قفل یک حوزه جدید و امیدوارکننده از تحقیقات پزشکی کمک نماید.

منبع: