ناسا به شکار یوفوها می رود

یک مقام ارشد آژانس فضایی ناسا در روز پنجشنبه اعلام نمود که این آژانس به انجام تحقیقات در مورد یوفوها(اشیای پرنده ناشناس) خواهد پرداخت. این آژانس فضایی تیمی را تشکیل می دهد که ˮمشاهداتی را که نمی توان آنها را بعنوان هواپیما یا پدیده های طبیعی شناخته شده در نظر گرفتˮ، بررسی کند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از واشنگتون پست، “توماس زوربوچن” (Thomas Zurbuchen)، از مدیران اداره مأموریت علمی ناسا، طی یک سخنرانی در مقابل آکادمی های ملی علوم، مهندسی و پزشکی، اظهار داشت که آژانس فضایی ناسا از دیدگاه علمی به تلاش هایی که توسط پنتاگون و آژانس های اطلاعاتی برای درک ده ها مشاهده این چنینی در حال انجام می باشد، خواهد پرداخت. وی خاطرنشان کرد این تحقیقات “پرخطر و با تأثیر بالا” است که آژانس فضایی نباید از آن دوری کند، حتی اگر یک زمینه مطالعاتی بحث برانگیز باشد.
این اعلامیه تنها چند هفته بعد از یک جلسه استماع نادر و تاریخی در کنگره درباره مشاهده آنچه که وزارت دفاع آنرا “اشیاء پرنده ناشناس” می نامد _ که بیشتر بعنوان “یوفو” (UFO) شناخته می شوند و گزارشی که سال قبل توسط مدیر شورای اطلاعات ملی صادر شد و بیشتر از ۱۴۰ شیء پرنده را لیست بندی کرد که مقامات قادر به شناسایی آن نبودند _ منتشر گردید.
گزارش ۹ صفحه ای و جلسه استماع کنگره جزئیات کمی داشت و هیچ نتیجه قطعی در مورد اینکه این اشیاء پرنده که خیلی از آنها توسط هوانوردان نیروی دریایی مشاهده شده بودند، به دست نیامد. مقامات گفتند که هیچ مدرکی پیدا نکردند که نشان دهد این اشیاء پرنده، نوعی فناوری پیشرفته هوافضا متعلق به چین، روسیه یا سایر کشورها هستند. همینطور هیچ مدرکی در خصوص این که آنها از منابع فرازمینی آمده باشند، وجود نداشت.
ناسا در اطلاعیه ای اظهار داشت: محدود بودن تعداد این مشاهدات، نتیجه گیری علمی در مورد ماهیت چنین رویدادهایی را دشوار می کند. این آژانس اظهار داشت که نه تنها در مورد امنیت ملی بلکه امنیت پرواز هم نگران است. همینطور اظهار داشت: هیچ مدرکی وجود ندارد که این اشیاء پرنده ناشناس منشأ فرازمینی داشته باشند.
با این وجود، ناسا اظهار داشت که می خواهد دقت علمی را بر موضوعی آزاردهنده که برای نسل ها ثابت بوده است، اعمال نماید. به قول این آژانس، مطالعه “یوفوها” با مأموریت ناسا برای جستجوی نشانه هایی از حیات فرا زمینی، از مطالعه آب در مریخ گرفته تا کاوش در قمرهای زحل و مشتری، تناسب دارد.
“زوربوچن” در اطلاعیه ای اظهار داشت: ناسا اعتقاد دارد که ابزارهای اکتشافات علمی قدرتمند هستند و در اینجا هم کاربرد دارند. ما ابزار و تیمی داریم که می توانند به ما در درک بهتر این اشیاء ناشناخته کمک کنند. این معنای علم است. این کاری است که ما انجام می دهیم.
در یک جلسه توجیهی برای خبرنگاران بعد از سخنرانی، “زوربوچن” اظهار داشت که می خواهد ناسا را به سمت انجام پروژه های مخاطره آور سوق دهد، حتی اگر این پروژه ها توسط جامعه علمی، جریان اصلی تلقی نشوند.
او اظهار داشت: روشن است که در یک نوع محیط علمی سنتی، بعضی از این مسائل امکان دارد علم واقعی تلقی نشوند. من به شدت با آن مخالفم. من معتقدم که کیفیت علم تنها با خروجی های آن سنجیده نمی گردد، بلکه با سؤالاتی که مایلیم با علم به آنها بپردازیم، سنجیده می شود.
تلاشهای ناسا در این حوزه به رهبری “دیوید اسپرگل” (David Spergel)، رئیس بنیاد “سیمونز” (Simons) در شهر نیویورک و رئیس سابق بخش اخترفیزیک در دانشگاه پرینستون و همینطور “دنیل ایوانز” (Daniel Evans)، دستیار معاون پژوهشی در اداره مأموریت علمی ناسا، رهبری خواهد شد. ناسا می گوید: این مطالعه که در پاییز شروع می شود، حدود ۹ ماه به طول خواهد انجامید و هزینه آن بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار نخواهد شد. “زوربوچن” می گوید که این برنامه مستقل از تلاشهای پنتاگون خواهد بود.
او اضافه کرد: امنیت ملی و برنامه های ضد جاسوسی بالقوه ای وجود دارند، اما این ها کاری نیستند که ما انجام می دهیم. ما در ناسا به این موضوعات نخواهیم پرداخت. این آژانس جو و هوانوردی را بررسی می کند و این نگرانی وجود دارد که فضای هوایی به صورت فزاینده ای با انواع مختلفی از وسایل نقلیه هوایی شلوغ شود.
“اسپرگل” اضافه کرد: این پدیده ای است که ما آنرا درک نمی نماییم و می خواهیم اطلاعات بیشتری در مورد این پدیده جمع آوری نماییم.
گزارش انتشار یافته توسط مدیر شورای اطلاعات ملی نشان داده است که به نظر می آید بعضی از یوفوها در باد ثابت می مانند، برخلاف باد حرکت می کنند، مانورهای ناگهانی می دهند یا با سرعت قابل توجهی حرکت می کنند، بدون آنکه پیشران قابل تشخیصی داشته باشند.

منبع: