شگفتی های مریخ در یک نگاه

آژانس فضایی اروپا با انتشار تصاویری از مریخ نوشت: این تصاویر از مریخ همه چیز همچون دهانه ها، جریان های گدازه تا خصوصیت های زمین ساختی مریخ را در بر می گیرند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، آژانس فضایی اروپا اخیر تصاویری دیدنی از سیاره سرخ منتشر نموده است. “ماآدیم والیس”(Ma’adim Vallis) یکی از بزرگترین ژرف دره های مریخ است. این منطقه قابل مشاهده در تصویر که در جنوب شرقی ماآدیم والیس واقع شده است، در ۲۴ دسامبر ۲۰۰۸ به ثبت رسید. ماآدیم والیس بین منطقه آتشفشانی تارسیس که دارای چهار آتشفشان(از جمله بزرگترین آتشفشان در منظومه شمسی) و دهانه برخوردی ” هلاس پلانیتیا “(Hellas Planitia) است، قرار دارد.

این دره با ۲۰ کیلومتر عرض و دو کیلومتر عمق، از ارتفاعات جنوبی نزدیک به مرز دوگانگی(dichotomy boundary) شروع می شود و به دهانه گوسِو(Gusev) ختم می شود. مرز دوگانگی منطقه باریکی است که بالادستی های این دهانه که بیشتر در نیمکره جنوبی مریخ واقع شده است را از پایین دست های دشت های نیمکره شمالی مریخ جدا می کند.

ابعاد این تصاویر ۷۰×۱۳۸ کیلومتر است که حدودا به اندازه قبرس است. اگر به تصویر توجه کنید یک مرز باریک هم در مرکز تصویر قابل مشاهده می باشد که مواد تیره را در غرب و مواد روشن را در شرق نشان داده است. دانشمندان گمان می کنند که این خصوصیت به احتمال زیاد لبه جریان گدازه بازالتی است.

برآمدگی های چین خورده به وضوح در سطح جریان گدازه ای قابل مشاهده می باشد. آنها به احتمال زیاد توسط نیروهای فشاری تشکیل شده اند. در شمال این ناحیه دهانه ای به وسعت حدودا ۲۰ کیلومتر وجود دارد. این دهانه تا حدی با گدازه پر شده است که این امر نشان داده است احیانا پیش از جاری شدن گدازه شکل گرفته است. یک دهانه کوچک تر به وسعت هفت کیلومتری هم در لبه جنوبی این دهانه بزرگ تر باید بعد از آن تشکیل شده باشد چونکه دارای پوششی است که امکان دارد از مواد سرشار از یخ آب که در هنگام برخورد به بیرون جاری می شوند، تشکیل شده باشد.

یک خصوصیت خطی به طول بیشتر از ۲۰۰ کیلومتر، تصویر را حدودا در مرکز به دو بخش تقسیم می کند. به احتمال زیاد این یک ناوه در ارتباط با طغیان منطقه آتشفشانی تارسیس در شمال شرقی مریخ است. ناوه(Trough) در زمین شناسی به فرورفتگی یا چاله ساختاری خطی گفته می شود که در فاصله ای طولانی گسترده شده و از درازگودال کم شیب تر است.

ناوه امکان دارد یک حوضه ساختاری باریک یا یک کافت زمین شناختی باشد که اغلب در لبه صفحه زمین ساختی تشکیل می شود. این طغیان امکان دارد فشار زیادی بر پوسته بوجود آورده باشد که این فشار با تشکیل نواحی شکستگی آزاد شده و این ناوه ها را بوجود آورده است.