ابداع یک روش جدید پیش گیری از حاملگی برای مردان

روش سئو: پژوهشگران چینی، نوعی هیدروژل ابداع نموده اند که می تواند توانایی باروری مردان را تا زمان مطلوب متوقف نماید.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از نانومگزین، گروهی از پژوهشگران “دانشگاه پزشکی هاربین”(HMU) در چین، نوع جدیدی از مواد ضد باروری مردانه را توسعه داده اند که به آسانی قابل برگشت است. آنها در مقاله پژوهشی خود، عناصری را که در تولید این روش پیش گیری از حاملگی نقش داشته اند و نحوه عملکرد این روش هنگام آزمایش روی موش ها را شرح داده اند.
پژوهشگران خاطرنشان کردند، که سالانه حدودا نیمی از حاملگی ها در سراسر جهان ناخواسته هستند و خیلی از آنها به علت کافی نبودن اقدامات احتیاطی قبل از مقاربت جنسی رخ می دهند. مردان هم اکنون فقط دو روش برای پیش گیری از حاملگی دارند. این دور روش، کاندوم و وازکتومی هستند که هر دو نوع از نظر مردان، نامطلوب به شمار می روند. بدین سبب پژوهشگران، یک روش کاملا جدید را برای پیش گیری از حاملگی توسعه داده اند. آنها نوعی هیدروژل ابداع نموده اند که در مجرای وابران قرار می گیرد و می توان آنرا با یک جریان فراصوت حذف نمود.
این هیدروژل پیش تر جهت استفاده در بدن با مقاصد دیگر تأیید شده و بی خطر تلقی شده است. پژوهشگران، ترکیبات موسوم به “تیوکتال”(Thioketal) را به ژل اضافه کردند که پژوهش های پیشین نشان داده اند با قرار گرفتن در معرض مولکول های حاوی اکسیژن از هم جدا می شوند. همین طور آنها مقدار کمی دی اکسید تیتانیوم را اضافه کردند که در حضور جریان فراصوت، اکسیژن آزاد می کند. هیدروژل به مجرای وابران تزریق می شود که لوله هایی هستند که اسپرم را منتقل می کنند. انسداد این لوله ها، انتقال اسپرم را در مرد متوقف می کند و در نتیجه، به جلوگیری از آبستن شدن زن می انجامد. حذف این هیدروژل، با انتقال مقدار کمی از جریان فراصوت انجام می شود. این کار به آزاد شدن اکسیژن در دی اکسید تیتانیوم می انجامد که هیدروژل را تجزیه می کند و به پاکسازی آن می پردازد.
پژوهشگران، هیدروژل خودرا روی موش های آزمایشگاهی نر آزمایش کردند. به تعدادی از موش ها هیدروژل داده شد، تعدادی از آنها وازکتومی را پشت سر گذاشتند و برخی دیگر “سالین”(saline) دریافت نمودند. موش ها بعد از بهبودی اجازه یافتند تا با موش های ماده جفت گیری کنند. فقط موش هایی که به آنها سالین داده شد، توانستند فرزند تولید کنند. همین طور پژوهشگران با استفاده از یک دستگاه فراصوت معمولی، ژل را از بدن موش ها خارج کردند و دریافتند که این کار، توانایی تولید مثل را بطور کامل بازیابی می کند.
برای اطمینان از ایمنی این هیدروژل قبل از شروع آزمایش در انسان، باید بررسی های بیشتری صورت گیرد.
این پژوهش، در مجله “ACS Nano” به چاپ رسید.

منبع: