کاهش ۶۱ درصدی احتمال مبتلاشدن به سرطان تنها با مصرف ۲ ویتامین و ورزش

روش سئو: بر طبق مطالعه ای جدید که در مجله ی ˮFrontiers in Agingˮ انتشار یافته است، تلفیقی از مصرف ویتامین D با دوز بالا، امگا ۳، و انجام یک برنامه ورزشی قدرتی ساده در خانه موجب کاهش ۶۱ درصدی خطر مبتلاشدن به سرطان در بزرگسالان سالم ۷۰ سال به بالا می شود.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از ورد نیشن نیوز، این نخستین مطالعه ای است که در آن مزایای ترکیب سه مداخله بهداشت عمومی مقرون به صرفه برای پیش گیری از سرطان های تهاجمی مورد آزمایش قرار گرفته است و نتایج آن ممکنست آینده پیش گیری از سرطان در افراد مسن را دستخوش تغییر کند.
سرطان یکی از بیماریهای در رابطه با افزایش سن در اروپا و ایالات متحده آمریکا شمرده می شود. این بیماری دومین عامل مرگ و میر در افراد مسن است و با افزایش سن، احتمال مبتلاشدن به بیشتر سرطان ها افزایش می یابد.
بگفته دکتر “هایک بیشوف فراری”(Heike Bischoff-Ferrari) از بیمارستان دانشگاه زوریخ، جدا از سفارش های پیشگیرانه مانند اجتناب از کشیدن سیگار و محافظت در مقابل نور خورشید، کوشش های بهداشت عمومی که بر پیش گیری از سرطان تمرکز دارند، محدود هستند. او می گوید: کوشش های پیشگیرانه در افراد میانسال و مسن تر امروزه تا حد زیادی به غربالگری و واکسیناسیون محدود شده است.
مطالعات نشان داده که ویتامین D از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. امگا ۳ نیز به شکلی مشابه ممکنست از تبدیل شدن سلول های طبیعی به سلول های سرطانی پیشگیری کند و علاوه بر این دو ویتامین، مشخص شده که ورزش عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد و التهاب را می کاهد و در نتیجه ممکنست به پیش گیری از سرطان کمک نماید.
با این وجود، مطالعات بالینی قوی برای اثبات اثربخشی این سه روش ساده، به تنهایی یا بصورت ترکیبی وجود نداشت.
“بیشوف-فراری” و همکارانش می خواستند این خلاء را با آزمایش تأثیر ویتامین D۳ با دوز بالا، مکمل روزانه امگا ۳ و یک برنامه ورزشی ساده در خانه، به تنهایی و بصورت ترکیبی پر کنند.
ترکیبی از درمان های ساده
برای انجام این کار، پژوهشگران کارآزمایی “DO-HEALTH” را انجام دادند. یک کارآزمایی سه ساله در پنج کشور اروپایی که شامل سوئیس، فرانسه، آلمان، اتریش و پرتغال می شد و ۲۱۵۷ شرکت کننده در آن حضور داشتند.
“بیشوف-فراری” توضیح می دهد: هدف ما در DO-HEALTH، آزمایش مداخلات بهداشتی ترکیبی امیدوارکننده برای پیش گیری از سرطان بود. در حقیقت، درمان های جدید سرطان با هدف مسدود کردن مسیرهای گوناگون رشد سرطان با ترکیب چندین عامل انجام می شود.
شرکت کنندگان بطور تصادفی به هشت گروه مختلف تقسیم شدند تا مزیت های فردی و ترکیبی این مداخلات دارویی را آزمایش نمایند. گروه یک روزانه ۲۰۰۰ واحد بین المللی IU ویتامین D۳ یعنی بیش از ۲۰۰ درصد سفارش های فعلی برای افراد مسن که ۸۰۰ واحد بین المللی در روز است، دریافت نمودند. آنها همین طور یک گرم امگا ۳ در روز مصرف کردند و سه بار در هفته ورزش قدرتی ساده در خانه انجام دادند. گروه دوم ویتامین D۳ و امگا ۳ مصرف کردند و گروه سوم ویتامین D۳ مصرف کرده و ورزش قدرتی انجام دادند. گروه چهارم نیز امگا ۳ و ورزش. گروه پنجم ویتامین D۳ را به تنهایی مصرف کردند. گروه ششم امگا ۳ را به تنهایی و گروه هفت تنها به انجام ورزش پرداختند. و گروه آخر دارونما دریافت نمودند.
شرکت کنندگان هر سه ماه یک دفعه با تماس تلفنی چک آپ شدند و معاینات استاندارد سلامت و عملکرد را در مراکز آزمایشی در ابتدا، سال اول، سال دوم و سال سوم انجام دادند.
پیشگیری از سرطان تهاجمی
نتایج نشان میدهد که هر سه درمان در کاهش خطر مبتلاشدن به سرطان های تهاجمی مزایایی داشته اند.
هر یک از این درمان ها بصورت واحد دارای مزایای کوچکی بودند، اما وقتی هر سه درمان با هم ترکیب شدند، مزایا از نظر آماری مدلول دار شدند و پژوهشگران شاهد کاهش کلی خطر مبتلاشدن به سرطان تا ۶۱ درصد بودند.
به قول بیشوف-فراری، این نخستین کارآزمایی تصادفی و کنترل شده است که نشان میدهد ترکیب روزانه ویتامین D۳، مکمل های امگا ۳ و یک برنامه ورزشی ساده در خانه ممکنست در پیش گیری از سرطان های تهاجمی در بین افراد سالم و فعال ۷۰ ساله و مسن تر موثر باشد.
این نتایج ممکنست در آینده بر پیش گیری از سرطان در افراد مسن تأثیر بگذارد.

منبع: